رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از سال 94 تا پایان تیرماه امسال مجموعه علوم پزشکی بابل و مازندران مبلغ 650 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند که تاکنون 11 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
کد خبر: ۳۱۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 24 October 2016
 قاسم جان بابایی امروز در نشست خبری با محوریت چالش های طرح تحول سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری گفت: طرح تحول سلامت از اردیبهشت 93 کلید خورد تا بتواند در بخش بستری آرامشی در مردم ایجاد کند. قرار بود از یک درصد از محل ارزش افزوده به میزان 3 هزار میلیارد تومان و 10 درصد از یارانه‌ها به میزان 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای تداوم طرح تحول سلامت هزینه شود تا برای ارائه خدمات به مردم مشکلی ایجاد نشود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: طرح تحول سلامت برای بیمارستان تکلیف ایجاد می کند تا مریض برای دریافت دارو به بیرون هدایت نشود و حمل و نقل بیمار و اقدامات سی تی، تامین هزینه های بیماران صعب العلاج و ارتقای هتلینگ بیماران از تعهدات دانشگاه است. از ابتدای طرح تحول سلامت حدود 48 میلیارد تومان برای هتلینگ 23 بیمارستان در مازندران، هزینه و در شهرهای فریدونکنار و قائم شهر کلینیک زایمان احداث شد.
 
جان بابایی عنوان کرد: اجرای طرح تحول سلامت منابع پایدار می‌خواهد. با توجه به اینکه تعداد یارانه بگیران کاسته نشد و  راهکارهایی همچون افزایش مالیات بر محصولات آسیب رسان همچون سیگار در کشور اجرایی نشد ممکن است تامین منابع این طرح با مشکل مواجه شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از اتهام هایی که گاها از سوی مسئولان نیز بیان می‌شود این است که دانشگاه به سمت درمان رفته و به فعالیت های حوزه بهداشت و پیشگیری کمتر توجه کرده است، ادامه داد: اقداماتی که در حوزه بهداشت انجام شد در حوزه زیرساخت و مالی بیشتر از درمان است.  
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه به ازای هر بیمار در طرح تحول سلامت 150 تا 200 هزار تومان هزینه می شود، عنوان کرد: در سال 93 ضریب اشتغال تخت 10 درصد و حجم خدمات از 60 درصد به بیش از 70 درصد افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: دارو و ملزومات خریداری شده در سال 92 و 93 به ترتیب 147 و 120 میلیارد تومان هزینه داشته است و در داروهای شیمی درمانی برای یک نوبت در شش ماه 8 میلیارد تومان به سبب شکستن انحصار صرفه جویی دارویی شد.
 
جان بابایی با تاکید بر لزوم حفظ کرامت مردم، عنوان کرد: برای پاسخگویی به نیاز جامعه، 2000 تخت استاندارد برای بیمارستان های استان نیاز است از سویی نیز مازندران هنوز از داشتن یک بیمارستان اطفال بی بهره است.
 
وی افزود: از زمان طرح تحول سلامت تا کنون 3.5 میلیارد تومان در بخش گرمایش و سرمایش بیمارستان های مازندران هزینه شد و اکنون 12 اورژانس از قبیل اورژانس مرکز جامع امام ساری، اورژانس بوعلی ساری، اورژانس بهشهر، شهدای زیراب و قائم شهر در حال ساخت و توسعه است.
 
جان بابایی با اشاره به اضافه شدن 35 آمبولانس در سطح جاده های استان، عنوان کرد: باید منابع اصلی تحول سلامت تامین شود، بیمارستان ها مکلف به ارایه خدمات هستند و منابع باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تامین شود.
 
وی ادامه داد:  از سال 93 بیمه ها در پرداخت عقب افتادند به طوری که از سال 94 تا پایان تیرماه امسال مجموعه علوم پزشکی بابل و مازندران مبلغ 650 میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارند که تاکنون 11 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تهیه اقلام دارویی را پاشنه آشیل طرح تحول سلامت دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در صورت داشتن نقدینگی می تواند اقلام دارویی را ارزانتر دریافت کند و از برکات طرح تحول سلامت این بود که رابطه مالی بین بیمار و پزشک را حذف کرد.
 
وی ادامه داد: در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران هزار پرستار و 200 بهورز اضافه شد. در علوم پزشکی مازندران مجموعا 49 میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می شود که 33 میلیارد تومان آن را خزانه تقبل کرده و باقی مانده از طریق درآمدهای بیمارستان تامین می شود.
 
جان بابایی با بیان اینکه کل بودجه دانشگاه هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: یک سوم این مبلغ از طریق خزانه و دو سوم دیگر از محل درآمدهای بیمارستان ها تامین می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که هیچگاه طرح تحول سلامت متوقف نشود، افزود: در موضوع دارویی 100 میلیارد تومان بدهی وجود دارد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در طی سه سال  173 میلیارد تومان برای کاهش هزینه بستری در بیمارستان ها هزینه شد، عنوان کرد: 48 میلیارد و 800 میلیون تومان برای هتلینگ، 6 میلیارد و 600 میلیون برای بلوک زایمان، 19 میلیارد و 500 میلیون در کلینیک ویژه  و در مجموع از بسته طرح تحول سلامت برای مردم استان مازندران بدون در نظر گرفتن دانشگاه بابل، 300 میلیارد تومان در طول سه سال هزینه شد.
 
وی افزود: تنهلی کوپتر دانشگاه علوم پزشکی در ماه اخیر سقوط کرد که با خریداری هلی کوپتر جدید از سوی بیمه، فردا در آمل مستقر می شود.
 
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار