مدیرکل شیلات مازندران گفت که در سال جاری افزون بر 12 میلیون دلار انواع آبزی از این استان به کشور عراق و اقلیم کردستان صادر شده است.
کد خبر: ۳۱۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳ 25 October 2016
حسینعلی رستمی وزن محصولات آبزی صادر شده را در این مدت سه هزار و 500 تن اعلام کرد.
وی افزود : ارزش صادرات آبزی مازندران به خارج از کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 10 درصد افزایش داشته است.
رستمی پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری ارزش تولیدات آبزی مازندران به خارج از کشور به 40 میلیون دلار برسد.
براساس آمارهای رسمی ، در سال 94 حدود 9 هزار تن محصولات آبزی شامل ماهی و دیگر آبزیان خوراکی از مازندران به خارج از کشور صادر شد.
 
** پیش بینی تولید 105 هزار تن ماهی  
مدیرکل شیلات مازندران همچنین پیش بینی کرد که امسال میزان پرورش و صید ماهیان در استان به 105 هزار تن برسد .
وی با اعلام این که میزان صید ماهیان دریائی در مازندران در یک دهه اخیر به یک سوم کاهش یافت ، گفت که احتمالا امسال صیادان عضو شرکت های پره حدود سه هزار تن ماهی از دریای خزر صید کنند.
میزان صید ماهیان استخوانی در آب های دریای مازندران در دهه 80 بین هفت تا هشت هزار تن بود ولی در سال های اخیر به کمتر از سه هزار تن رسید .  
ناامن شدن رودخانه های شیلاتی برای تخم ریزی ماهیان ، آلودگی آب دریای خزر و صید بی رویه و قاچاق ماهیان مولد از جمله دلایل کاهش میزان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در سال های اخیر است .
مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به کاهش سرمایه گذاری برای حفظ ذخایر موجود در دریای خزر در سال های گذشته ، گفت که در سال های اخیر دولت برنامه هایی را مانند تکثیر مصنوعی بچه ماهیان و طرح پرورش ماهی در قفس به اجرا گذاشته که می تواند این ذخایر را در سال های آینده افزایش دهد.
پارسال 350 میلیون دلار محصولات آبزی از ایران به خارج از کشور صادر شد که 10 درصد از این میزان مربوط به مازندران بود .
سه هزارو 330 واحد پرورش آبزی در مازندران فعالیت دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی ، 14 واحد ماهیان خاویاری و بیش از سه هزار واحد دیگر پرورش ماهیان گرم آبی است .
 
سفید ، کپور ، آزاد ( فیتیباک ) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
علاوه بر صید در دریا و پرورش در استخرهای ویژه یا قفس های دریائی ، آببندان ها در مازندران سومین ظرفیت بزرگ پرورش ماهی در مازندران هستند .
حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .
 
 
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار