روحانی ترمیم کابینه را در آخرین پاییز کلید زد
رئیس‌جمهور تصمیم به ترمیم کابینه گرفت؛ آن‌هم درست چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری. دلایل قابل‌شمارشی برای رئیس‌جمهور پشت سر هم ردیف شده تا او قانع شود که باید برای ماه‌های پیش‌رو در برخی وزارتخانه‌ها با همکارانی تازه ادامه‌مسیر دهد.
کد خبر: ۳۱۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷ 26 October 2016
به گزارش تیتر شهر، این حرف رئیس‌جمهور در شیراز سرآغازی پرماجرا برای رسانه‌ها و محافل سیاسی بود. روحانی در سفر به شیراز مقابل پرسش خبرنگاران که از او در مورد احتمال تغییرات در کابینه پرسیده بودند اعلام کرد که اگر نیاز باشد در کابینه تغییراتی اعمال می‌کند. پس از این اظهارنظر رئیس‌جمهور، گمانه‌زنی  جناح‌های سیاسی  و رسانه‌ها در مورد فهرست افراد رفتنی و ماندنی فزونی یافت و تحلیل‌ها یکی پس از دیگری نگاشته می‌شد. زمان هرچه گذشت، خبری از تغییر نبود. به‌شکل محدود استاندارانی تغییر کردند و معاونانی جایگزین شدند اما این، آن اتفاقی نبود که همه منتظرش بودند. معلوم بود روحانی فکر دیگری دارد و ترمیم را برای دوره‌ای دیگر گذاشته است.

روحانی که سیاست را با حوصله‌تر از دیگران دنبال می‌کند، اکنون احساس کرده که باید بازی را تغییر دهد. زمان چیدن میوه در سیاست داخلی، جامعه و فرهنگ فرا رسیده است. دقیق که نگاه کنیم آنها که مهیای رفتن شدند در همین حوزه‌ها مشغول به‌کارند. وزرای آموزش‌وپرورش، ورزش‌وجوانان و فرهنگ‌وارشاداسلامی جای خود را به چهره‌های جدید دادند. آقای رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده که کابینه برای گذار از چالش‌ها و برآوردن مطالبات، احتیاج به تجدیدقوا در این حوزه‌ها دارد؛ آنچه رهبر انقلاب در حوزه اجتماعی و فرهنگی از دولت خواسته‌اند و مردم هم مطالبه‌گر آن هستند. روحانی می‌داند نباید این مطالب را انباشت کند. حالا که برجام به‌نتیجه رسیده، باید درِ سیاست‌ورزی را از پاشنه‌ای دیگر چرخاند؛ از جامعه، فرهنگ و  اقتصاد. باید این‌بار اقدام و عمل را وارد حوزه‌ای متفاوت‌تر کند. قرار نیست کار، زمین بماند. دولت باید پرشتاب و پیوسته نه امروز بلکه تا همان روز آخر دولت یازدهم کار را ادامه دهد.

حالا پرسش این است که این ترمیم کابینه، سخت و هزینه‌زا خواهد بود؟ به نظر می‌رسد روحانی چندان دل‌آشفته این پرسش نیست. می‌داند جنس پارلمان دهم با مجلس گذشته توفیر دارد و تعاملش با پارلمانتاریست‌ها آن‌چنان است که چالش چندانی درپی نخواهد بود. خاطرش آسوده است همکارانی که از کنارش می‌روند، احساس وزرای معزول دولت قبل را ندارند. قرار نیست آشوبی در کابینه ایجاد شود. می‌خواهند قطار دولت را روی ریل فراهم شده، با قدرت و کیفیت بهتری راهبری کنند. او تصمیمش را گرفته؛ حالا فصل ترمیم است.

غرویان: دولت به‌شدت دچار ناآرامی فرهنگی بود

آیت‌الله غرویان با بیان اینکه کشور به‌دلیل جوسازی برخی افراد و تریبون‌ها علیه دولت به‌شدت دچار ناآرامی فرهنگی بود، می‌گوید: با تغییرات اخیر، کابینه به سمت آرامش اخلاقی حرکت خواهد کرد. تغییرات در کابینه موضوعی عادی و طبیعی است و مسئله تازه‌ای نیست. شاید در آستانه انتخابات سال 96 خود وزرا خواسته‌اند که دست رئیس‌جمهور را باز بگذارند و به ایشان کمکی کنند. به نظر من، رئیس‌جمهور درصدد حفظ آرامش فرهنگی و اخلاقی کشور است و با این تغییر کابینه بیشتر بهانه را از افراطیون گرفته است.

اما محمد هاشمی رئیس دفتر هاشمی‌رفسنجانی نظر مخالفی درباره تغییر کابینه دارد و می‌گوید: با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان عمر دولت یازدهم، تغییر در دولت بی‌تدبیری بود. وزرای جدید دیگر فرصت ارائه برنامه‌های خود را ندارند و مجبورند برنامه‌های گذشته را که توسط وزیر قبلی تبیین شده است، ادامه دهند. اگر وزیر جدید دست به تغییر در وزارتخانه بزند، آن نهاد دچار تزلزل می‌شود و کارها پیش نمی‌رود. من برای تغییرات دولت در این زمان توجیهی ندارم. یک زمانی مجلس استیضاح می‌کند و دولت مجبور است وزیر خود را تغییر دهد اما وقتی مجلس کاری ندارد و دولت دست به تغییر می‌زند تمام مسئولیت برعهده دولت است و کسی در این زمینه کوتاهی نکرده است.

نوبخت: تغییر برای تقویت بود

اما محمدباقر نوبخت از روی دیگر سکه می‌گوید: هدف ما از این تغییرات در دولت، ترمیم کابینه و اصلاح امور به‌نفع مردم است. ما درپی پاسخگویی به مخالفان با تصمیم‌گیری‌های دولت نیستیم اما به نظرات آن‌ها احترام می‌گذاریم. این تصمیم برکناری یک شبه نبوده و همه مسائل در نظر گرفته شده است. بنابراین در یک حرکت جمع‌بندی شده ضمن احترام به خدمات گذشته سه وزیر (معزول) درپی ارتقای منزلت و کارایی منزلت دولت هستیم. آقای فانی به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش و نماینده فرهنگیان، مصلحت نبود در مجلس استیضاح شود. رئیس‌جمهور مانند یک مربی ورزشی صلاح دید یکی از نیروهای خوبش را از بازی بیرون بکشد اما دلیل بر ناتوانایی او نیست. شاید به نفع آموزش‌وپرورش و کابینه دولت نباشد که وزیرش برای بار دوم در مجلس استیضاح شود با توجه به اینکه ما در سال جمع‌بندی زحمات دولت هستیم. در مورد آقایان جنتی و گودرزی هم ارزیابی‌های مختلفی وجود داشت. منتقدین را باید به‌رسمیت بشناسیم اما باید به این مسئله هم فکر کنیم که جمع‌بندی این کار چقدر می‌تواند به افکارعمومی نزدیک‌تر باشد تا اینکه نظر منتقدین فقط در نظر گرفته شود. البته نظر منتقدین هم محترم است و باید به‌رسمیت شناخته شود. مطمئنا این وزرا نقاط ضعفی داشتند اما تصمیم به‌صورت ‌جمعی گرفته شده و به‌طورحتم تعدیل برای ضعف این افراد نبوده بلکه برای تقویت کابینه تغییرات صورت گرفته است.

در هر صورت رئیس‌جمهور آخرین پاییز دولت یازدهم را بهترین فرصت برای ترمیم کابینه دانست و دست به تغییر سه وزیر آن هم به‌صورت همزمان زد. فانی، گودرزی و جنتی درحالی وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، ورزش‌وجوانان و ارشاد را ترک می‌کنند که قرار است فخرالدین احمدی دانش‌‏آشتیانی، سیدرضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان یاران تازه‌نفس کابینه، راه سخت آنها را با سیاست‌ها و برنامه‌های جدید آغاز کنند.  هرچند که تا صبح روز اعلام وزرای پیشنهادی در مجلس قرار بود محمدعلی نجفی به‌عنوان گزینه نهایی آموزش‌وپرورش معرفی شود اما  یکباره تغییری حاصل شد و دانش‌آشتیانی جای این سیاستمدار باتجربه را گرفت.

واکنش‌های برخی چهره‌های سیاسی به ترمیم کابینه
 
براي تقويت يا تثبيت؟ 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار