رایزنی‌های رأی اعتماد هفته آینده مجلس دیروز با حضور دو وزیر در فراکسیون‌های بهارستان دنبال شد. دانش آشتیانی و صالحی امیری روز گذشته میهمان فراکسیون‌های «امید»، «مستقلین» و «زنان» بودند. با وجود این در میان برنامه‌های بهارستانی‌ها هنوز هیچ نشانه‌ای از نشست مشترک فراکسیون اصولگرایان ولایت با این سه وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود. البته برخی اصولگرایان از ابتدای هفته جاری درباره این سه چهره با مواضعی انتقادی صحبت کرده‌اند.
کد خبر: ۳۱۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳ 27 October 2016
 به گزارش تابناک مازندران،  در جمع فراکسیون مستقلین مجلس به نظر می‌رسد اوضاع برای رأی‌آوری سه وزیر پیشنهادی مناسب باشد. دیروز نمایندگان این طیف میزبان دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بودند. غلامعلی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین این نشست را در گفت‌وگویی با «خانه ملت» خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت که در این جلسه «نمایندگان از دغدغه‌ها  و نگرانی‌های خود گفتند که وزیر پیشنهادی قول داد نسبت به رفع این نگرانی‌ها گام بردارد.» او همچنین تأکید کرد که «ابهاماتی از سوی نمایندگان نیز مطرح شد که وزیر پیشنهادی بخوبی به این سؤالات و ابهامات پاسخ داد.» با وجود این مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین به خبرگزاری «فارس» گفت:
 
«با توجه به جلسه‌ای که دیروز با دانش‌آشتیانی داشتیم، نگاه فراکسیون نسبت به صالحی‌امیری و سلطانی‌فر مثبت‌تر بود.» لاهوتی همچنین تأکید کرد که «درباره دانش‌آشتیانی فراکسیون هنوز به نتیجه نرسیده است.» تردیدها درباره رأی مثبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیشتر به گرایش‌های سیاسی او برمی‌گردد که برخی نمایندگان طیف مستقلین و همین طور اصولگرایان بارها آن را مطرح کرده‌اند. آنها همچنان معتقدند که دانش‌آشتیانی باید درباره برخی مسائل سال 88 برای آنها «شفاف‌سازی» کند. با وجود این دانش‌آشتیانی نباید نسبت به کسب رأی این مجموعه پارلمانی چندان ناامید باشد. چرا که همزمان با سخنان لاهوتی، بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و یکی از نمایندگان شناخته شده جریان مستقلین به «عصر ایران» گفته که «قطعاً در یک هفته باقیمانده تا جلسه رأی اعتماد بسیاری از موارد روشن می‌شود.» او همچنین تأکید کرده که در «بدبینانه‌ترین شرایط» دو نفر از وزرای پیشنهادی رأی خواهند آورد. به نظر می‌رسد گزینه سوم مد نظر نعمتی همان دانش آشتیانی باشد که هنوز قسمتی از مجلس با او در موضع تقابل سیاسی قرار دارد. اما اینکه نعمتی رأی نیاوردن نفر سوم را به «بدبینانه‌ترین شرایط» نسبت داده، نشان می‌دهد که اوضاع گزینه‌های دولت در مجلس امیدوارکننده است.
دانش آشتیانی بعد از جلسه با مستقلین راهی فراکسیون امید شد اما در آنجا توانست حمایت قاطع اصلاح‌طلبان را جلب کنند. در جلسه‌ای که دیروز عصر با هدف بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این فراکسیون ترتیب داده شد، نهایتاً اعضا بر حمایت خود در جلسه رأی اعتماد از دانش آشتیانی تأکید کردند. این در حالی است که هنوز اصولگرایان فراکسیون ولایت با دانش آشتیانی جلسه‌ای برگزار نکرده‌اند و حتی خبری از برگزاری چنین جلسه‌ای در روزهای آینده هنوز منتشر نشده است. آن هم در شرایطی که احمد امیرآبادی فراهانی، سخنگوی فراکسیون ولایت روز یکشنبه گفته بود که چنین جلسه‌ای «تا دو روز آینده» برگزار خواهد شد. این در حالی است که محمدعلی پورمختار، حتی قبل از اعلام وصول رسمی نامه وزرای پیشنهادی و بررسی برنامه ‌آنها در مجلس در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد که رأی اصولگرایان به دانش آشتیانی منفی خواهد بود. البته اینها در شرایطی است که قرار است نوبخت، سخنگوی دولت روز یکشنبه آینده راهی بهارستان شود تا در جمع فراکسیون مستقلین به دفاع از سه گزینه پیشنهادی بپردازد. موضوعی که می‌تواند در رسیدن دانش‌ آشتیانی به کرسی وزارت با توجه به حمایت یکدست فراکسیون امید از او، تأثیر زیادی داشته باشد. دانش‌ آشتیانی البته دیروز در جلسه‌ای دیگر هم میهمان فراکسیون زنان بود که آن جلسه هم با پایانی امیدوارکننده برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تمام شد.
گام بلند صالحی امیری برای وزارت
صالحی امیری، وزیر پیشنهادی دیگری بود که روز گذشته را در بهارستان گذراند. او دیروز در دو جلسه میهمان فراکسیون امید و فراکسیون زنان بود. اصلاح‌طلبان مجلس همانند دانش‌ آشتیانی بنای حمایت از صالحی امیری را در صحن مجلس دارند. جلال میرزایی یکی از نمایندگان عضو این فراکسیون بعد از این جلسه به «ایلنا» گفته است که «وزرای پیشنهادی مورد حمایت فراکسیون امید هستند.» صالحی امیری دیروز بعد از این دو جلسه توانست بهارستان را با دست پر ترک کند و به حمایت دو فراکسیون امید و زنان امیدوار باشد. صالحی امیری یک روز قبل از این هم در جلسه مستقلین مجلس حضور پیدا کرده بود و آنجا نیز اعضای این مجموعه پارلمانی حمایت خود را از وی اعلام کردند. او البته مانند دانش‌ آشتیانی سد اصولگرایان را به عنوان اصلی‌ترین مخالفانش پیش رو دارد اما مخالفت اصولگرایان با او به جدیت مخالفت‌شان با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیست و از همین رو است که این روزها کمتر کسی است که در بهارستان نسبت به موفقیت صالحی امیری در کسب رأی اعتماد لازم شک داشته باشد. چرا که به هر تقدیر در کنار حمایت کامل فراکسیون‌های امید و مستقلین از او، برخی چهره‌های اصولگرا نیز رأی خود را در جلسه رأی اعتماد به نفع وی در صندوق خواهند ریخت.
گارد بسته اصولگرایان برای سه وزیر
تا اینجای کار اما مسعود سلطانی‌فر هنوز به جز فراکسیون مستقلین با دو فراکسیون سیاسی دیگر مجلس جلسه‌ای برگزار نکرده است. هر چند دیروز هم اعضای فراکسیون مستقلین گفتند که از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس راضی هستند و هم فراکسیون امید تا جایی که اعضای آن اظهار نظر کرده‌اند، به او رأی مثبت خواهد داد. با این حال این موضع به طور رسمی بعد از جلسه مشترک فراکسیون امید با سلطانی‌فر اعلام می‌شود که قرار است هفته آینده برگزار گردد. همچنین او در آن روزها میهمان فراکسیون ورزش مجلس هم خواهد بود. در این میان فراکسیون اصولگرایان هنوز هیچ برنامه مشخصی برای دیدار و رایزنی با سه وزیر پیشنهادی دولت اعلام نکرده است. با توجه به وضعیت سازمانی این مجموعه که تازه سه روز پیش جلسه انتخاب اعضای هیأت رئیسه آن برگزار شد، به نظر نمی‌رسد که چنین جلسه‌ای هم تا روز رأی اعتماد در بهارستان تشکیل شود. چه آنکه برخی چهره‌های مطرح این جریان که از طیف منتقدان دولت هستند، از پیش گفته بودند که رضایتی از گزینه‌های پیشنهادی دولت ندارند. در این شرایط فرصت وزرای پیشنهادی برای جلب رأی این عده، محدود به حضور در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های غیرسیاسی است که اصولگرایان نیز در آنجا حضور دارند. همزمان هم لابی‌های چهره به چهره در راهروهای مجلس بازار گرمی دارد که در همه دوره‌ها تأثیر و اهمیت خود را نشان داده است. بدین ترتیب طیف اصولگرایان بدون آنکه برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی را به صورت رسمی دریافت و راجع به آن صحبت کنند، وارد جلسه رأی اعتماد خواهند شد. مگر اینکه در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه آینده اتفاق خاصی بیفتد. چرا که روزهای پایانی هفته یعنی امروز و فردا به دلیل سفر تعداد زیادی از نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، وزرای پیشنهادی چندان امکانی برای رایزنی جدی ندارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار