اختلالات DNA اسپرم بیشتراست:
این اختلالات شامل رحم تک شاخ، دوشاخ، قوسی، دوتایی، دیواره دار، میوم رحمی، چسبندگی رحم و نارسایی دهانه رحم بوده که با روش‌های مختلف قابل تشخیص است،رحم دیواره دار بیشترین ارتباط را با سقط مکرر دارد، اما پیامد حاملگی با عمل جراحی بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.
کد خبر: ۳۲۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸ 29 October 2016
 به گزارش تابناک مازندران، فوق متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی (ره) بابل  در گفتو گو با خبرنگار تابناک در شهرستان بابل، اظهار کرد:
 
 سقط مكرر از دست رفتن دو يا بيشتر موارد بارداری در قبل از هفته 20 حاملگي بوده که برای یک تا پنج درصد از زوج‌ها در سنين باروري اتفاق مي‌افتد.
 
 زهرا بصیرت با اشاره به اینکه خداوند براي نگهداري جنين در رحم مادر، تمهيدات و مكانيسم‌هاي بسياري قرار داده است كه با پيشرفت تکنولوژی، بخشي از آنها شناخته شده است، افزود: بعضي از مادران به دلائلي قادر به نگهداري جنين نمي‌باشند.
 
 متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی (ره) بابل تصریح کرد: فاکتورهای ژنتیک، آناتومیک، ایمونولوژیک، ترومبوفیلی‌های ارثی، هورمونی، عفونی و محیطی با سقط مكرر همراه هستند و گاهی چند عامل بطور همزمان دخیل
 است.
 
 بصیرت با اشاره به اینکه 50 درصد موارد سقط مکرر بدون علت رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: سقط مكرر به عنوان يك سندرم تعريف شده است  که سبب ايجاد مسايل هيجاني، درد، صرف هزينه، دلسردي و نااميدي در بيمار مي‌شود لذا باید علت سقط مكرر به خوبي شناسايي و تحت درمان مناسب قرار گيرد.
> این متخصص با بیان اینکه مشکلات ژنتیکی در سه تا پنج درصد از سقط‌های مکرر نقش دارند، یادآور شد: افزایش سن مادر با افزایش خطر سقط خودبخودی همراه است که انعکاسی از افزایش شیوع اختلال کروموزومی محسوب می‌شود، درمان‌های کمک باروری همراه با تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) و انتقال انتخابی جنین‌های سالم، در زوج‌های مبتلا به اختلال کروموزومی، درمان ثابت شده‌ای محسوب می‌شود.
 
 وی با اشاره به اینکه اختلالات مادرزادی و اکتسابی رحم سبب افزایش خطر سقط به میزان 12 درصد می‌شوند، ادامه داد: این اختلالات شامل رحم تک شاخ، دوشاخ، قوسی، دوتایی، دیواره دار، میوم رحمی، چسبندگی رحم و نارسایی دهانه رحم بوده که با روش‌های مختلف قابل تشخیص است،رحم دیواره دار بیشترین ارتباط را با سقط مکرر دارد، اما پیامد حاملگی با عمل جراحی بهبود قابل  توجهی پیدا می‌کند.
 
 متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی (ره) بابل مشکلات ايمونولوژيک را از مهم‌ترين علل سقط مکرر برشمرد و گفت: سبب 30 تا 20 درصد سقط‌ها  ایمونولوژیک است، شناسايي آنتي ژن‌هاي جنين توسط سيستم ايمني مادر نه تنها آسيب‌‌زا و مشكل‌آفرين نمي‌باشد، بلكه براي استقرار يك حاملگي موفق و ادامه بارداري لازم  و ضروري است.
 
 وی اضافه کرد: از طرف ديگر يك پاسخ ايمونولوژيك غيرطبيعي به آنتي ژن‌هاي جنين مي‌تواند عوارض ناگوار متعددي  مانند زايمان زودرس يا سقط جنين را بدنبال داشته باشد، اما اختلالات ايمونولوژيك موثر درسقط تا حدودی با روش‌های دارویی قابل درمان است.
 بصیرت ترومبوفیلی‌های ارثی که از جهش‌های ژنتیکی در عوامل انعقادی ناشی می‌شوند را از دیگر علل بالقوه سقط  مکرر برشمرد و اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از زنان مبتلا به این جهش‌ها ازعملکرد تولید مثلی کاملا طبیعی برخوردار هستند، اختلال ترومبوفیلی حدود 15 درصد علل سقط مکرر را تشکیل می‌دهد اما فاکتور Vليدن و جهش‌هاي پروترومبين G20210A شايعتر از بقيه هستند.
 
 وی ادامه داد: غربالگری انتخابی از نظر شایعترین اختلالات در زنان مبتلا به سقط راجعه غیرقابل توجیه که بعد ازهفته هشت حاملگی و یا بعد از تشخیص فعالیت قلب جنین دچار یک مورد سقط مشکوک شده‌اند معقول به نظر می‌رسد، اما غربالگری روتین تمام زنان مبتلا به سقط مکرر نباید صورت گیرد،درمان ترکیبی با آسپرین و هپارین ممکن است پیامد حاملگی را بهبود بخشد.
 بصیرت با اشاره به اینکه 17 درصد زنان مبتلا به سقط راجعه دچار اختلال هورمونی هستند، افزود: عوامل آن شامل بیماری تیروئید، دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS))، نقص فاز ترشحی و افزایش هورمون پرولاکتین بوده و اکثر اختلالات هورمونی قابل شناسایی و قابل درمان است.
 
 این متخصص با اشاره به اینکه عفونت ناشی از کلامیدیا، اوره آ پلاسما، مایکوپلاسما، توکسوپلاسموز، لیستریا، هرپس و سیتومگالوویروس، سرخجه و واژینوزباکتریایی خطرسقط را افزایش می دهد، تصریح کرد: در زنان دچار سقط مکرر انجام  روتین تست‌های سرولوژیک، کشت سرویکس و نمونه برداری آندومترمعقول نیست ولی در زنان مبتلا به سروسیت بالینی، واژینوزباکتریایی مزمن و یا سایرعلائم عفونت لگنی باید انجام شود.
 
 وی استعمال دخانیات به میزان 10 نخ یا بیشتر، مصرف الکل بیش از دو گیلاس، مصرف کافئین بیش از 300 میلی گرم در روز معادل سه فنجان قهوه، گازهای بیهوشی، حلال خشک شویی، تماس با فلزات سنگین مانند جیوه و سرب را عامل افزایش خطر سقط برشمرد و ادامه داد: همچنین در نقاشان، کارگران کارخانه‌ها و زنان چاق سقط افزایش می‌یابد.
 بصیرت اضافه کرد: تماس با پایانه‌های ویدئویی، برنامه‌های ورزشی، پتوهای الکتریکی و تشک‌های حاوی آب گرم سقط را جعه را افزایش نمی‌دهد، استفاده از آنتی اکسیدان‌ها مانند منابع ویتامین E وC، روی، سلنیوم ومس توصیه می‌شود.

 این متخصص اختلال عامل مردانه را از عوامل مهم سقط مکرر در هفته‌های اول بارداری و پس از روش‌های کمک باروری برشمرد و یادآور شد:. به نظر نمی‌رسد که پارامترهای استاندارد اسپرم، از جمله مورفولوژی آن، سقط  مکرر را پیش بینی کند، در بررسی بعضی از همسران زنان دچار سقط مکرر، اختلالات DNA  اسپرم بیشتراست.

 وی به سقط مکررغیرقابل توجیه نیز اشاره کرد و افزود: حتی با بررسی جامع در بیش از نیمی از زنان دچار سقط مکرر هیچگونه نشانه‌ای ازعوامل زمینه ساز کشف نمی‌شود.، این زنان پیش آگهی خوبی داشته و بعد از مراقبت‌های حمایتی و روحی میزان حاملگی زنده به میزان 85 درصد گزارش شده است.
 
 متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی (ره) بابل گفت: مرکز باروری و ناباروری فاطمه الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی بابل در درمانگاه  PCO، درمانگاه اندومتریوز، درمانگاه سقط مکرر، مشاوره ناباروری، درمانگاه استرس ناباروری و مشاوره روابط زناشویی خدمات باروري و ناباروري ارائه مي دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار