خروج از بحران سپید با ۵ کشته
غمنامه برف، مردمان چالوس را ماتم‌زده کرده و هرروز پیکر تازه‌ای از قربانیان بحران سپید پاییزی کشف و بر روی دستان مردم بدرقه می‌شود.
کد خبر: ۳۳۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 05 December 2016
 مهر : چند روز پیش جسد پدر و پسر دامدار که گرفتار برف شده بودند در جنگل‌های چالوس پیدا شد و اکنون نیز، پیکر سه تن از اهالی روستای انگوران مرزن‌آباد از زیر برف هویدا شده است.
 
چالوس، سوگوار عزیزانش شده، پدران و پسرانی که قربانی محرومیت و مهجوریت شده‌اند و بی‌گناه و بی‌پناه در برف و کوران طبیعت جان داده‌اند.« آن مرد در برف ...»، مشق دخترکان و پسرکانی است که زمستان را در پاییز به نظاره نشسته‌اند و با هق‌هق کودکانه‌شان، می نویسند آن مرد در برف جان داد.
 
برف هفته اول آذرماه مازندران در چالوس به غمنامه و سوگنامه‌ای مبدل شده که هرروز زوایای جدیدی از مرگ را روایت می‌کند، به‌راستی آن پدران وپسران قربانی کدامین بی‌مهری شده‌اند؟ بحران مدیریت یا مدیریت بحران، مسئله این است، به‌راستی چگونه یک برف ساده نهایتاً ۵۰ سانتیمتری تنها در چالوس استان مازندران فاجعه می‌آفریند و منجر به مرگ پنج نفر می‌شود.
 
این در حالی است که بحران برف سال ۹۲ که ارتفاع برف به بیش از یک متر در مناطق مختلف مازندران رسیده بود و چند روز استان را درگیر خودکرده بود، هیچ مرگ ناشی از برف در استان ثبت نشد.
 
پدر و پسر دامدار چالوسی از چهارشنبه دو هفته پیش و مصادف با شروع بارش‌های برف پاییزی در جستجوی دام‌هایشان راهی جنگل‌های طلاجو شدند و سرانجام پس از یک هفته جستجو، پیکرهای بی‌جانشان پیدا شد.
 
محمدناصر زندی فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مرگ پدر و پسر دامدار چالوسی می‌گوید: برای یافتن این افراد همه اقداماتی که می‌شد انجام داد، صورت پذیرفت، حتی یک دستگاه بولدوزر از بالادست و دو دستگاه لودر از پایین‌دست اقدام به برف‌روبی کردند.
 
به دلیل نبود امواج رادیویی و مخابراتی، وجب به وجب منطقه و درخت به درخت با حضور ۲۰ اکیپ پیمایش شد و ۳۰ کیلومتر راهسازی در برف انجام شد
 
وی به تشکیل کمیته جستجوی مفقودین اشاره کرد و گفت: پس از گذشت هفت روز جسد پدر و پسر دامدار در منطقه در منطقه هسل‌دشت در نزدیکی محل دامداری کشف‌شده است و برای یافتن آنان به دلیل نبود امواج رادیویی و مخابراتی، وجب به وجب منطقه و درخت به درخت با حضور ۲۰ اکیپ پیمایش شد و ۳۰ کیلومتر راهسازی در برف انجام شد.
 
مرگ پدر و پسر دامدار چالوسی پایان ماجرای برف نبود و قصه تلخ مرگ چند تن از اهالی روستای انگوران مرزن‌آباد که تصمیم می‌گیرند پیاده از مرزن‌آباد به تهران بروند اما در میانه راه گرفتار سرما برف می‌شوند، نیز جگرسوز شده است.
 
پنج نفر از اهالی روستای انگوران مرزن‌آباد روز پنجشنبه تصمیم می‌گیرند که پیاده به سمت تهران حرکت کنند که در مسیر راه و در روز جمعه گرفتار برف و سرما می‌شوند و به گفته ناصر زندی فرماندار چالوس، دو شب گذشته  دو تن از گم‌شدگان در برف به روستای انگوران بازمی‌گردند موضوع را مطرح و از همان ساعت  عملیات جستجو برای یافتن سه گمشده دیگر به نام‌های سید رحیم، سید محمدحسین و سید محرم علی توسط نیروهای مردمی و  نیروهای هلال‌احمر چالوس وکرج آغاز شد.
 
زندی با تقدیر از همراهی مردم و مشارکت آنان در امدادرسانی با بیان اینکه این مشارکت در تاریخ منطقه ماندگار شده است، درباره مرگ سه نفر از اهالی انگوران، تاخیر در اطلاع رسانی را از جمله مسائل در امدادرسانی اعلام کرد و گفت: به محض اطلاع رسانی با چندین اکیپ از مازندران و البرز وارد عمل شدیم و محل وقوع حادثه در آزادبر حدفاصل چالوس و کرج بوده است.
 
اینک باگذشت چند روز از جستجو مرگ سه گمشده چالوسی در برف تأیید شد و سفرشان به پایتخت بی‌بازگشت شده است.
 
رئیس شورا: مرزن آباد از بحران خارج شد/ سه کشته هزینه بی مدیریتی
 
در حالی چالوس داغدار پنج‌تن از شهروندانش نشسته که اظهارنظر  برخی مسئولان غیر مرتبط با مدیریت بحران، داغ مردمان این منطقه را بیشتر کرده است. محمد ردایی رئیس شورای شهر مرزن‌آباد تنها یک روز بعد از حادثه برف در اظهاراتی غیر کارشناسی بیان می‌کند که مرزن‌آباد از بحران خارج‌شده است.
 
آری هزینه خروج مرزن‌آباد از بحران، مرگ سه تن از اهالی منطقه بوده است که با مرگ خوش هزینه خروج از بحران را پرداخت کرده‌اند.
 
مجتبی سام یک شهروند مرزن‌آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه مرزن‌آباد و توابع همچنان درگیر برف و تبعات ناشی از آن هستند، جای تعجب است که چگونه برخی مسئولان غیرمربتط با اظهارات غیرکاشناسی، نمک بر زخم مردم می‌پاشند و رنج‌هایشان را بیشتر می‌کنند.
 
وی خاطره مرگ هم شهریانش را در برف بی‌سابقه پاییزی گرامیداشت و گفت: متولیان مدیریت بحران باید پاسخگوی کم‌کاری‌ها و بی‌مهری‌هایشان به مردم منطقه باشند.
 
برف پاییزی چالوس علاوه بر مرگ پنج تن از شهروندان، به بخش کشاورزی به‌ویژه باغ‌های مرکبات این شهرستان حدود ۵۵۰ میلیارد ریال خسارت زده است، به حدود ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد کرد که از این مقدار هزار و ۸۰۰ هکتار باغ‌های مرکبات بوده است.
 
متأسفانه این بلای طبیعی علاوه بر خسارت به تنه درختان، محصولات مرکبات را از بین برده و به ضایعات تبدیل کرده است و بااینکه امسال وضعیت باردهی و سطح کیفیت مرکبات نسبت به سال‌های پیش بهتر بود ولی بارش سنگین برف و در پی آن کاهش محسوس دما حاصل دسترنج باغداران را از بین برد.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار