یکی از اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران، محرومیت‌زدایی از بخش‌های محروم کشور عزیزمان است. اهمیت این موضوع تا حدی است که امام راحل و رهبر معظم انقلاب دائماً این موضوع را به مسئولین محترم گوشزد نموده‌اند.
کد خبر: ۳۳۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 06 December 2016
به گزارش تابناک مازندران، خوشبختانه تاکنون از بخش اعظمی از مناطق محروم در اقصی نقاط کشور توسط دستگاههای دولتی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی محرومیت‌زدایی شده است. اما هنوز در بخشی از مناطق کشور از جمله منطقه محروم بخش بلده از بخش های کوهستانی و صعب‌العبور شهرستان نور استان مازندران علی رغم اقدامات مؤثری که تابحال انجام شده محرومیت‌زدایی در ابتدای راه خود قرار دارد.
 
 
بخش تاریخی بلده با قریب به پنجاه روستا و 50 هزار نفر جمعیت در ارتفاعات برف‌گیر و صعب‌العبور البرز با وسعتی قابل توجه که از غرب به جاده چالوس و از شرق به جاده هراز و از شمال به جنگل‌های رویان و از جنوب به شهرستان رودبار قصران استان تهران محدود است، قرار دارد.
 
 
مردم شهیدپرور این بخش از مومنین ولایت‌مدارند که حدود 400 شهید تقدیم اسلام عزیز نموده‌اند. جمعیت این بخش در بیش از 6 ماه ابتدایی سال بیش از 50 هزار نفر و در سایر ماه ها به دلیل شرایط جوی به 5000 نفر تقلیل می‌یابد.
 
 
بخش بلده با امکانات بالفعل و بالقوه از جمله معادن، مراتع و اراضی کشاورزی و چشمه‌های پرآب، استعداد بالایی در راستای اهداف بلند جمهوری اسلامی در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دارد.
 
 
بدیهی است با اجرای طرح‌های کشاورزی، کاشت و پرورش انواع گیاهان دارویی، باغات، دامداری، معادن سنگ، گچ، آهک و صنایع وابسته، کارخانجات آب معدنی، زنبورداری، پرورش انواع ماهی و... نه تنها شاهد مهاجرت مردم خوب منطقه به شهرهای اطراف نخواهیم بود بلکه با پرداختن به فعالیتهای فوق می‌توانیم شاهد مهاجرت معکوس نیز باشیم.
 
 
متأسفانه کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه با توجه به جاده‌های بسیار بی‌کیفیت، تردد اهالی را در اکثر ماه های سال با مشکل روبرو نموده است و بارها اهالی به دلیل مسدود بودن راه‌ها نتوانستند بیماران خود را به موقع به بیمارستان برسانند که مشکلات بسیاری را برای مردم به همراه داشته است.
 
 
با توجه به این که مسافت تهران به بلده هم اکنون حدود 210  کیلومتر و بلده به نور هم حدود 100 کیلومتر می‌باشد این موضوع از ابتدای انقلاب اسلامی مسئولین محترم را به فکر واداشته که هم به دلیل ایجاد و احداث جاده سوم تهران شمال در کنار جاده‌های هراز و چالوس و هم به دلیل محرومیت‌زدایی از مردم این بخش مظلوم، جاده تهران- لواسان - بلده - نور مسیر تهران- نور را به حداقل مسافت و زمان کاهش دهد. راهی که علاوه بر کاهش مسافت و زمان، حوادث در مرگ و میر مردم، استهلاک و سوخت و... می‌تواند تأثیرات به سزایی در عمران و آبادانی این منطقه داشته باشد. از سویی احداث این جاده در ترافیک جاده‌های هراز و چالوس و فیروزکوه اثر چشمگیری خواهد داشت و از طرفی تردد مردم از این جاده به شمال کشور خود به خود در اقتصاد و عدم مهاجرت مردم این منطقه نقش قابل توجهی خواهد داشت.
 
 
با احداث این جاده، مسافت 210 کیلومتری به 65 کیلومتر تقلیل می‌یابد. از ابتدای انقلاب اسلامی احداث این جاده با صرف مبالغ قابل توجهی شروع شده و تا به حال به دلایل مختلف به تعطیلی کشانده شده است.
 
 
امروزه در مناطق مختلف کشور ارتباط ریلی در کنار جاده‌ها حمل و نقل را بهبود بخشیده و مشکلات را حل نموده است. در ارتباط ریلی به لحاظ مسائل امنیتی، استهلاک، زمان و... هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
 
 
سال هاست منطقه مرکزی مازندران و شمال ایران نیازمند راه ریلی است و یکی از آرزوهای مردم منطقه و کرانه‌های مرکزی دریای خزر تحقق این پروژه است.
 
 
اخیراً جناب آقای دکتر علی اسماعیلی نماینده محترم و انقلابی مردم شهرستان های نور و محمودآباد در نطق پیش از دستور خود طرح احداث تونل ریلی از محله ازگل تهران به شهر بلده و از آنجا به شهر رویان را مطرح نمودند. مطالعات این طرح سال‌هاست توسط کارشناسان ایرانی و اروپایی انجام شده که در نتیجه، این راه به سه بخش تقسیم و تعریف گردیده است. بخش اول مسیر ازگل به شهر بلده شامل 40 کیلومتر تونل و بخش دوم منطقه بلده 20 کیلومتر ریل روگذر و بخش سوم 40 کیلومتر تونل بلده به رویان و در مجموع یک مسیر 100 کیلومتری که تهران را به دریای خزر مرتبط می‌نماید. اجرای این طرح می‌تواند از سرمایه‌های منحصر به فرد و از دستاوردهای درخشان عرصه حمل و نقل کشور و تحولی در محرومیت‌زدایی این منطقه محروم (بخش بلده) باشد.
 
 
شایان ذکر است متأسفانه هم اکنون در بسیاری از روستاهای بخش بلده در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب اسلامی هنوز تلویزیون، مخابرات، جاده آسفالت، آب شرب بهداشتی، تلفن همراه و مراکز درمانی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و در حالی که تقریباً به اکثر نقاط کشور گازرسانی شده و هموطنان عزیز از این نعمت الهی بهره‌مند می‌باشند، متأسفانه اهالی شهیدپرور این بخش محروم که از سردترین نقاط کشور می‌باشد از داشتن این نعمت محرومند. لازم به ذکر است نماینده محترم این منطقه در مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهادی برای گاز رسانی به این بخش را اراده نموده است که اجرای آن توسط مسئولین مربوطه می‌تواند بخشی از مشکلات مردم محروم این منطقه را بکاهد.
 
 
هر چند فعالیت های مسئولین محلی و استانی و نماینده محترم مردم شهرستان های نور و محمودآباد جای تقدیر دارد اما عنایت مسئولین کشوری و استانی در تحقق موارد فوق الذکر و رسیدگی به عمران و آبادی روستاها، زمینه‌های بازگشت مردم به منطقه و عدم مهاجرت آنانرا فراهم می‌نماید.
 
منبع:تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار