اهميت کریدور شمال - جنوب در لزوم ايجاد مناطق ازاد و ويژه در استان مازندران
این روزها بحث منطقه آزاد تجاری مازندران حرف اول مردم این استان سرسبز است . سوالی که در این ارتباط مطرح است ، این است که نقاط قوت استان مازندران در ارتباط با توسعه تجارت خارجی براي لزوم ايجاد منطقه ازاد چيست؟ به همین جهت برای پاسخ به این مطلب به سراغ دكتر سيد هادي ناصري، مسئول و مجري طرح امكان سنجي و مكان يابي منطقه ازاد رفتیم و نظر این کارشناس را در این مورد جویا شدیم .
کد خبر: ۳۴۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷ 10 December 2016
به گزارش تابناک مازندران، موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران از دیر باز مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده است.
 
 دكتر سيد هادي ناصري، مسئول و مجري طرح امكان سنجي و مكان يابي منطقه ازاد در مورد نقاط قوت استان مازندران در ارتباط با توسعه تجارت خارجی براي لزوم ايجاد منطقه ازاد اظهار داشت:
 
به لطف خدا استان مازندران از موهبت الهی برخوردار است .
 
با توجه به اهميت و نقش تجارت خارجي در تحقق اسناد بالادستي مي توان عمده موارد مرتبط با زمينه هاي توسعه تجارت خارجي به شرح ذيل بيان كرد:

1. منحصر به فرد بودن برخی از کالاهای تولیدی استان نظیر مرکبات، کیوی و گل وگیاه و ...
2. تنوع محصولات تولیدی کشاورزی
3. داشتن ظرفیت مناسب در تولید انواع محصولات صنعتی، معدنی، صنایع تبدیلی و شیلاتی

4. تنوع محصول و ظرفیت بالای تولید صنایع دستی در استان
5. وجود جاذبه‌های طبیعی، نقاط دیدنی و سواحل زیبا در استان
6. وجود جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و ... در استان
7. وجود نیروی انسانی متخصص جویای کار در رشته‌های مختلف

8. ظرفیت‌های فنی مهندسی، برنامه‌ریزی، نصب‌، راه اندازی و تولید در بخش‌های مختلف فنی و  مهندسی
9. رشد مناسب تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری
10. هماهنگی اولویت های فعالیت علم و فناوری مازندران با استراتژی صادرات حول محورهای کشاورزی، نانو، IT، سلامت
11. گسترش ارتباطات بازاریابی بابسیاری از بازارهای پیرامونی و توسعه روابط اقتصادی تجاری کشور با بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی

12. امکان برقراری ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با اتاق های بازرگانی دیگر کشورها 
 نقاط قوت استان مازندران در ارتباط با توسعه تجارت خارجی براي لزوم ايجاد منطقه ازاد چيست؟
موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، و سواحل دریای خزر در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ای تکمیل شود، ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد. موافقت نامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
 
   کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر (حدود 5 هزار كيلومتر کاهش مسافت) و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می باشد. کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.
 
   کریدور شمال – جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا، وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر کریدورهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال – جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد. در این میان اتصال خلیج عمان، و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد. در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک ضمن صرف زمان بیشتر، افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
ما مازندرانی ها منطقه آزادی را میخواهیم که منافع و نعمات آن برای اکثریت استان مازندران باشد نه برای شرق استان یا استانهای مجاور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
خواهشمند است از کارشناسانی که اهل مرکز مازندران هست استفاده نشود.نقشه توپوگرافی خزر و فاجعه پر شدن خلیج گرگان با رسوبات خزر و مستند جواب به امیراباد با رفرانس دانشگاهی در اپارات موجود است.و امیراباد به دلیل بافت تالابی و جریان غربی شرقی خزر و رسوب بالای آب خزر در امیراباد به دلیل پایان جریان خزر فاقد کیفیت لازم برای کشتیرانی هست.و اگر یک روز لایروبی نشود فردا پر میشود.بندر نوشهر نزدیکترین بندر به پایتخت و در عمق۹۸۰متری صد سال پیش تاسیس شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
دوستان همه تلاش کنیم و کمپین را بندازیم تا کل استان مازندران منطقه آزاد تجاری شود. با مرکزیت سه بندر امیر آباد و بابلسر و نوشهر. خواهشا این موضوع رو مطالبه کنید. این اتفاق با حضور مسئولین مازندران در راس امور کشور دور از دسترس نیست و سبب شکوفایی ملی می شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
از ویژگی های ممتار بندر امیرآباد نسبت به بنادر دیگر استان همین کریدور شمال جنوب هست. بندری که از همه لحاظ (ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی) موقعیت ویژه ای دارد. بندر امیرآباد در منطقه ای قرار گرفته که اراضی غیر قابل کشاورزی فراوانی دارد و فقط مناسب استقرار صنعت هستند. تا اراضی اینچنینی داریم استفاده صنعتی از اراضی مرغوب نقاط دیگر استان عقلانی نیست. متأسفانه فقط ماشین خارجی چشم بعضی از مردم رو گرفته و این افراد اصلا توجهی به موقعیت ویژه و زیرساختها و اراضی وسیع و ارزان بندر امیرآباد نمی کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
طبق همین خبر بندر امیرآباد بهترین وضعیت رو داره. چون هم مسیر کریدور شمال جنوب هست و هم از لاحظ ارتباطی به خصوص ریلی وضعیت خوبی داره و بزرگترین بندر شمال هست. لطفا منتشر شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار