به گزارش
تابناک مازندران، موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران از دیر باز مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده است.
دكتر سيد هادي ناصري، مسئول و مجري طرح امكان سنجي و مكان يابي منطقه ازاد در مورد نقاط قوت استان مازندران در ارتباط با توسعه تجارت خارجی براي لزوم ايجاد منطقه ازاد اظهار داشت:
به لطف خدا استان مازندران از موهبت الهی برخوردار است .
با توجه به اهميت و نقش تجارت خارجي در تحقق اسناد بالادستي مي توان عمده موارد مرتبط با زمينه هاي توسعه تجارت خارجي به شرح ذيل بيان كرد:
1. منحصر به فرد بودن برخی از کالاهای تولیدی استان نظیر مرکبات، کیوی و گل وگیاه و ...
2. تنوع محصولات تولیدی کشاورزی
3. داشتن ظرفیت مناسب در تولید انواع محصولات صنعتی، معدنی، صنایع تبدیلی و شیلاتی
4. تنوع محصول و ظرفیت بالای تولید صنایع دستی در استان
5. وجود جاذبههای طبیعی، نقاط دیدنی و سواحل زیبا در استان
6. وجود جاذبههای تاریخی، مذهبی و ... در استان
7. وجود نیروی انسانی متخصص جویای کار در رشتههای مختلف
8. ظرفیتهای فنی مهندسی، برنامهریزی، نصب، راه اندازی و تولید در بخشهای مختلف فنی و مهندسی
9. رشد مناسب تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری
10. هماهنگی اولویت های فعالیت علم و فناوری مازندران با استراتژی صادرات حول محورهای کشاورزی، نانو، IT، سلامت
11. گسترش ارتباطات بازاریابی بابسیاری از بازارهای پیرامونی و توسعه روابط اقتصادی تجاری کشور با بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی
12. امکان برقراری ارتباط مستقیم و بیواسطه با اتاق های بازرگانی دیگر کشورها
موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، و سواحل دریای خزر در سال های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده ای تکمیل شود، ایران می تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده ای خود درآمد سرشاری داشته باشد. موافقت نامه کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال - جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا می باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر (حدود 5 هزار كيلومتر کاهش مسافت) و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر می باشد. کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.
کریدور شمال – جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا، وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، علاوه بر کریدورهای شمالی، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال – جنوب (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند. این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد. در این میان اتصال خلیج عمان، و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد. در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک ضمن صرف زمان بیشتر، افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد