روز شمار رویدادهای مهم تاریخ
در این روز چند رویداد مهم اتفاق افتاد . برقراري اولين تماس بين كره زمين و سياره زهره (1962 میلادی) ، هلاكت یزید در شام پس از سه سال و نه ماه حكومت (64 ق) ، ساخت كاغذ در چين (105) میلادی، سالروز درگذشت "شيخ شلتوت" رييس دانشگاه الازهر و مفتي بزرگ مصر (1342ش) و جورج واشينگتُن" اولين رئيس جمهور امريكا (1799م) و صدور فرمان 8 ماده‏اي "امام خميني"(ره) به قوه قضاييه و ارگان‏هاي اجرايي كشور (1361شمسی) در چنین روزی رخ داد.
کد خبر: ۳۴۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 14 December 2016
به گزارش تابناک مازندران، امروز چهارشنبه 24 آذر ماه 1395/09/24 براربر است با 14 ربیع الاول 1438 هجری قمری1438/03/14 و 14 دسامبر 2016 میلادی2016/12/14 که در این روز چند اتفاق مهم رخ داد
 
در این روز چند رویداد مهم اتفاق افتاد .  هلاکت یزید و چندین رویداد مهم در این روز رقم خورد که به اختصار به آن می پردازیم:
 
 
هلاكت یزید در شام پس از سه سال و نه ماه حكومت (64 قمری)

 در سال 64 ه‍ در شب چهاردهم ربيع الاول يزيد بن معاويه بن ابى سفيان در سن 39 سالگى يا 37 سالگى به دركات جحيم شتافت (1) اقوال ديگر در مرگ يزيد دوازدهم و پانزدهم اين ماه است
 
در علت مرگ او چند قول است : يكى اينكه به بلاى ناگهانى هلاك شده است . شيخ صدوق (رحمه الله ) مى فرمايد: يزيد شب با حال مستى خوابيد و صبح او را مرده يافتند در حاليكه بدن او تغيير كرده ، مثل آنكه قير ماليده شده باشد . بدن نحسش را در باب الصغير دمشق دفن كردند.

 14 دسامبر برقراري اولين تماس بين كره زمين و سياره زهره (1962 میلادی)

 اولین کاوش فضایی روبوتیک درباره ی سیاره زهره، و در واقع اولین کاوش فضایی سیارات در ۱۲ فوریه ۱۹۶۱ با پرواز ونرا-۱ آغاز شد. ولی زمانی که به فاصله ۲ میلیون کیلومتری زمین رسید ارتباطش با زمین قطع گردید و بعدها از فاصله ی صدهزارکیلومتری زهره در نیمه ی ماه می عبور کرد.

 کاوش های ایالات متحده درباره ی سیاره زهره با کاوشگر مارینر – ۱ دوباره با شکست روبرو شد. تا اینکه مارینر-۲ توانست به موفقیت برسد و بعد از یک سفر ۱۰۹ روزه در ۱۴ دسامبر ۱۹۶۲ اولین موفقیت بین سیاره ای بشر به وقوع پیوست، و مارینر-۲ از فاصله ۳۴۹۳۳ کیلومتری سطح زهره عبور کرد. وی راداری را بسوی ناهید نشانه‌روی کرد که سیگنالهای آن از ابرهای این سیاره عبور کرده و پس از برخورد با سطح جامد سیاره، منعکس گردید.

 برای اولین بار دانشمندان اطلاع جالبی را درباره سطح ناهید به‌دست مارینر 2آوردند، که نشان میداد ناهید دارای حرکت چرخشی در جهت معکوس است. چرخش آن از شرق به غرب است و آفتاب از مغرب طلوع و در مشرق غروب میکند.

 از طرف دیگر دمای سطجی زهره حداقل ۴۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. این باعث شد که هر گونه امید برای وجود حیات بر سطح این سیاره به یأس تبدیل شود.


 ساخت كاغذ در چين (105) میلادی

چینی‌ها نخستین مردمانی بودند که بیش از ۲ هزار سال پیش، کاغذهایی مانند کاغذهای امروزی ساختند.

 ایرانیان مسلمان شیوهٔ ساختن کاغذ را در سدهٔ نخست پس از اسلام از چینی‌ها آموختند و آن را بهبود بخشیدند. شهر سمرقند برای سال‌ها بزرگ‌ترین مرکز ساختن و خرید و فروش کاغذ بود.

 سپس، در شهرهای دیگر، از جمله بغداد، دمشق، قاهره، مراکش، جزیرهٔ سیسیل و شهرهای مسلمان نشین اسپانیا، کارخانه‌های کاغذسازی به راه افتاد.

یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که از قرن اول میلادی، در چین کاغذ وجود داشته‌است.در سال 105 میلادی، یکی از درباریان، ماده جدیدی را برای امپراطور توصیف کرد که از پارچه‌های کهنه، پوست درختان، کنف و علف تهیه می‌شد وروی ان می‌نوشتند.
  
 
سالروز درگذشت "شيخ شلتوت" رييس دانشگاه الازهر و مفتي بزرگ مصر (1342ش)

شيخ محمود شلتوت، عالم بزرگ ديني مصر، در سال 1271 ش (1892 م) در مصر به دنيا آمد. در 14 سالگي در مركز ديني علمي اسكندريه به تحصيل پرداخت و در 18 سالگي، گواهينامه تحصيلي دانشگاهي گرفت. وي سپس در اسكندريه به سمَتِ مدرس ديني برگزيده شد و در سال 1306 ش (1927 م) به قسمت عالي دانشگاه الازهر منتقل گرديد. شيخ شلتوت، چندي بعد عضو هيأت فتوا شد و در دانشكده شريعت، مقام بزرگي يافت. او در سال 1327 ش (1958 م) به رياست دانشگاه بزرگ اسلامي الازهر مصر برگزيده شد و خدمات فراواني انجام داد. از جمله اقدامات مهم شيخ شلتوت در زمان رياست در الازهر اين بود كه پس از مكاتبه‏هاي متعدد با آيت‏اللَّه العظمي بروجردي، مرجع بزرگ تقليد شيعيان، مذهب شيعه اِثني عَشَري را به رسميت شناخت. او عمل به موازين مذهب شيعه را همانند يكي از مذاهب اربعه، جايز دانسته و به مذهب شيعه به عنوان يكي از مذاهب بزرگ اسلامي، در دانشگاه الازهر، كرسي تدريس اختصاص داد. شيخ شلتوت علاوه بر رياست الازهر و تدريس، داراي مقام اِفتا بود و همچنين كتب متعددي به رشته تحرير درآورد. الاسلامُ عَقيدةٌ و شريعَه، دَعوةُ المُحمديه، القتال في الاسلامِ، فِقه القُرآن و المُقارِنَةِ بين المذاهِب از جمله تاليفات ايشان است. سرانجام شيخ محمود شلتوت، در سال 1342 ش (1963 م) در 72 سالگي درگذشت و به سراي باقي شتافت.
 
صدور فرمان 8 ماده‏اي "امام خميني"(ره) به قوه قضاييه و ارگان‏هاي اجرايي كشور (1361شمسی)

در روز 24 آذرماه 1361ش، بيانيه 8 ماده‏اي حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران خطاب به قوه قضاييه و ارگان‏هاي اجرايي كشور صادر شد. ايشان در اين پيام، درباره لزوم اسلامي نمودن تمام سازمان‏هاي دولتي به ويژه دستگاه‏هاي قضايي و جانشين نمودن احكام الهي در نظام جمهوري اسلامي به جاي احكام طاغوتي رژيم سابق، تذكراتي به همه متصديان امور دادند. مهم‏ترين بخش‏هاي فرمان هشت‏ماده‏اي حضرت امام شامل اين موارد بود: تهيه قوانين شرعي و تصويب و ابلاغ آنها با دقت و سرعتِ لازم، رسيدگي به صلاحيت قضات و دادستان‏ها و دادگاه‏ها، صدور احكام اسلام در دادگاه‏ها با قدرت و استقلال و بدون مسامحه و تعويق، عدم احضار يا توقيف افراد بدون حكم قاضي طبق موازين شرع، عدم ورود به محل زندگي يا كار مردم و تجسُّس در امور آنان به هر نحو ممكن، برخورد قاطع در رابطه با توطئه‏ها و گروهك‏هاي مخالف اسلام و نظام جمهوري اسلامي، عدم تصرف در اموال مردم مگر به حكم حاكم شرع پس از بررسي دقيق، پي‏گيري دقيق موارد فوق و برخورد با ماموران اجرايي متخلّف.
 
 
درگذشت جورج واشينگتُن" اولين رئيس جمهور امريكا (1799م)

جرج یا جورج واشينگتن، اولين رئيس جمهور امريكا در 12 فوريه 1732م در ايالت ويرجينياي امريكا به دنيا آمد. وي علي‏رغم ازدست دادن پدر، مطالعات خود را ادامه داد و از جواني با شكار و جنگ آشنا شد. واشينگتن در جريان جنگ عليه فرانسويان و بوميان كه از سال 1753م آغاز شده بود تلاش فراواني از خود نشان داد و با سياست‏هاي استعمارگرانه بريتانيا مخالفت كرد. هنگامي كه زمزمه انقلاب در راه استقلال ملي برخاست، او بي‏درنگ به همكاري انقلابيون شتافت و در آغاز جنگ، به فرماندهي قشون مستعمره‏نشينان منصوب شد. واشينگتن در طول نبردهاي خود، بارها شكست و پيروزي را تجربه كرد و هزارگونه سختي و مصيبت را با عزم آهنين خود از ميان برد تا اين كه استقلال امريكا را به ارمغان آورد. واشينگتن در سال 1787م به عنوان رئيس انجمن تهيه قانون اساسي خدمت كرد و در سال بعد به عنوان مظهر استقلال و وحدت ملي به اتفاق آرا به رياست جمهوري ايالات متحده امريكا نائل آمد. وقتي واشينگتن رئيس جمهور شد، سيزده ايالت تحت قلمرو وي قرار داشت و در دوران حكومت او، چهار ايالت ديگر از سلطه اروپايى‏ها بيرون آمد و به خاك امريكا ضميمه شد.
 
اگر چه جورج واشينگتن را در امريكا، قهرمان استقلال و پدر ميهن مي‏نامند و قيام استقلال‏طلبان نيز عليه استبداد و ديكتاتوري استعمارگران انگليسي بود، با اين حال شكل‏گيري نظام و روي كار آمدن وي به نوعي ديگر ادامه همان وضعيت در داخل كشور به شمار مي‏رفت. در اين ميان، اگرچه سياه‏پوستان و سرخ‏پوستان كه اكثريت بومي امريكا را تشكيل مي‏دادند در طول سال‏ها توسط اسپانيايى‏ها، فرانسوي‏ها و انگليسي‏ها قتل‏عام مي‏شدند، اين بار توسط سپاهيان سفيدپوست امريكايى و به اتهام مزدوري براي انگلستان در مقاطع گوناگون نابود شدند. جورج واشينگتن حكومت خود را با چهار وزارتخانه خارجه، جنگ، خزانه و دادگستري آغاز كرد كه چهار وزير در رأس آنها بود. او در سياست خارجي، تلاش فراواني كرد تا تيرگي موجود در روابط امريكا و انگلستان را بزدايد. اين تلاش علاوه بر آنكه ناشي از عزم واشينگتن براي جلب حمايت بين‏المللي و گشودن باب روابطي مساوي و مثبت با دربار لندن بود، به علاقه او و دولتمردانش به نظام حكومتي پادشاهي انگلستان نيز، بستگي داشت. واشينگتن حتي پس از استقلال امريكا، طرفدار برقراري نظام سلطنتي به سبك انگليس بود. اين طرز فكر در ميان رهبران نهضت استقلال‏طلبانه امريكا، تقريباً رواج داشت، ليكن ترس از مردم امريكا به عنوان ستون فقرات نهضت ضدانگليسي در كشور مانع برقرار شدن حكومت سلطنتي در ايالات متحده امريكا گرديد. علاقه باطني جورج واشينگتن و سياست‏مداران معاصرش به نظام سلطنتي و نيز برقراري يك حكومت سرمايه‏داري مبتني بر قدرت فئودال‏ها و سرمايه‏داران بزرگ، موجب شد كه زمينه‏هاي برقراري يك رابطه استوار ميان دولت امريكا و دولت‏هاي اروپايى از اولين سال‏هاي استقلال اين كشور به وجود آيد. دقيقاً به همين دليل، جروج واشينگتن و دولتمردانش، از وقوع انقلاب فرانسه و سرنگوني حكومت پادشاهي آن ناراضي بودند. جورج واشينگتن دو دوره در مقام رياست جمهوري امريكا حضور داشت و دو سال پس از پايان دوران رياست جمهوري، در 14 دسامبر 1799م در 67 سالگي درگذشت. به احترام و افتخار جورج واشينگتن، پايتخت امريكا را به نام وي نام‏گذاري كردند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار