کد خبر: ۳۶۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 14 January 2017
الهه اسلامی
مسکن مهر یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود که حدود یک میلیون و 500 هزار خانوار در کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.
این طرح که با شعار مهر ورزیدن در نظر داشت دست بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه را گرفته و آنها را صاحب خانه کند، با توجه به این که تا قبل از آن تمام ساخت و سازها زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌شد، به صورت پایلوت در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار گرفت.
 با توجه به شتاب زدگی‌های گذشته، این طرح با آزمون و خطا به اجرا درآمد و مشکلاتی را از 10 سال گذشته تاکنون به  دنبال داشته است.
این طرح در استان یزد با توجه به بررسی شرایط افراد و مشمولان شرایط چهارگانه مسکن مهر برای 22 هزار متقاضی  اجرا شد که از این تعداد 8700 واحد زیر نظر تعاونی قرار گرفت.
در حال حاضر حدود 90 تا 95 درصد از واحدهای مسکن مهر در استان تحویل داده شده و حدود 270 واحد دیگر در مرحله تکمیل نهایی یا تحویل  است اما مساله‌ای که در این میان وجود دارد، وعده‌های چندباره مسئولان و پیمانکاران طرف قرارداد برخی از تعاونی‌ها در خصوص زمان تحویل یا اخذ مبالغ علی‎‎الحساب و نبود شفافیت درباره  قیمت تمام شده در برخی از این طرح‎‎ها در استان است.
از سوی دیگر نیز عده‌ای از متقاضیان مسکن مهر که امروز صاحب خانه شده‎‎ و چند ماه یا چند سالی است که در این واحدها مستقر شده‌اند، از بهره‎‎مند نبودن مجتمع‎‎های مربوطه  از برخی امکانات و تجهیزات لازم همچون آسانسور گلایه دارند ومی گویند با وجود پیگیری‌هایی که بارها و بارها انجام گرفته، اقدام موثری در این زمینه انجام  نشده و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

مشکلات مسکن مهر استان از نگاه متقاضیان
یکی از متقاضیان مسکن مهر اهرستان با گلایه‎ از توقف بیش از یک ساله این طرح، به همشهری می‌گوید: با وجود مشکلات بسیار حاصل از رکود اقتصادی، به امید این که از اجاره‎‎نشینی و پرداخت اجاره‌های سنگین نجات یابیم، در مراحل مختلف مبالغی را پرداخت کرده‌ایم اما با تعطیلی طولانی مدت طرح، علاوه بر مشکلات اجاره‌نشینی، افزایش قیمت واحدها بر اثر گذشت زمان نیز فشار مضاعف بر ما تحمیل کرده است.
«علی بهشتی» با بیان این که از مسکن مهر تاکنون مهری عایدمان نشده است، می‎‎افزاید: اگر مسئولان مربوطه بر روند طرح‎های مسکن مهر نظارت لازم را داشتند، نه تنها برخی از این طرح‎‎ها با توقف روبه‌ر‌و نمی‌شد بلکه مجبور به پرداخت‎‎های علی‎‎الحساب کنونی نیز نمی‎شدیم.
دیگر متقاضی مسکن مهر استان به  لزوم شفافیت قیمت تمام شده واحدها اشاره و تاکید می‌کند: درخواست پرداخت علی‌‌الحساب طی چندین مرحله و نیز اطلاعات کافی نداشتن اعضا در مورد قیمت تمام شده واحدها، موجب اعتراض متقاضیان شده است.
«محمدعلی شاکریان» که از متقاضیان مسکن شهید احمدی روشن موسوم به بنیاد شهید است، در این باره اضافه می‌کند: این سردرگمی باعث شده تا اعضا به دلیل نداشتن اطلاع دقیق از قیمت تمام شده واحدها در زمان تحویل، تنها به خاطر وعده وعیدهای پیمانکاران و مسئولان در مورد تحویل واحدها مجبور به پرداخت‎‎های مکررشوند  و نیز برای  تحویل واحدها صبوری کنند.
«رضا سلیمانی» که سختی‎‎های سال‎‎های مستاجری و انتظار تحویل مسکن، حدود یک سالی است که برای او به پایان رسیده و اکنون در واحدهای آریا در میدان مدرسی و انتهای خیابان هجرت مستقر شده است   با اشاره به سکونت 2 قشر عادی و معلول در واحدهای این مجتمع، می‌گوید: این ساختمان با وجود  پیگیری‎‎های مکرری که انجام شده، بدون آسانسور است و اقدامی موثر در مورد  خواسته اعضا صورت نگرفته است.
وی ادامه می‌دهد: در مجتمع‎های بدون آسانسور، ساکنانی که از نظر جسمی سالم هستند هم  با مشکل مواجه می‌شوند، چه برسد به افراد معلولی که در این مجتمع ساکن هستند.
سلیمانی از مسئولان می‎‎خواهد تا این مجتمع برای آسایش ساکنان به ویژه معلولان، مجهز به آسانسور شود تا مشکلات بیشماری که در این مورد وجود دارد، رفع شود.

واگذار نشدن ٢٧٠ واحد مسکونی تعاونی‎‎ها
مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر استان با بیان این که طرح مسکن مهر در 3 قالب تعاونی‌ها، خودمالکی و 3 جانبه در استان عملیاتی شده است، می‌گوید: 8700 واحد زیر نظر تعاونی‌ها، 1800 واحد به صورت 3 جانبه، حدود هزار واحد مربوط به خیران مسكن‎‎ساز، حدود 600 واحد بهزیستی، 1100 واحد اجاره‎‎داری 5 ساله و حدود 5 هزار واحد در قالب خودمالکی در استان اجرا شده است.
«محمد سعیدی» در گفت‎و‎‎گو با همشهری می‌افزاید: از 79 تعاونی موجود در استان که واحدهای تحت نظارت خود را به اعضا تحویل داده‌اند، تنها ٣ تعاونی دیگر که در مجموع دارای کمتر از ٢٧٠ واحد هستند به دلایلی تاکنون موفق به تحویل واحدها نشده‌اند.
به گفته وی، جز واحدهای بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیشترین واحدهایی که هنوز تحویل داده نشده‌اند مربوط به واحدهای فاز 2 شهرک فاطمیه است.
سعیدی اضافه می‎‎کند:  واحدهای تعاونی ارغوان نیز همزمان با ولادت حضرت رسول اكرم(ص) تحویل داده شده و واحدهای تعاونی نواندیشان با توجه به شرایط خاص محوطه‌‌سازی و تكمیل کارهای برقی لازم، تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به این که مجتمع 64 واحدی اهرستان به دلیل مشکلاتی که با پیمانکار به وجود آمده بود، از بیش از یک سال گذشته تاکنون متوقف مانده  است، عنوان می‎‎کند: البته وزارت راه و شهرسازی، سازمان دادگستری، شورای مسکن استان و معاونت عمرانی استانداری به طور ویژه و جدی پیگیر مسائل مربوط به این تعاونی هستند که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده رفع مشکل شود.
سعیدی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح متوقف شده را حدود٩٠ درصد می‎‎خواند و تصریح می‌کند: به محض رفع مشکل و تسریع در عملیات اجرایی، می‎‎توان کار این طرح را در زمانی حدود 2 تا 3 ماه به سرانجام رساند.

روند افزایش قیمت مسکن    های مهر از ابتدا تاکنون
مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر استان ضمن توضیح درباره غیر قابل مقایسه بودن قیمت طرح‎‎های مسكونی با یكدیگر به دلیل شرایط خاص هر یک و مشخصات مصالح مصرفی و هزینه های اداری آنها، اظهار می    کند: برای واحدهایی که در اوایل اجرای طرح مسکن مهر ساخته شد به طور میانگین به ازای هر واحد حدود 25 تا 35 میلیون تومان ازسوی اعضا در سال‌های 90 تا 91 تحویل داده شد.
وی در مورد قیمت واحدهای فاز 2 شهرک فاطمیه که برای ساخت آنها، زمین    های موسوم به مرغ بومی جهادکشاورزی  واگذار شده نیز بیان می‎‎کند: پس از تحویل زمین در سال 90، شروع اجرای این طرح با تورم و افزایش قیمت و گرانی در کشور همراه شد بر همین اساس قیمت واحدهای تحویلی در این طرح با افزایش 40 تا 50 درصدی روبه‌رو بود و هر واحد به طور متوسط با قیمت 45 تا 55 میلیون تومان تحویل داده شد.
سعیدی در مورد شرکت تعاونی اهرستان و مشکلات مدیریتی آن هم می‎‎گوید: اعضای این طرح مسکونی تاکنون حدود 61 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند و با توجه به بدهی  های این شرکت، پیش بینی می  شود این طرح با پرداخت 15 میلیون تومان دیگر به ازای هر واحد تکمیل شود ولی این موضوع منوط به حل و فصل مسائل موجود با پیمانکار طرح است.
وی مسکن مهر اهرستان را جزو گران ترین مسکن مهرهای منطقه می    داند و اظهار می‌کند: پرداختی این واحدها برای ساخت و تکمیل در نهایت به 70 تا 80 میلیون تومان خواهد رسید.
این مسئول یکی از دلایل افزایش قیمت این واحدها را تورم موجود در سال‎‎های 91 و 92 عنوان و بیان می‌کند: این تورم تمام حوزه های کشور و روند ساخت و ساز و به‌دنبال آن طرح‎‎های مسکن مهر را تحت‎‎الشعاع  قرار داده است.
وی یادآور می‎‎شود: البته مشکلات ناشی از نبود مدیریت و تعویض پیمانکار در 2 مقطع زمانی و طلب کردن خسارت از سوی این پیمانکاران و نیز نبود نظارت کافی در این طرح، بر روند صعودی هزینه‎‎های این واحدها بی‎‎تاثیر نبوده است.

افزایش قیمت‎‎های مسکن مهر «شهید احمدی روشن»
مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر استان در مورد تعاونی مسکن مهر شهید احمدی روشن با حدود هزار واحد که اخیراً مورد اعتراض بسیاری از اعضای این طرح واقع  شده است نیز می‎‎گوید: عملیات این طرح پیشرفت خوبی داشته است به طوری که فاز اول آن با ١٦٨ واحد تحویل داده شده و تعدادی از متقاضیان نیز در واحدها ساكن شده‎‎اند.
وی با بیان این که ١٦٨ واحد فاز دوم آن نیز در حال تحویل است، اظهار می‎‎كند: فاز سوم این طرح نیز با ١٩٢ واحد تا پایان سال قابل تحویل است و پیش‌‌بینی می‎‎شود فازهای ٤ و ٥ طرح هم با ٢١٦ و ٢٤٠ واحد و پیشرفت حدوداً ٨٥‌درصدی تا خردادماه سال آینده به بهره‎برداری برسد.
سعیدی با اشاره به این که زمین‌های این طرح جزو زمین‌های واگذاری در مرحله آخر اجرای طرح مسکن مهر بوده كه از برخی یارانه‎‎های دولتی بی‎‎بهره مانده است، تصریح می‌کند: بر همین اساس قیمت‌های قبلی واحدها در دیگر تعاونی‌ها را نمی‎‎توان برای این واحدها انتظار داشت. وی اضافه می‎‎کند: همچنین براساس بخشنامه دولتی در مسكن مهر، میانگین واحدها از نظر متراژ حدود 75 متر بوده ولی در این طرح میانگین متراژ واحدها ١١٥ متر در نظر گرفته شده است که در قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت.
این مسئول با بیان این که اغلب معترضان این واحدها جزو نخبگان بوده    اند وتعاونی مکلف به تحویل حدود ٨٠‌واحد از این مجتمع به این افراد شده است، ابراز می‎‎کند: نیمی از این افراد واجد شرایط شناخته نشده‎‎اند و نباید انتظار شرایطی را  بهتر برای دریافت واحد‎‎های مسکونی خود داشته باشند.

 رفع مشکل واحدهای تحویل داده شده
مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر استان با اشاره به مشکلات آسانسورهای واحدهای تحویل داده شده می‎‎گوید: این مشکل را اهالی مجتمع امام علی(ع) هم دارند که با توجه به لزوم رعایت کامل نکات ایمنی در مورد نصب آسانسور، پیمانکاران طرح‌‌های مربوطه منتظر تاییدیه اداره استاندارد هستند.«محمد سعیدی» در این باره تاکید می‎‎کند: البته هزینه‎های اضافی برای نصب آسانسور از اعضا اخذ نخواهد شد.وی در مورد قطعی برق برخی اهالی مسکن مهر در استان نیز اظهار می‌کند: گاهی قطع آب و برق، تنها راهکار دریافت مطالبات شركت    ها از اعضاست و در این باره هیچ مشکلی از سوی ادارات آب و برق نیست. سعیدی در این باره ادامه می  دهد: برخی از ساکنان با توجه به اضافه شدن بعضی هزینه ها، حاضر به پرداختن هزینه‎‎های نهایی نیستند در حالی که در واحدهای مربوطه ساکن هستند واین موضوع مدیریت را مجبور به اعمال فشار در این زمینه  کرده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار