مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و سومین روز درگذشت عالم جلیل القدر امام جمعه فقید اهل سنت شهرستان ترکمن حاج آخوند عابدی کر با حضور دکتر نورقلی پور نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی، مهندس نبی هزار جریبی و دکتر نورمحمد تربتی نژاد، نمایندگان مردم گرگان و آق قلا، عبدالحکیم فیروزی فرماندار شهرستان ترکمن، علما، روحانیون، روسای ادارات و نهادهای مختلف و مسولان نظامی و انتظامی شهرستان و اقشار مختلف مردمی روز سه شنبه 28/10/95 در محل مسجد قبای شهر بندر ترکمن برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 18 January 2017
 مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و سومین روز درگذشت عالم جلیل القدر امام جمعه فقید اهل سنت شهرستان ترکمن حاج آخوند عابدی کر با حضور دکتر نورقلی پور نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی، مهندس نبی هزار جریبی و دکتر نورمحمد تربتی نژاد، نمایندگان مردم گرگان و آق قلا، عبدالحکیم فیروزی فرماندار شهرستان ترکمن، حجت الاسلام خیرخواه رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، امامان جمعه  اهل تسنن و تشیع شهرها و روستاهای مختلف، علما، روحانیون، روسای ادارات و نهادهای مختلف و مسولان نظامی و انتظامی شهرستان و اقشار مختلف مردمی روز سه شنبه 28/10/95 در محل مسجد قبای شهر بندر ترکمن برگزار شد.

فیروزی فرماندار ضمن تسلیت درگذشت این دو عالم بزرگ گفت: مرحوم آیت ا.. هاشمی رفسنجانی از بزرگان ایران و از پیشکسوتان مبارزات انقلاب و بعد از جنگ تحمیلی  بودند و در تثبیت انقلاب تا زمان حاضر نقش بسیار مهمی داشتند.

وی همچنین با اشاره به نقش برجسته امام جمعه فقید اهل سنت شهرستان گفت: مرحوم حاج آخوند عابدی کر امام جمعه و مفسر قرآن کریم از بزرگانی بود نقش تقریبی بی نظیری در استان گلستان داشت و به شدت محبوب و مورد احترام مردم بود.

در ادامه حجت الاسلام خیرخواه در این مراسم با تسلیت درگذشت این دو عالم بزرگ گفت: این دو مرحوم وجه اشتراکات فراوانی داشتند که انس با قرآن و توسعه اسلام و انقلابی گری از جمله آن هاست.

وی عالم جلیل القدر مرحوم آخوند عابدی کر را محور وحدت بین مسلمانان شیعه و سنی دانست و گفت: این دو بزرگوار بواسطه ایمان و عمل صالحشان مورد محبت مردم قرارگرفتند.

وی حاج آخوند عابدی کر را تابع محض نظام و ولایت فقیه دانست وگفت: ایشان ۹۰سال درخدمت اسلام بود و تفسیر بی نظیر وی به نام "تفسیرعابدی" که  ۷بار تجدید چاپ شد در میان مردم کشورهای آسیای میانه باعث هدایت مردم است.

حجت الاسلام خیرخواه انسجام وحدت و همدلی را پیام تلاش های مرحومان هاشمی رفسنجانی وعابدی کر دانست.

در این مراسم، دکتر نورقلی پور، نماینده مردم شریف شهرستانهای ترکمن، کردکوی، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مقام و منزلت علامه عابدی کر و آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: رحلت حاج آخوند عابدی کر، امام جمعه معزز و محترم شهرستان ترکمن، ضایعه بزرگی برای منطقه بود و از سوی دیگر مردم ایران، فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی، که یکی از ارکان و ستونهای نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند را لمس کردند.

وی به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی، پیامی که دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت درگذشت حاج آخوند عابدی کر ارسال کرده بودند را قرائت و رحلت این دو بزرگوار را به خانواده محترم این دو عزیز و مردم حوزه انتخابیه، علی الخصوص مردم شهرستان ترکمن تسلیت گفت.

نورقلی پور افزود : در ابتدا، در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی باید عرض کنم که نیازی به ذکر سوابق درخشان ایشان، قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیست، شخصیتی هستند که پیش از انقلاب هم از مبارزین اصلی در راستای پیروزی انقلاب اسلامی بودند و رنجها و صدمات بسیاری را در این راه متحمل شده اند و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در ساختار حکومتی نظام، حضور فعال داشتند و یار و یاور بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین مقام معظم رهبری بودند، به جرات می توان گفت که یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های نظام بودند و فقدان ایشان ضایعه بزرگی است که مردم عزیز به خوبی لمس می کنند.

وی در خصوص شخصیت بزرگ علامه عابدی کر گفت: حاج آخوند عابدی کر، شخصیتی علمی و وارسته بودند، بنده به عنوان یک شهروند در این شهر، سالها، حداقل در نمازهای جمعه از صحبتها و رهنمودهای ایشان استفاده می کردم و قطعا جای ایشان در بین ما بسیار خالی است.

نماینده مردم غرب گلستان ادامه داد: حاج آخوند عابدی کر، در رادیو گرگان قدیم و بعداً در صدا و سیمای گلستان فعالیت زیادی داشتند، ایشان فردی بودند که صدای ایشان نه تنها به داخل کشور، بلکه در کشورهای آسیای میانه، افغانستان و بخش هایی از چین نیز می رسید و علاقه مندان بسیار زیادی داشت.

دکتر نورقلی پور تصریح کرد: از مشخصه های بارز استاد عابدی کر، دلنشین، علمی و منطقی بودن بحث هایشان بود، در خدمت ایشان که بودیم بیشتر اوقات بحث های تفسیر قرآن بود، زیبا و دلنشین بودن صحبتهایشان باعث می شد مخاطبان بسیاری داشته باشند، در محضر ایشان که بودیم، ایشان همیشه ما را ارشاد می کردند.

این نماینده مردم گفت: خداوند روح این بزرگمرد را قرین رحمت الهی قرار بدهد، جای ایشان در ماه های رمضان در رادیو گرگان خالی خواهد بود، از مهمترین تألیفات ایشان، کتاب تفسیر عابدی است که همه عزیزان استحضار دارند و هچنین شنیده ام که به زبان فارسی نیز ترجمه شده است و مردم مختلف و همچنین حوزه های علمیه از آن استفاده می کنند و همچنین تربیت اساتید، علما و روحانیون که در سالهای متمادی زندگی خویش مشغول این کار بود جای بسی قدردانی دارد.

در پایان دکتر نورقلی پور، یکبار دیگر رحلت این دو عزیز را تسلیت گفت و برای این دو مرد بزرگ از درگاه خداوند رحمت الهی خواستار شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار