«حسین فیروزی» از آمار سرمایه‌گذاری مصوب دوره پس از برجام استان‌ها خبر دارد؟
کد خبر: ۳۶۳۱۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳ 19 January 2017

آمار منتشره از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره پس از برجام گویای آن است که برای استان‌هایی چون خراسان‌شمالی و سیستان‌وبلوچستان که شرایطی تقریباً مشابه با کردستان دارند به ترتیب 3367 و  1295 میلیون دلار سرمایه مصوب شده در حالی که حجم سرمایه مصوب برای کردستان تنها 26 میلیون دلار است!

به گزارش تابناک کردستان، «عبدالمحمد زاهدی» از زمانی که سکان امور اجرایی کردستان را به دست گرفته تاکنون بارها از لزوم جذب سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت استان سخن به میان آورده است.

وی «تنها راهکار اصلی برای برون رفت از شرایط اقتصادی این استان را سرمایه‌گذاری دانسته و گفته اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد تولید ثروت و ایجاد اشتغال در کردستان محقق نخواهد شد».

اگرچه نماینده عالی دولت در کردستان بارها جملاتی با این مضمون را تکرار کرده ولی کمتر به لوازم رسیدن به مقصود اشاره داشته و هیچگاه هم از عملکرد تیم اقتصادی خود در استان ـ حداقل در جلسات غیرخصوصی ـ انتقاد نکرده و سهم نیروی انسانی ناکارآمد در عدم توفیق حوزه اقتصادی دولت در کردستان، دقیقاً روشن نیست.

«زاهدی» 10 تیرماه 94 «حسین فیروزی» را با حفظ سمت به عنوان «سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کردستان» منصوب و وظایفش در این حوزه بویژه در بحث سرمایه‌گذاری را به صورت اجمالی یادآوری کرد.

«فیروزی» هم نزدیک به یک سال پس از انتصاب سؤال‌برانگیزش در این سمت در گفت‌وگو با هفته‌نامه محلی «سوران» گفت «رویش اقتصاد کردستان به بارش برجام گره خورده است» و این در حالی بود که تقریباً 5 ماه از اجرایی شدن «برجام» گذشته بود.

این «شمشیر مرصع» و سهم کردستان از سرمایه‌گذاری خارجی!

اکنون که یک سال از اجرایی شدن برجام گذشته نگاهی به برخی آمارهای دولتی نشان می‌دهد که سهم کردستان از «سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره پس از برجام» در مقایسه با برخی استان‌ها که شرایط تقریباً مشابهی با کردستان از نظر اقتصادی دارند بسیار ناچیز است.

آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کشور در یک سال گذشته نشان می‌دهد که مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در کشور از اول دی‌ماه ۹۴ تا اول دی‌ماه سال ۹۵ انجام ‌شده همچنین توزیع استانی طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در دوره موردنظر نشان می‌دهد ۱۱۳ طرح مصوب در ۲۷ استان کشور به شکل مناسبی توزیع‌ شده است.

نگاهی به جدول آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب به تفکیک استان در دوره پس از برجام (از تاریخ 1394/10/01 لغایت 1395/10/01) نشان می‌دهد که برای استان کردستان با یک طرح جدید تنها 26 میلیون دلار سرمایه مصوب شده و این در حالی است که برای استان‌هایی چون خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان که تقریباً شرایط مشابهی با کردستان دارند به ترتیب 3367 و 1295 میلیون دلار سرمایه مصوب شده است.

این «شمشیر مرصع» و سهم کردستان از سرمایه‌گذاری خارجی!

بررسی وضعیت اقتصادی کردستان در حوزه‌های مختلف که سرمایه‌گذاری بخشی از آن است تردیدی باقی نمی‌گذارد که تیم اقتصادی استاندار دولت یازدهم در این استان نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند و مسلم است کسی که باید پاسخگوی وضع حاضر باشد کسی جز معاون امور اقتصادی استاندار کردستان نیست.

البته «حسین فیروزی» علاوه بر حوزه اقتصادی، در سال‌های اخیر مسئولیت بسیار مهم دیگری در حوزه مدیریت منابع انسانی استان کردستان هم بر عهده داشته که بررسی عملکرد وی بویژه در ارتباط با بی‌توجهی «فیروزی» به مواد و نصوص صریح قانون مدیریت خدمات کشوری را به زمان دیگری موکول می‌کنیم.

با همه این تفاصیل، هیچ نشانه‌ای از رضایت یا عدم رضایت استاندار کردستان از عملکرد «معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان» در دست نیست هرچند تردید احتمالی نماینده عالی دولت در کردستان در این باب، در واقعیت امر تغییری ایجاد نمی‌کند.

در کتاب تاریخ 20 ساله ایران آمده (1) (نقل به مضمون) «مستوفی‌الممالک تنها کسی بود که مدرس به استقبالش می‌رفت و او را آقا خطاب می‌کرد» با این وجود آیت‌الله مدرس با تشکیل کابینه توسط وی مخالفت کرد، چرا که معتقد بود اوضاع مملکت به گونه‌ای است که برای اداره آن و مقابله با قدرت‌گیری رضاخان و جلوگیری از نفوذ بیگانگان بایستی فردی قدرتمند بر مسند وزارت بنشیند و مستوفی‌الممالک با روحیه مدارا و مسامحه و تعلل نمی‌توانست عهده‌دار این امر شود از این رو آیت‌الله مدرس به منظور حفظ مصالح مملکت ناچار شد مستوفی‌الممالک را استیضاح کند، وی در جریان استیضاح با اعلام انزجار از هرگونه مداخله بیگانگان و لزوم حفظ استقلال کشور، در مورد مستوفی‌الممالک اظهار کرد: «آقا شمشیر مرصع است که باید در روزهای بزم و ایام سلام به کمر بست ولی قوام‌السلطنه مانند شمشیر فولادی و برنده است که در جنگ به کار می‌آید، مملکت در این روزها احتیاج به شمشیر برنده فولادی دارد نه شمشیر جواهرنشان».

الغرض؛ آقای استاندار! جناب «فیروزی» شمشیر مرصع است و در روزهای بزم و ایام سلام به کار می‌آید و برای سامان دادن به اوضاع نامطلوب در بخش‌های اقتصادی و البته منابع انسانی استان کردستان شمشیر برنده فولادی لازم است؛ هرچند زمان از کف رفته و با عرض پوزش دیگر کاری از دست شما بر نمی‌آید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) علی مدرسی، مدرس (تهران، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی ایران، 1366، ج1) و حسین مکی (تاریخ بیست ساله ایران... ، ج 2)

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
فيروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
آقاي معاون مردم كردستان كار مي خواهند نه جملات قم قافيه و متجانس .
صحبتها دكتر آدم را ياد گلستان سعدي مي اندازد. نثر مسجع .
چهار سال تمام شد. برادر
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
اگر آقای معاون در مدیریت حوزه اقتصاد استان و سامان بخشیدن به مشکلات موجود توان کافی ندارند تقصیر اصلی متوجه کسانی است که بنا به مصلحت محفلی و جناحی خود ایشان را برای تصدی این جایگاه پیشنهاد داده و با فضاسازی های کذایی و طرح مسایلی از قبیل اولویت بکارگیری نیروهای بومی در مدیریت اجرایی استان - بدون لحاظ توان تخصصی و تجربی آنها - استاندار را هم به نوعی مجبور به چنین انتصاب هایی کرده اند.
آقای معاون با کدام سابقه تجربی در مسائل اقتصادی و یا کدام تخصص و تحصیلات در راس مدیریت اقتصادی استان قرار گرفته اند؟ مسولیت اصلی این به بازی گرفتن سر نوشت مردم صبور و فهیم استان متوجه آن جناح سیاسی است که نامبرده را در مقام یکی از لیدرهای خود به تصدی این منصب سفارش و بر مسولین ارشد و مردم تحمیل کرده است.
از ماست که بر ماست
قادری
|
-
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
ایشان بنده خدا هنوزهم تورویای استاندارشدن درتردد تهران سنندج هستند بعد شما توقع کار دارید هروقت استاندار شد چشم
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
خوبه افراد بومي لطفا بفرمايند مسولان استان چه تعداد از افراد بومي را هم از كار كنار گذاشتند. .آيا در استان كسي نمي توانست كار اين غير بومي ها را انجام دهد خصوصا كه برخي سابقه يك روز كار اداري هم نداشتند.خوب استاني داريم خدا وكيلي طرح كاد 25 ساله تو كشور جمع شده اما كردستان الان داره هم كار ياد اين عزيزان ميده هم دانش افزايي در دانشگاههاي استان.بعد ميرن شهر خودشو با افتخار تو خانواده و دوستان ميگن. ما ..... اي كردستان اي كردستان
شاهو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
قادری جان ان سبو بشکست وان پیمانه ریخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
از کرامات شیخ ما ا ین بود گه هنرمندانه با چینش بى ربط نیروهاى بومى ، بى لیاقتى این نیروها را اثبات کند ، که با ساده لوحى انان ، براحتى به هدفش رسید ، انها مردمشان را به منصب و پستهاى که صلاحیتش را نداشتند فروختند.، اما تاریخ این سرزمین با ننگ از انان یاد خواهد کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار