رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی، اجرا و تکمیل زیرساخت‌های واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی نظیر آب، برق، گاز، تلفن، جاده دسترسی و ... است.
کد خبر: ۳۶۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۶ 19 January 2017
بلاغ، استان مازندران دارای 11 ناحیه صنعتی، 25 شهرک صنعتی و نزدیک به 3 هزار و 600 واحد صنعتی است؛ ظرفیتی که اگر از توان آن استفاده شود، شاهد رونق استان در بخش صنعت خواهیم بود.
 
مازندران و رازهای صنعتی آن
 
هرچند وضعیت شفافی از بخش صنعت مازندران از سوی مسؤولان ارائه نشده است و این موضوع به یک راز چند ساله مبدل شده است، اما بانگاهی به آخرین وضعیت صنایع استان که از سوی یکی از دستگاه‌های ذیربط بخش صنعت منتشر شده است، در می‌‌‌یابیم که از مجموع 2 هزار و 843 واحد صنعتی فعال، 94 % واحدهای صنعتی مشمول تعریف صنایع کوچک می‌‌گردند که از این مجموع 12.5 درصد در صنایع غذایی، 10.5 درصد در صنایع شیمیایی، 12.5 درصد در صنایع فلزی و ماشین سازی، 39 درصد در صنایع کانی غیر فلزی و 25.5 درصد در سایر صنایع مشغول به فعالیت می‌‌‌باشند.
 
در میان شهرک‌های صنعتی مازندران، آمل با 575 واحد صنعتی و بابل با 510 واحد صنعتی به لحاظ تراکم واحدهای تولیدی حائز رتبه‌های برتر استان هستند؛ اما این شهرستان‌ها نیز در سالیان اخیر با رکود و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها مواجه شده اند.
 
حال ناخوش صنعت مازندران
 
علیرضا یوسف نژاد با بیان اینکه 37 شهرک صنعتی در استان وجود دارد؛ گفت: 3هزار و 600 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان به ثبت رسیده است که یک سوم این واحدها، در شهرک صنعتی و مابقی در خارج شهرک‌ها قرار گرفته اند.
 
وی با بیان اینکه سرانه زمین صنعتی در مازندران از میانگین کشور پایین تر است؛ افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، موضوع بانک زمین در استان در دستور کار قرار گرفت که در نهایت منجر به جداسازی یک هزار هکتار از اراضی بانک زمین و تخصیص به شهرک‌های صنعتی شد.
 
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه اغلب واحدهای صنعتی مرکز و غرب استان با کمبود زمین مواجه هستند؛ اظهار کرد: اختصاص زمین به شهرک‌های صنعتی مازندران از الویت هایی است که باید در استان پیگیری و انجام شود.
 
نقدینگی، مهمترین مشکل صنایع مازندران
 
یوسف نژاد مشکل اصلی بنگاه‌های اقتصادی استان را جدا از وضعیت اقتصادی کشور که می‌‌بایست به رونق مطلوبی دست یابد، تامین نقدینگی عنوان و خاطرنشان کرد: طی سالیان اخیر و در پی تحریم‌ها و تغییر نرخ ارز، نوسانات و پیامدهای آن را در تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی بروز پیدا کرد که این موضوع در کنار کاهش قدرت تامین مواد اولیه این واحدها، کاهش تسهیلات بانکی به میزان یک چهارم را نیز به دنبال داشته است.
 
وی زیر ساخت ها، هزینه‌های بیمه تامین اجتماعی و ارزش افزوده را از مشکلات بعدی واحدهای صنعتی برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر مالیات ارزش افزوده از تولیدکنندگان دریافت می‌‌شود که انتظار می‌‌رود با اخذ ارزش افزوده از مصرف کنندگان، گامی در حمایت از تولیدکنندگان برداشته شود.
 
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه در یک بازدید میدانی و بررسی نزدیک به نیمی از واحدهای صنعتی استان که غالبا در زمره واحدهای صنعتی بالای 10 نفر قرار می‌‌گیرند، مشاهده شد که نقدینگی، مالیات، ارزش افزوده، بیمه و مسائل زیست محیطی از رایج ترین مشکلاتی است که این واحدها با ان دست و پنجه نرم می‌‌کنند.
 
 
تنگی نفس صنایع مازندران
 
یوسف نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال در مازندران اذعان کرد: 31 درصد واحدهای صنعتی استان غیرفعال و مابقی یعنی 69 درصد آن فعال و نیمه فعال اند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه هرچه از واحدهای کوچک به سمت واحدهای بزرگ پیش می‌‌رویم، میزان فعالیت واحدها بیشتر است و این بدان معناست که مشکلات موجود، صدمات جدی تری را به واحدهای کوچکتر وارد کرده است و این واحدها در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.
 
 
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان با بیان اینکه تاکنون 252 بنگاه اقتصادی در مازندران از حمایت بسته رونق تولید بهره مند شده اند؛ تاکید کرد: 208 میلیارد تومان تسهیلات از محل رونق تولید به این واحدها تزریق شد.
 
یک منبع آگاه در در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی در شهرستان جویبار گفت: 75 واحد تولیدی و صنعتی از نزدیک به 100 واحد صنعتی شهرک صنعتی این شهرستان، فعال و نیمه فعال هستند.
شهرکی با همه امکانات، اما بی رونق
 
وی افزود: تنها شهرک صنعتی جویبار با مساحت بیش از 100 هکتار، دارای کلیه امکانات زیر ساختی اعم از آب، برق، گاز و تلفن است که دسترسی و نزدیکی به دو یندر فریدونکنار و امیرآباد از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن است که آنرا از سایر شهرک‌های صنعتی استان متمایز می‌‌سازد.
 
این منبع آگاه تصریح کرد: در حال حاضر عدم تعیین تکلیف واحدهای غیرفعال و در واقع بلا تکلیفی واگذاری این واحدها به سرمایه گذاران جدید، اصلی ترین مشکل شهرک صنعتی جویبار است.
 
وی با بیان اینکه شهرک صنعتی جویبار به لحاظ سقف و تخصیص بهره مندی از بسته رونق تولید، مقام نخست استان را در میان سایر شهرک‌های صنعتی استان داراست؛ اظهار کرد: در سال جاری، 7 واحد صنعتی این شهرستان، به میزان 14 میلیارد و یک صد میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.
 
سعدی عبدالهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: شهرک صنعتی سوادکوه مشتمل بر 37 واحد تولیدی است که از این میزان 13 واحد فعال و مشغول فعالیت می‌‌باشند.
 
همه عوامل دست به دست هم برای تعطیلی صنایع مازندران
 
وی افزود: تعطیلی برخی از این واحدها طی سالیان اخیر به موجب رکود، واردات، تحریم، نقدینگی، عدم بازار مناسب فروش و ... صورت گرفته که بدلیل رها کردن صاحبان آنها و کاهش رغبت از سوی سرمایه گذاران، شاهد راه اندازی مجدد آنها نبوده ایم.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سوادکوه اضافه کرد: برخی نیز با رایزنی‌ها و تلاش بسیار جهت احداث واحد تولیدی در این شهرک موفق به اخذ زمین شده اند، اما بنا به دلایل گوناگون از ادامه فعالیت و ساخت و ساز و بهره برداری کناره گیری کرده اند.
 
عبدالهی اظهار کرد: برخی از واحدهای فعال در این شهرک نیز واحدهای پویا و فعالی هستند که با مشکل نقدینگی مواجه نیستند اما با مشکل فروش مواجه هستند؛ عاملی که بدلیل خرید مشتریان دورن استانی و استان‌های همجوار از سایر گزینه ها، سبب دلسردی و رکود این واحدها خواهد شد.
وی متذکر شد: سوادکوه دارای 16 معدن ذغال سنگ و 30 معدن شن و ماسه است که تمامی آنها فعال و در چرخه تولید قرار دارند.
 
یاسر موازی در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی شهرستان گلوگاه گفت: شهرک صنعتی شهرستان گلوگاه دارای ظرفیت فعالیت 20 کارخانه است که در حال حاضر تنها 8 کارخانه آن ( معادل 25 درصد ظرفیت شهرک) مشغول فعالیت است.
 
شهرک صنعتی با کلکسیونی از مشکلات
 
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل اساسی این شهرک، عدم آماده سازی زیرساخت‌های لازم نظیر خط تلفن، آب، برق و... می‌‌باشد که علیرغم انتظار 8 ساله تولیدکنندگان و مالکان کارخانه‌های این شهرک هنوز مرتفع نشده است.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گلوگاه در پایان ابراز امیدواری کرد با تعیین اعتبار و اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی این شهرستان در آینده ای نزدیک، شاهد رونق این واحدها باشیم.
 
سیدمصطفی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی، اجرا و تکمیل زیرساخت‌های واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی نظیر: آب، برق، گاز، تلفن، جاده دسترسی و... است.
 
وی افزود: با توجه به محدودیت اعتبار استان، ناگزیر ما مجبوریم با اولویت بندی و اولویت سنجی واحدهای صنعتی، نسبت به اجرای پروژه‌های عمرانی گام برداریم.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران تصریح کرد: اگر بنا باشد تمام زیرساخت‌های واحدهای صنعتی استان، بدون هیچ حرف و حدیثی تکمیل شود، نیاز به تخصیص مالی 250 میلیارد تومان پول دارد.
 
تولیدکننده مازندرانی تشنه حمایت
موسوی در ادامه به تخصیص یک میلیارد تومانی این واحدها در سال جاری اشاره و تاکید کرد: با توجه به وجود 39 شهرک و ناحیه صنعتی در استان، چگونه می‌‌توان پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان و صنعتگران بود؟
 
وی با بیان اینکه تمامی شهرک‌های صنعتی مازندران دارای زیرساخت‌های اولیه هستند؛ اظهار کرد: گاز رسانی به 22 شهرک صنعتی مازندران انجام شده است و گاز رسانی به 5 واحد صنعتی جدید نیز همزمان با دهه فجر سال جاری به انجام می‌‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران از اجرای 220 پروژه عمرانی در شهرک ‌های صنعتی استا  ن طی 3 سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: بالغ بر 20 میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه در بر گرفت.
 
موسوی در پایان در خصوص وسعت شهرک‌های صنعتی استان اذعان کرد: وسعت شهرک‌های صنعتی مازندران یک هزار و 923 هکتار است که تمامی این اراضی صنعتی محسوب نشده و بخش قابل توجهی از آن شامل محوطه، جاده، فضای سبز و ... می‌‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار