کد خبر: ۳۷۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ 07 February 2017
((الان بهترین فضا برای آشتی در کشور است. در مقابل هر تهدیدی که علیه اصل نظام و تمامیت ارضی و منافع ملی ایران بروز کند، کوچکترین تردیدی برای ایستادگی و مقابله نداریم.توصیه جدی می کنم که مردم ما در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با شکوه تمام، متحد در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن حضور یابند؛ حتی اگر از بعضی سیاست‌ها دلخور هستند.حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن می‌تواند بسیاری از دسیسه‌ها را خنثی کند))

این نخستین جملات رییس جمهور اسبق نیست که او را در یک ماه گذشته و بعد از فوت هاشمی وارد فضای رسانه ای می نماید . او در دهمین روز ارتحال هاشمی پیشنهاد برقراری آشتی ملی را داد. و متعاقب او برخی از بزرگان این اردوگاه به دبنال فضاسازی میدانی و رسانه ای برای بسط این تئوری بودند تا بلکه معضل فعلی اصلاح طلبان برطرف گردد.
آنها در همه انتخابات ژنرال های خود را  به دلیل مخالفت شورای نگهبان در رقابت با اصولگرایان غایب می بینند و یا موضوعاتی مانند ممنوع التصویری رییس این جریان بر دامنه تشتت فکری انها می افزاید.
خاتمی در این یک ماه گذشته بارها از رابطه مستقیم با رهبری سخن گفته است و البته خبرهای موثقی از نگارش نامه ای دوستانه به رهبر انقلاب توسط بزرگان اصلاح طلب به گوش می رسد. از سویی دیگر اخباری حکایت از دو بار درخواست وقت ملاقات از دفتر رهبر انقلاب توسط بزرگان این جریان سیاسی دارد که ظاهرا تاکنون بی پاسخ باقی مانده است.
البته همه چیز به این سوی جریانات ختم نمی شود.روزنامه جوان ارگان مطبوعاتی سپاه  در مقاله ای بعد از فوت هاشمی مدعی میشود اصلاح طلبان بعد از هاشمی برای تبعیت پذیری کسی را بهتر از شخص رهبری سراغ ندارند. واینها همه قراینی است از احتمال یک تحول سیاسی در کشور.
اما آنچه مهم است دقت بر این نکته است که خاتمی در همه این سخنان و یا القای پیام های خود به دنبال ایراد نکته مهمی است او تلویحا  اشاره می کند بخش اعظمی از   تقصیر و قصورات احتمالی جریان اصلاح طلب که بعد از سال 88 موجب ایجاد دیواری بلند  این جریان با نظام شد زیر سر هاشمی بوده است.
چرا که قبل از 88 این جریان سیاسی در حیات طبیعی خود قرار داشت اما دو قطبی هاشمی –احمدی نژاد همه سرمایه های اصلاح طلبان را سوزاند چراکه این هاشمی بود که با رفتارهای سیاسی خود موجب تشدید فضا گردیده بود. البته کارشناسان زیادی او را برای تداوم رفتارهای موسوی و کروبی مقصر شناخته اند. ویا بسیاری از ناظران می دانند که در بسیاری از شورش ای خیابانی مهدی هاشمی و فائژه نقش های بسیار پر رنگ تری نسبت به این جریان سیاسی داشتند. همچنین نباید اظهارات شخص هاشمی در 14 خرداد 88 خطاب به احمدی نژاد را فراموش کرد که گفته بود فرزندان من قدرت زیادی دارند و اگر عذرخواهی نکنی آنها حسابت را خواهند رسید.
هرچند این نکته ها دلیلی نمی شود  تا با تمسک به انها از اشتباهات مهم اصلاح طلبان که نمونه های بارز آنها تحصن در مجلس شورای اسلامی دوره ششم و نیز فضای رسانه ای زاویه دار با نظام که هیچ کدام قابل اغماض نبود ، درگذشت . اما بایستی توجه نمود هیچ کدام از رویدادهای سیاسی  قبل از 84 که مشخصه بارز آن جمع شدن همه نیروهای غیر اصولگرا پشت سر هاشمی و مخالفت با احمدی نژاد بود، سبب رویارویی تمام قد این جریان با نظام نشده بود.
بهرحال اگر این فرض صحیح باشد که بخش  مهمی از دلایل ایجاد شکاف بین اصلاح طلبان و نظام وجود شخص هاشمی بوده است به نظر می رسد میتوان منتظر پاسخ مثبت نظام به این درخواست سیاسی جریان مذکور بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار