با حضور دکتر مونسان؛
اجلاس روسای سیزده دانشگاه برتر کشور با هدف بهره گیری از پتانسیل های جزیره کیش در جهت توسعه کشور در کیش برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 18 February 2017
به گزارش تابناک کیش: علی اصغر مونسان در گرد همایی روسای 13 دانشگاه برتر کشور، در جهت افزایش تعاملات منطقه آزاد کیش و دانشگاهیان ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم که بتوانیم پایگاه جدی برای حضور دانشگاه های برتر کشور در منطقه آزاد کیش باشیم زیرا همانطور که مستحضرید دانشگاه های حاضر در کیش بسیار به توسعه کیش و تربیت نیرو برای توسعه کیش کمک کرده اند. 

وی افزود: از نگاه ما حضور دانشگاه ها رشد به شمار می آید و ما اعتقاد جدی داریم که دانشگاه ها مبداء و منشاء خیر هستند زیرا هر کجا که نیاز به توسعه باشد قطعا دانشگاه یکی از ارکان آن است که بدون آن امکان رشد نیست. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اعلام آمادگی این بخش برای حمایت از دانشگاه ها خبر داد و گفت: ما همواره سعی کرده ایم که به دانشگاه های موجود در کیش کمک کنیم زیرا اعتقاد داریم هر چه به دانشگاه کمک کنیم، به توسعه کشور کمک کرده ایم و ماموریت ملی خود را پیش برده ایم در این راستا نیز ما آمادگی هر گونه کمک مالی و مادی به دانشگاه ها را داریم.

مونسان تصریح کرد: ما آمادگی کامل خود را برای پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی همه دانشگاه ها که منجر به تجاری سازی می شود اعلام می کنیم  و آماده هستیم که مرکز تحقیقاتی بسازیم و مجهز کنیم تا محققان 13 دانشگاه برتر در آن فعالیت کنند. 

وی ادامه داد: همانطور که می دانید دوره تولید علم برای تبدیل صرف به کتاب گذشته است زیرا امروز ما نیاز به تجای سازی داریم که در خدمت توسعه پایدار قرار گیرد در واقع باید تحقیقات منجر به کار و اتفاق برای کشور شود لذا ما آمادگی داریم تا از ساختارهای پیشنهادی، پشتیبانی های لجستیکی را چه در بحث امکانات و تجهیزات و چه در بحث استقرار اساتید و محققان ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: امیدواریم کاری کنیم که کیش نقطه تولید علم و فناوری شود زیرا در برنامه اقتصاد مقاومتی سه بند تولید، صادرات و تولید و انتقال فناوری را در برنامه ها داریم لذا علاوه بر اینکه ما به این امر مایل هستیم ابلاغیه مقام معظم رهبری نیز دستور کار جدی ما در این زمینه است.

رئیس دانشگاه تهران: کیش توسعه پایداری دارد

رییس دانشگاه تهران نیز در اجلاس  روسای 13 دانشگاه برتر کشور در کیش گفت: کیش منطقه ای منحصر بفرد با توسعه پایدار است و بیشترین پتانسیل را به عنوان الگوی توسعه در کشور دارد.

محمود نیلی احمدآبادی  افزود: برگزاری این نشست ها سبب می شود که دانشگاه ها به عنوان باب اصلی توسعه آموزش عالی کشور بیشتر با مناطق آزاد و پتانسیل های این مناطق آشنا شوند و شرایط در جهت رشد این بخش فراهم شود.

وی  حضور دانشگاه ها را در کیش مایه برکت خواند و اظهار کرد: بیش از یک دهه است که از حضور دانشگاه های مختلف در منطقه آزاد کیش می گذرد. در این میان دانشگاه صنعتی شریف نخستین دانشگاه و سپس دانشگاه تهران در کیش مستقر شدند اما در آغاز امر حضور دانشگاه ها در منطقه به سختی انجام شد و شاید چندان مورد استقبال قرار نگرفت که ناشی از سیاست های متفاوت مدیران آن دوران بود اما اگر تاریخچه کوتاه حضور دانشگاه ها را در منطقه آزاد کیش بررسی کنیم در می یابیم که این امر دارای خیر و برکت دو جانبه بوده است.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: قطعا حضور نخبگان و جوانان تحصیلکرده، اساتید دانشگاه و .. روی ترکیب جمعیت کیش تاثیرگذار بوده است ضمن اینکه فارغ التحصیلان این عرصه نیز در توسعه کیش موثر هستند به همین خاطر می توان گفت که این امر منطقه را در جهت توسعه پایدار دگرگون می کند. 
نیلی احمد آبادی دانشگاه ها را لازمه توسعه در هر کشوری خواند و گفت: با توجه به آمار موجود در کشورهای مختلف، باید گفت امروز در دنیا کشور توسعه یافته ای نداریم که در آن دانشگاه ها نقش محوری نداشته باشند لذا کاملا یک رابطه خطی بین دانشگاه ها و توسعه آموزش عالی وجود دارد و یقینا حضور دانشگاه ها در منطقه آزاد کیش نیز می تواند کمک زیادی به توسعه این منطقه داشته باشد. 

وی مناطق آزاد را دارای شرایطی مناسب برای کسب تجربیات متفاوت خواند و بیان کرد: روند کنونی مناطق آزاد برای دانشگاه ها خوب بوده و فرصت تجربه های جدیدی را در فضا و ابعادی متفاوت به آنان داده است لذا برای دانشگاه ها نیز تجربه خوبی بوده است به همین خاطر امیدواریم که با همگامی و همکاری منطقه آزاد کیش بتوانیم تجربه های بیشتری را در جهت توسعه بیشتر اجرا کنیم. 

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: پردیس ها این فرصت را به دانشگاه ها می دهند که امکان های جدید و تجربیات تازه ای را اعمال کنند به همین خاطر من معتقدم که با توجه به سیاست بین المللی کردن دانشگاه ها و وجود زیر ساخت های منطقه آزاد، امکان تجربه واحدهای بین المللی در این دانشگاه ها راحت تر و بهتر است.
نیلی احمدآبادی منطقه آزاد کیش را منحصر به فرد خواند و گفت: می توان کیش را منطقه منحصر به فردی از ایران دانست که توسعه ای پایدار دارد و بیشترین پتانسیل را برای تجربه توسعه در کشور فراهم می کند لذا می توان گفت که ما تقریبا در کشور موقعیتی مانند کیش نداریم. 

وی افزود: یقینا دانشگاه ها می توانند در موضوعات و تحقیق های خود به کیش در کسب تجربه های تازه کمک کنند ضمن اینکه چنین گرد همایی هایی نیز فرصتی را فراهم می کند تا بدانیم که دانشگاه ها چطور می توانند به الگوی توسعه کشور به واسطه اجرا در منطقه آزاد کمک کنند.

رئیس دانشگاه تهران کیش را مرکز مناسبی برای تحقیقات خواند و اظهار کرد: نگاه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به دانشگاه ها ویژه است و ایشان مایل هستند که این بخش را محور توسعه قرار دهند لذا طبیعی است که ما باید پیشنهادهای روشنی را ارائه کنیم تا از حمایت و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد کیش بر خوردار شویم. 
نیلی احمد آبادی تصریح کرد: کیش استعداد این را دارد که نقطه ای برای بسیاری از محققان باشد تا در منطقه ای توسعه یافته و آرام تحقیق انجام دهند اما قطعا نیازمند زیر ساخت های بیشتری هستیم که بخشی را دانشگاه صنعتی شریف و تهران می توانند انجام دهند تا سایر دانشگاه ها نیز از آن بهره مند شوند.

رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران: می توانیم کیش را قطب علمی کشور کنیم
رئیس دانشگاه پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران گفت: به نظر من با توجه به زیرساخت های فوق العاده مطلوبی که در کیش وجود دارد باید به این سمت حرکت کنیم که کیش را قطب علمی کشور کنیم.
خليل عراقي در نشست روسای 13 دانشگاه برتر کشور گفت: زمانی که نهادها شکل نگرفته اند، مدیران می توانند نقش آفرینی موثری داشته باشند این شرایطی است که من احساس می کنم امروز بر سر راه موقعیت توسعه ایران قرار گرفته است لذا نیاز است که نهادها در اولویت قرار گیرند.
وی ادامه داد: طی مدت زمانی که من در کیش حضور دارم، دکتر مونسان را جزو افراد سازنده دیده ام و احساس می کنم که منطقه آزاد کیش حامی دانشگاه ها است لذا لازم است تا زمانی که دکتر مونسان در این جایگاه هستند این طرز فکر را نهادینه کنیم تا اقدامات مثبت ماندگار شود.
رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران افزود: همانطور که می دانید آدم ها و دانش هستند که ایجاد ثروت می کنند اما عملیاتی کردن این نکته ها مساله نخست است البته ما تا امروز اغلب مساعدت هایی که خواسته ایم را از سازمان منطقه آزاد کیش دریافت کرده ایم لذا در ارتباط با جریان سازی بین دانشگاه و سازمان، ایجاد موسسه مشترکی را با مدیریت سازمان مد نظر داریم که هیات امنای آن نیز به زودی تعیین خواهد شد. 
خلیلی عراقی تصریح کرد: در واقع هدف این است که نهادی مستقل از افراد ایجاد شود تا بعد از تغییر مدیران نیز پا بر جا باشد. 
وی از آماده شدن 2 پروپزال برای سازمان خبر داد و گفت: «شهر سبز» و «تولید خودروهای برقی» دو پروپزالی هستند که مناسب جزیره آرام و زیبای کیش است. 
رئیس پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران ادامه داد: در بدو امر باید تعیین کنیم که قطب رشد کیش قرار است چه چیزی باشد زیرا این تصمیم بسیار کلیدی است. به نظر من با توجه به زیر ساخت های فوق العاده مطلوبی که در کیش وجود دارد باید به این سمت حرکت کنیم که کیش را قطب علمی کنیم زیرا امروز ما حجم قابل توجهی از دانشجویان را داریم که شرایط اقتصادی مطلوبی را فراهم می کنند.
رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف: کیش زیرساخت های پژوهشی لازم را داراست
رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف گفت: کیش در بین 7 منطقه آزاد کشور نه تنها از زیرساخت های لازم برخوردار است بلکه حضور دانشگاه ها پتانسیل ویژه ای را به منطقه می دهد.
 علی سلک غفاري گفت: پردیس ها در برنامه توسعه چهارم و پنجم کشور جایگاه مشخصی دارند زیرا هدف از تاسیس پردیس های بین المللی جذب دانشجویان خارجی یا ایرانی است که به سمت تحصیل برای خارج از کشور می روند. در همین راستا نیز دانشگاه صنعتی شریف در سال 82 با اینکه موقعیت تاسیس شعبه بین المللی در خارج از کشور را داشت تصمیم گرفت در کیش مستقر شود لذا همزمان با برنامه چهارم توسعه وارد منطقه آزاد کیش شد که زیرساخت های مناسبی در این راستا داشت.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی که در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود، اقدامات خود را آغاز کرد و بر این اساس با دانشگاه موناش و مالتی مدیای مالزی دوره های مشترک در مقطع کارشناسی و ارشد را برگزار کرد.
رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف افزود: پردیس بین الملل کیش به دنبال این است که بتواند علاوه بر آموزش کیفی، سرویس هایی را نیز از طریق آزمایشگاه مرجع ارائه کند لذا در حوزه بتن، کشت میلگرد و آسفالت و جوشکاری ما امروز آزمایشگاه مرجع هستیم.
سلک عراقی تعامل با دانشگاه های خارجی و جذب دانشجویان این بخش را یکی از اهداف دانشگاه خواند و گفت: با توجه به زیرساخت های منطقه آزاد امکان تردد خارجی ها در کیش بسیار خوب دیده شده است ضمن اینکه هدف از استقرار دانشگاه های پردیس کیش این بود که تعامل با دانشگاه های خارجی و یا بحث انتقال فناوری نیز از طریق جذب سرمایه گذار خارجی فعال شود.
وی ادامه داد: کیش در بین 7 منطقه آزاد کشور نه تنها از زیر ساخت های لازم بر خوردار است بلکه حضور دانشگاه ها پتانسیل ویژه ای را به منطقه می دهد که می توانیم با فعال شدن آن منشاء خیر و برکت را برای کشور فراهم کنیم ضمن اینکه در سال های اخیر با تسهیلاتی که سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد کرد این پتانسیل فراهم شده است.
رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف از اقدامات انجام شده در راستای جذب دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: بحث جذب ایرانیان مقیم حوزه خلیج فارس از جمله پیشنهاداتی بود که اقداماتی نیز در راستای اجرای آن از طریق سازمان نظام وظیفه انجام شده است ضمن اینکه در حوزه خدمات پژوهشی تدوین نقشه راه پدافند غیر عامل کشور را نیز در دست اجرا داریم که مراحل پایانی است و در حوزه ایجاد آزمایشگاه آموزشی و پژوهشی نانو در کیش نیز به زودی طرح هایی را اجرا خواهیم کرد. 
سلک عراقی بیان کرد: بحث توسعه آزمایشگاه مرجع برای مواد غذایی و آزمایشگاه میکروبی نیز از جمله فعالیت هایی است که در دست انجام است ضمن اینکه فعالیت هایی نیز در حوزه دانشگاه های خارجی و دوره های مشترک داریم لذا با موناش استرالیا برای مقطع دکترا مذاکراتی را داشته ایم. 
وی ادامه داد:  دو تفاهم نامه خوب با وزارت نیرو و نفت داریم که جزء مزایای نسبی منطقه محسوب می شود و ما دوره آموزشی تخصصی وزارت نیرو را در پردیس کیش اجرا می کنیم لذا به نظر می آید که برنامه هایی که پردیس ها در کشور می توانند داشته باشد نباید صرفا بحث آموزشی را  داشته باشد.
رييس پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف تاکید کرد: زیرساخت هایی که منطقه آزاد کیش برای بحث انجام امور کنسولی دانشجویان خارجی در دست پیگیری دارد، اقدام بسیار مثبتی است که در صورت رخ دادن می تواند جذب دانشجوی خارجی را به شدت افزایش دهد ضمن اینکه در حوزه فعالیت های پژوهشی دانش بنیان نیز اقداماتی انجام شده است که به زودی شاهد نتایج این اقدامات با کمک های سازمان منطقه آزاد کیش خواهیم بود.

شایان ذکر است که گردهمایی 13 دانشگاه برتر کشور با حضور اساتید دانشگاه های برتر کشور 28 بهمن در پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف  برگزار شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار