پیش‌بینی تابناک درست از آب درآمد
چندی پیش و پیرو سفرهای استاندار سیستان و بلوچستان که رنگ و بوی صنعتی داشتند، تابناک پیش‌بینی نمود که با توجه به تلاش‌های گسترده دولت برای آبادانی و بسترسازی ایجاد صنایع بزرگ در سیستان و بلوچستان، رئیس‌جمهور در واپسین ماه‌های ریاست خود در دوره یازدهم ریاست جمهوری به این استان سفر نماید که این پیش‌بینی درست از آب درآمد.
کد خبر: ۳۸۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 18 February 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان استقرار طرح‌های بزرگ و کوچک صنعتی در سیستان و بلوچستان که بعضی از آنها در کشور نادر هستند سیستان و بلوچستان را در کانون توجهات اقتصاددانان قرار داده است. بسیاری معتقدند که شرایط کنونی سیستان و بلوچستان همانند گذشته بسیاری از نقاط صنعتی کشور است که همه عوامل با هم دست به دست خواهند داد تا شاهد جهش بزرگ اقتصادی در منطقه باشیم.

از طرفی تاکیدات اسناد بالادستی نظام و در راس آنها تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری (حفظه الله) مبنی بر لزوم آبادانی و توسعه سواحل مکران با همت دولتمردان، خود عامل مهمی در توجه به سواحل ارزشمند دریای عمان (مکران) است. در همین راستا ایجاد ستاد توسعه سواحل مکران در دل دولت و پس از آن تصویب ایجاد سازمانی برای این منظور در برنامه ششم توسعه، همه تلاش هایی است که در بدنه نظام برای تاکید بر توسعه در این منطقه صورت گرفته است.

برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) نیز مزیدی بر علت شد و بیش از گذشته، پتانسیل‌های حضور صاحبان سرمایه و دانش را از سراسر جهان در این منطقه به عملیاتی شدن نزدیک نمود. استقبال از دو اجلاس بین‌المللی آیورا و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مکران که هر دو رویداد با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد توسعه سواحل مکران شکل گرفت، به همراه استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران خارجی همه گویای یک عزم جدی برای ایجاد توسعه در این خطه است.

خط لوله گاز طبیعی که سابقا در دولت قبل تا ایرانشهر کشیده شده بود و تکلیف آن به علت نافرجام بودن صادرات گاز پارس جنوبی به هند و پاکستان در هاله‌ای از ابهام بود، تا پایان دولت یازدهم اجاق مردم زاهدان را روشن خواهد نمود. همچنین برای اولین بار در کشور مقرر است بخش خصوصی در این ابعاد به کمک کمبود نقدینگی شرکت ملی گاز بیاید و پتروشیمی مکران خط لوله گاز را از ایرانشهر به شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان برساند تا هم 18 مجتمع پتروشیمی در حال ساخت در چابهار از آن تغذیه نمایند، هم صنایعی چون سیمان خاش، فولاد مکران و...، بعلاوه مردم جنوب سیستان و بلوچستان از آن منتفع شوند.

به عقیده نویسنده، گاز کلید طلایی توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان است و وجود گاز به انحاء مختلف سبب ارتقای شاخص‌های امنیت، اشتغال و رفاه خواهد شد.

بعلاوه هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) و تدابیر مناسب امنیتی به همت نیروهای مردمی، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی، مرزبانی (دریابانی و مرزبانی خشکی)، قرارگاه قدس جنوب شرق کشور و ارتش سبب شده که سیستان و بلوچستان شاهد امن‌ترین دوران خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی باشد. نویسنده منکر برخی تحرکات شیطنت گونه عناصر فریب‌خورده در منطقه نیست، لاکن به اذعان کارشناسان، امنیت سیستان و بلوچستان به مراتب از بسیاری از استان‌ها بالاتر است لیکن حساسیت‌ها در این حوزه اندکی بالاست و کوچکترین اتفاقی سریعا رسانه‌ای می‌شود که در برخی مواقع (من‌جمله شایعه درگیری دیشب در زاهدان و یا کشف محموله انفجاری در شب 22 بهمن) از اساس کذب است.

به هرحال سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه در حال ورود به دوران طلایی خود است. امروزه دیدن خارجی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به این استان می‌آیند چیز عجیبی نیست. بلژیک برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس اعلام آمادگی نموده و برخی مراحل عملیاتی را آغاز نموده است. هندوستان و آلمان با اشتیاق در بخش‌های مختلف توسعه بندر شهیدبهشتی (تنها بندر اقیانوسی کشور) نقش دارند. شهرک پتروشیمی مکران که مشتمل بر 18 واحد صنایع بزرگ پتروشیمی و بیش از 30 واحد صنایع پایین‌دستی می‌باشد، به صورت روزانه مورد بازدید هیات‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد تا سهمی در ظرفیت جذب سرمایه 15 میلیارد دلاری آن داشته باشند. بعلاوه ژاپن، فرانسه، آلمان، عمان، هندوستان و بسیاری از سرمایه‌گذارن داخلی در بخش‌های مختلف این شهرک در حال سرمایه‌گذاری، مطالعه، تامین و... هستند. شهرکی که به گفته کارشناسان بهتر و مدرن‌تر از ماهشهر و عسلویه سومین قطب پتروشیمی کشور خواهد شد. فولاد مکران نیز در فاصله‌ای اندک از این شهرک با ایتالیا وارد کارهای اجرایی شده است و راه‌آهن، این زیرساخت ارزشمند توسعه نیز درحال اجراست و دیری نیست که چابهار به شبکه سراسری ریلی متصل شود. همچنین دولت در حال رایزنی با خودروسازهای بزرگ دنیاست تا پس از ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز قدیمی کشور، سومین قطب خودروسازی را با رویکرد صادرات محور در منطقه آزاد چابهار ایجاد نماید.

فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در شیلات، صیادی، صنایع مادر، بالادستی، پایین‌دستی و تکمیلی همه از ویژگی‌های استان زرخیز سیستان و بلوچستان است. پیگیری منطقه آزاد سیستان که خود به گواه کارشناسان مکمل منطقه آزاد چابهار در بلوچستان است از دیگر اقدامات دولت در این استان است. سرمایه انسانی نیز از دیگر مزیت‌های رقابتی سیستان و بلوچستان است.

حال دولت یازدهم که از پس انتقادات زیاد برجام را راه حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی میداند، با شناخت درست فرصتی به نام سیستان و بلوچستان به دنبال برداشت محصول کشت شده خود در این استان است. خط انتقال آب با لوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان، خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، تولید کنستانتره مس در نصرت‌آباد زاهدان، طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل، طرح احداث دو نیروگاه 500 و 880 مگاواتی در سیستان، نیروگاه 500 مگاواتی نصرت آباد، ایجاد بزرگترین ذون تولید برق از انرژی های خورشیدی و بادی، خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، پروژه آبگیر شهرک پتروشیمی مکران، نیروگاه تولید همزمان برق و بخار در شهرک پتروشیمی مکران، احداث خطوط لوله و مخازن نگهداری فرآورده های پتروشیمی و تجهیزات تخلیه و بارگیری و ترمینال مواد معدنی بندر شهید بهشتی همه از طرح‌های بزرگی است که یا در این دولت آغاز به کار کرده‌اند و یا کلنگ‌آنها به زمین زده شده و یا به زمین زده خواهد شد.

حال سیستان و بلوچستان میزبان رئیس دولت تدبیر و امید خواهد بود. باید دید که آیا تدبیر روحانی، سبب بروز امید در دل‌های مردم این خطه خواهد شد یا خیر و یا کلیدی که روحانی در دست دارد قفل‌های قدیمی زنگار گرفته را از زندگی مردمان این خطه خواهد گشود؟ نویسنده که به این شرایط بسیار امیدوار است و باید منتظر جهشی بزرگ در صنعتی شدن و ارتقای شاخص‌های امنیت، رفاه، اقتصاد، بهداشت و اشتغال در سیستان و بلوچستان باشیم؛ ان‌شاءالله.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
این خبر آمدن آقای روحانی به سیستان و بلوچستان را پنجشنبه آقای استاندار اعلام کردند
اگر پیش بینی تابناک مربوط به قبل از آن است که حق دارید
و الا خسته نباشید
پاسخ ها
ملالغتـــی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
سلام پریچهر! خبر مربوط به قبل تر است:
http://www.tabnaksistanbaluchestan.ir/fa/news/377183
لعیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
ان شاالله که زندگی مردم بهبود یابد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
امیدواریم که نوش داروپس ازمرگ سهراب نباشد!.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
خوش امدی انشالله که تبلیغات خوبی در پیش باشد و کلید زنگ زده را انداخته و کلید نو رو به مردم نشان دهی عالی جناب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
انشاالله که گاز به سیستان هم برسد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
اگر اول گاز به سیستان میرسید خیلی راحت میشد دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
چرا؟چون ما اعتراض می کنیم؟ یه سر به زابل بیایید خودتون می رین جلو مجلس یه هفته به تظلم خواهی ما جیغ می زنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
فعلا که راحتی دولت در اینکه هرچی داره را به بلوچستان بده
پاسخ ها
نمایشزهی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
عنایت رهبر کشور شامل حال سواحل مکوران شده است و ایشان هموار ه فرمو ده اند که به مکران رسیدگی کنید.ایتکه بلوچستان در منطقه مکوران است سبب ناراحتی شما شده است؟اگر جنوب آباد بشود شمال هم آباد می شود.حسودی نکنید و به دنیال راه اندازی صنعت بروید.شما اگر منطقه آزادتان تصویب شود قطب صادرات زمینی خواهید بود.ادر جنوب سالی 26 میلیون تن محصولات پتروشیمی و 4 میلیون تن فولاد تولید خواهد کرد که بخشی از دریق دریای چابهار صدور می شود و بخشی از طریق زمینی.آینده نگر باش و نق نزن.برای این چشم انداز صنعت دار کردن کار کن. با تشکر
محمد علی کاظم نژادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
ایکاش پس از گذشت حدود چهل سال از انقلاب. اسلامی سرزمین ولایت بجای آبستن طرحهای صنعتی شاهد فارغ شدن از مشکلات می بود از جمله طرح کوچک و تاثیر گذاری چون رفع مشکل انسداد مرزی و مشکل کمربندی ایت الله سیستانی که مشکل پروژه اخیر. به سمع ونظر خیرخواهان میرسد
نگاهی به نحوه تملک کمربندی ایت الله سیستانی. زابل ابتدا در بحث نام گذاری باور کنید [ممکن است و من فکر می کنم] کسانی که اینقبیل نامها را انتخاب مینمایند هدفشان از سر خیر خواهی نبوده. بلکه جلوه دادن خود به عنوان فردی مذهبی و یک نوع خوش خدمتی و به هدف ماندن چند روز بیشتر در پست های دولتی میباشد ما دیده وشنیده ایم که نام بزرگان و علما حداقل علمای مذهبی را بر جاهایی میگذارند که اولا که مدعی ومعترض شخصی نداشته. سپس موضوع منشا خیرات و برکاتی برای آحاد مردم ان شهر و منطقه گردیده باشد که پس 9 سال تصرف املاک مردم چنین نبوده و نشده در بحث نحوه تملک [گاها شنیده می شود] به قوانین نحوه تملک در جمهوری اسلامی هم عمل نگردیده ووو که جای بیان برخی اقدامات در اینجا نمی باشد و ان بخش از این املاک که مربوط به هفت نفر ورثه مرحوم پدرم میباشد در زمان که در زمان اصلاحات ارزی ستم شاهی زر خریدی بوده در قبال پرداخت سالیانه مبلغی که در ان دوره و برای مدت ده سال برای پرداخت کنندیعنی خانواده ما بسیار سنگین و زجر اور بوده خصوصا برای مادرمان ؟ که به انتظار و حسرت در یافت بهای این املاک چشم به راه ماند ه و ؟ دار فانی را ودا گفت با این وصف چنین نام گذاریها خالی از اشکال نیست و از نظر خانواده ما هم غصب میباشد و شرعا امام جمعه شهر به عنوان نماینده. ولی وفقیه [پیشنهاد می کنم] به این موضوع ورود نماید البته نفس احداث کمر بندی کار بسیار خوب لازم و اندیشمندانه ای بوده است که در صورت راه اندازی. واستفاده از حواشی آن در انتقال صنایع و گارهها و مشاغل ترافیک زا در رفع مشکلات شهر زابل تاثیر گذار خواهد بود و در رفع گرفتاریهای ترافیکی شهر که اقتصاد و ارامش و سلامت و روح و روان مردم زابل را هدف قرار داده. مفید وفایده خواهد اما [در برخی موارد] دریق از مدیریت ها و مسئولین محترمی که دغدغه رفع این قبیل مشکلات را داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
پدر سانسورچی را درآوردی :-)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
انسانیت شرافت ومردانگی را عشق است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
سانسور چی ها هم به فرمایش شما کاری را که انجام میدهند قطعا هدفشان مصالحه نظام مردم وجامعه را مد نظر دارند اما جا دار عرض شود مصالح نظام بعضا پخش رساندن بی پرده درد ها والام مردم. است که مسئولان ببیند قبل از انکه دیر شود چاره اندیشی کنند
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
سلام
احسنت و درود
این آبستن ۴۰ ساله کی فارق بشه الله و اعلم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ممنون روحانی که وعده 40 ساله را بدون هیاهو عملی کردی مرد مومن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار