مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مازندران جزو پنج استان نخست کشور طلاق است، گفت: مشکلی که در این مدت داشتیم افزایش آمار طلاق‌های توافقی بوده که از 30 درصد سال 90 به 70 درصد در سال 94 رسیده است.
کد خبر: ۳۸۰۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ 19 February 2017
سیمرغ ما، سید سعید آرام در جلسه شورای اداری شهرستان سیمرغ اظهار کرد: طلاق به‌عنوان یک آسیب مهم در جامعه خودنمایی می‌کند و بنیان اصلی‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد.
 
وی افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه‌ای با سران قوا بحث آسیب‌های اجتماعی را به‌عنوان معضل اساسی در جامعه مطرح کردند.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه از اصلی‌ترین موضوعات مطرح‌شده توسط مقام معظم رهبری دو مبحث طلاق و اعتیاد بود، تصریح کرد: رویکرد اصلی بهزیستی در سال 95 بحث پیشگیری از معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی، استانداردسازی خدمات، ارائه خدمات و توانمندسازی جامعه بوده است.
 
آرام ادامه داد: یکی از فعالیت‌های سازمان بهزیستی ارائه خدمات مستمر به جامعه هدف و پرداخت مستمری است که به‌صورت حمایتی برای جامعه هدف انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 346 هزار و 344 نفر در استان از خدمات سازمان بهزیستی بهره می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خانواده پایه اساسی هر جامعه است و اصلی‌ترین نهاد اجتماعی را خانواده تشکیل می‌دهد.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران افزود: مهم‌ترین هنجار موجود در بحث خانواده طلاق است که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عواملی است که باعث از هم گسستگی ساختار خانواده می‌شود.
 
آرام با اشاره به اینکه متفکران و جامعه‌شناسان امروز طلاق را نشانه بارز اختلاف در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانواده و هنجارهای اجتماع می‌دانند، تصریح کرد: امروز با توجه به اینکه هر روز جهان کوچک‌تر می‌شود اما هر ثانیه یک معضلی در دنیا در حال بزرگ شدن است و طلاق یکی از این موارد هست که در کشورهای پیشرفته هم آمار طلاق بسیار بالا است.
 
وی ادامه داد: در کشورهای اسلامی ایران، کویت و مصر بالاترین میزان نرخ طلاق را دارند، به‌ویژه در 10 سال اخیر که رشد طلاق افزایش زیادی داشته است.
 
آرام با تأکید بر اینکه موضوع طلاق آن‌قدر مهم است که مقام معظم رهبری طلاق را یک معضل بزرگ در سبک زندگی امروزی می‌دانند و همه دستگاه‌ها را موظف کردند برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشند، اظهار کرد: از سال 90 تاکنون آمار ازدواج کاهش پیدا کرده اما آمار طلاق در حال افزایش بوده است.
 
وی افزود: از سال 90 تا سال 94 حدود 19 درصد کاهش ازدواج داشتم اما آمار طلاق در حال افزایش بوده است که نسبت ازدواج به طلاق از 5.4 در سال 90 به 3.5 در سال 94 رسیده است و به ازای هر 3.5 ازدواج یک طلاق داشته‌ایم.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مازندران جزو پنج استان نخست کشور طلاق است، تصریح کرد: مشکلی که در این مدت داشتیم افزایش آمار طلاق‌های توافقی بوده که از 30 درصد سال 90 به 70 درصد در سال 94 رسیده است.
 
این مسؤول خاطرنشان کرد: پایان سال 94 در کارگروه اجتماعی استان برنامه‌ریزی‌هایی برای تغییر بحث طلاق انجام‌شده و با تشکیل تیم‌های از دستگاه‌های مختلف و با استفاده از اساتید دانشگاهی برنامه جامع طلاق تدوین شد و شهریور سال جاری این برنامه در اختیار فرمانداران شهرستان قرار گرفت و همه دستگاه‌ها موظف شدند در راستای اجرای برنامه‌های کاهش طلاق گام بردارند.
 
آرام با اشاره به اینکه آخرین اطلاعات و آمار دریافتی از اداره ثبت‌احوال استان نشان از اتفاقات خوبی می‌دهد که با همدلی به‌دست‌آمده، اظهار کرد: هدف‌گذاری ما در سال 95 توقف رشد طلاق بود و کاهش 20 درصدی میزان طلاق طی برنامه پنج‌ساله بوده است اما آمار 9 ماه سال 95 نشان می‌دهد که علاوه بر جلوگیری از رشد طلاق استان، کاهش هشت‌ درصدی طلاق را هم داشته‌ایم و در مجموع بر اساس میزان نرخ طلاق کاهش نرخ دو درصدی طلاق را داشتیم که اقدام بسیار ارزشمندی است.
 
وی ادامه داد: از همکاری که قوه قضاییه و دادگستری استان با سازمان بهزیستی داشته‌اند تشکر می‌کنم.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه طلاق واقعه‌ای نیست که یک‌شبه اتفاق بیافتد، تصریح کرد: خانواده‌هایی که به مرز طلاق می‌رسند مراحل مختلفی را طی کرده‌اند.
 
وی افزود: در سطح استان 18 مرکز داریم که خدمات مشاوره طلاق را ارائه می‌دهند که به بیش از 5 هزار و 583 نفر در 9 ماه سال 95 خدمات ارائه دادند و در کنار این موضوع 61 هزار نفر دیگر از خدمات مشاوره‌ای آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش فرزندپروری، آموزش پیش از ازدواج و … ارائه شد.
 
آرام با اشاره به اینکه از 5 هزار و 583 پرونده‌ای که به مراکز کاهش طلاق ارجاع داده شد، 42 درصد مربوط به زوجینی است که مدت زندگی کمتر از پنج سال داشته‌اند، اظهار کرد: 22 درصد آمار برای زوجینی با مدت زندگی بین پنج تا 10 سال و 36 درصد با مدت زندگی بیش از 10 سال بوده است.
 
وی ادامه داد: طلاق در زوجین با مدت زندگی بیش از 10 سال زنگ خطری برای ما بوده است که با بررسی‌هایی به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد برخی حمایت‌هایی که در سیستم‌های مستمری وجود دارد باعث رخ دادن طلاق در زندگی‌های بیشتر از 10 سال بوده است که خود این موضوع یک آسیب است.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه گاهی اوقات خدمات ارائه‌شده به‌صورت حمایت خود یک آسیب می‌شود، تصریح کرد: اعتیاد بالاترین عامل طلاق است و بعد از آن خیانت وجود دارد که طی دو تا سه سال اخیر در حال رشد است و زنگ خطر اصلی در اینجا قرار دارد.
 
وی افزود: با مداخلاتی که انجام دادیم 962 نفر یعنی 18 درصد منجر به سازش و از طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک برگشتند و درصد برای طلاق معرفی‌شده و دو درصد هم همکاری لازم را نداشتند.
 
آرام با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها اتفاق افتاده در بخش فرهنگی و غیرفرهنگی تقسیم می‌شود که عدم شناخت کافی زوجین از وظایف خودشان است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیگیری‌هایی که سازمان بهزیستی داشت منجر به این شد آموزش‌های قبل از ازدواج برای زوجینی که به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه می‌کنند اجباری شده که این مهم‌ترین عامل کمک‌کننده به زوجین برای زندگی مشترک است.
 
این مسؤول در پایان گفت: تکنولوژی‌های جدید، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در طلاق بسیار تأثیرگذار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار