ستاد بحران دولت با حضور مقامات عالی رتبه دولت و استان خوزستان و به منظور بررسی مسائل استان برگزار شد
کد خبر: ۳۸۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 19 February 2017
 این جلسه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، وزرای دفاع، اطلاعات، نیرو، کشور، کشاورزی، رفاه، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، معصومه ابتکار،  رئیس سازمان محیط زیست، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل،آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان،  اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، غلام رضا شریعتی، استاندار خوزستان و اسماعیل زمانی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

برگزاری اولین جلسه جهانی سازمان ملل برای مقابله با ریزگردها در ایران

رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ اولین جلسه جهانی سازمان ملل در خصوص مقابله با ریزگردها به زودی در ایران برگزار می‌شود.

معصومه ابتکار ظهر روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۵ پس از جلسه ستاد بحران دولت اظهار کرد: برای حل مشکل ریزگردها همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار اهمیت دارد و ما دنبال تصویب قطعنامه‌های جهانی در خصوص مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل هستیم.

وی افزود:‌ ما تلاش می کنیم که از توانمندی‌های فنی و تخصصی مجامع بین‌المللی بهره برده و همچنین با کشورهای منطقه نیز همکاری داشته باشیم زیرا بخش مهمی از گردوغبارها از کشور عراق و عربستان وارد ایران می‌شود. اخیرا هم دیداری با رئیس جمهور عراق در این خصوص داشته ایم و مذاکرات هم از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در ستاد ملی مبارزه با گردوغبار تمامی کانون های گردوغبار خوزستان شناسایی و برنامه های آن هم تبیین و آماده اجرا است افزود:  وزارت کشاورزی و نیرو هم به جد وارد کار شده اند و ما هم بحث تثبیت خاک،‌ کاشت نهال و تامین آب کارون را رصد می کنیم.

ابتکار در پاسخ به این که چه اقدام فوری برای حل مشکل ریزگردها انجام شده است، خاطر نشان کرد: طرح مالچ‌پاشی مطرح است که ما دنبال مالچ بیولوژیکی هستیم. در این حوزه نیز ۷۰ مالچ را بررسی کرده‌ایم که هم ماندگاری بیش از شش ماه داشته باشند و هم اثر منفی بر خاک نداشته باشند.

ابتکار در پایان درباره وضعیت تالاب های استان خوزستان نیز خاطر نشان کرد: تالاب هورالعظیم وضعیت بسیار خوبی دارد . همچنین تالاب شادگان نیز با همه مشکلات خود وضعیت مناسبی دارد که ما هم دنبال حل تمام این مشکلات هستیم.

ربیعی: برای حل مشکلات ریزگردها به خوزستان می‌روم

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: پس از پیشبرد برخی اقدامات در استان خوزستان برای حل مشکلات ریزگردها به این استان سفر کرده و سایر مسائل را آنجا دنبال می کنیم.

علی ربیعی پس از جلسه ستاد بحران دولت درباره اقدامات  انجام شده در این جلسه اظهار کرد: در جلسه مذکور درباره انجام اقدامات فوری مثل آبگیری تالاب ها، مذاکره با عراق و مذاکرات بین‌المللی و همچنین تامین بودجه برای احیای زمین های کشاورزی بحث و تصمیم گیری شد.

وی خاطر نشان کرد: در این جلسه همچنین بر ادامه اقدامات وزارت نیرو تاکید شد تا دیگر قطعی برق نداشته باشیم و اگر هم برق قطع شد، این قطعی تاثیری بر آب یا مخابرات نداشته باشد.

بر حل مشکل کمبود آب خوزستان تاکید داریم

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با اشاره به اینکه ‌جلسه ستاد بحران دولت برای حل مشکل ریزگردهای استان خوزستان جلسه خوبی بود گفت: بر حل مشکل کمبود آب خوزستان تاکید داریم.

 آیت‌الله موسوی جزایری در جلسه ستاد بحران دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه بر ادامه اقدامات سریع توسط وزارت نیرو و کشاورزی و سایر دستگاه های دولتی و نظامی و مردمی برای حل مشکل ریزگردها تاکید شد، خاطر نشان کرد: برخی اقدامات وزارت نیرو به مصوبه نیاز داشت که مصوبات آن  هم اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه گزارش هایی هم از کانون های ریزگرد از کشور عراق و ایران و اقدامات انجام شده برای مقابله با آن ارائه شد، افزود:  مسئله انتقال آب برای ما نگران کننده است زیرا ما هم برای کشاورزی و هم برای احیای تالاب ها به آب کارون نیازمندیم زیرا یکی از عوامل ایجاد ریزگردها همین نبود آب است. کمبود آب یک واقعیت است و ما بر حل این مشکل تاکید داریم.

آیت‌الله موسوی جزایری در ادامه تصریح کرد: ما از آقای جهانگیری و وزرای دولت یازدهم دعوت کرده ایم تا وقتی کارها مقداری پیش‌ رفت برای خاطرجمعی بیشتر مردم به استان بیاید که این دعوت هم اجابت شد.

دستور دولت به سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکلات خوزستان

استاندار خوزستان گفت:‌ دولت تاکید دارد که خوزستان قلب تپنده کشور است و باید نهایت تلاش انجام شود تا مشکلات این استان حل شود.

غلام رضا شریعتی در جلسه ستاد بحران دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معاون اول رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داده است تا تامین نیازهای استان خوزستان در زمینه مبارزه با ریزگردها در اولویت قرار گیرد و این نیازها تامین شود.

وی در ادامه افزود:‌ در این جلسه تصمیمات وزارت نیرو و جهاد کشاورزی پیگیری شد و همچنین سردار باقری و دهقان آمادگی کامل خود را برای کمک به حل مشکلات استان اعلام کردند. درواقع تمام ظرفیت های کشور برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان بسیج شده است.

شریعتی در پایان از صبر و متانت مردم استان خوزستان برای تحمل مشکلات و همچنین تلاش های وزرا و نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان خوزستان برای حل این مشکلات تشکر کرد.

نهال کاری را در کانون های ریزگرد خوزستان آغاز کرده ایم

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان برنامه های کوتاه مدت و میان مدتی را در دست اجرا داریم.

محمود حجتی پس از جلسه ستاد بحران دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز پنج شنبه نهال کاری را در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار زمین آغاز کرده ایم.

وی در ادامه افزود:‌ رئیس‌جمهور در این باره به ما ماموریت اقدام فوری داده بودند که ما هم با بسیج همه امکانات این اقدامات را آغاز کرده ایم.

وزیر کشاورزی در ادامه خاطر نشان کرد: در میان مدت هم بنا داریم که بین هشتصد تا ۹۰۰ هزار هکتار زمین از نظر بیولوژیکی تقویت کنیم. این زمین ها عمده بیابان های خوزستان را تشکیل می دهند. مادر حال بازنگری طرحی در این زمینه داریم و در برنامه میان مدت پنج ساله نهال کاری، جنگل کاری و بذرکاری و بذرپاشی را در این مناطق انجام می دهیم.

اقدام وزارت نیرو برای خرید مقره های سیلیکونی

وزیر نیرو گفت: ‌۲۶ پست بسیار مهم برق استان خوزستان در یک ماه آینده به صورت کامل با مواد سیلیکونی پوشش داده می‌شود.

 حمید چیت‌چیان، ظهر روز شنبه مورخ ۳۰ بهمن ۹۵ پس از جلسه ستاد بحران دولت خاطر نشان کرد: اقدام وسیعی برای خرید مقره های سیلیکونی انجام شده است تا بدین وسیله مقره های سرامیکی با مقره های سیلیکونی تعویض شود زیرا این مقره ها خاک گریز و آب گریز هستند.

وی در ادامه در سایر اقدامات وزارت نیرو برای حل مشکلات ریزگردها در استان خوزستان گفت:‌ قسمت های حساس شبکه های انتقال و فراتوزیع در ۱۸ روز و تمام شبکه توزیع برق اهواز در پانزده روز شستشو داده می‌شود. تمام امکانات از جمله نیروی انسانی و تجهیزات لازم هم به استان خوزستان انتقال داده شده است.

چیت‌چیان در ادامه اظهار کرد: تا دیروز ۱۴ دیزل ژنراتور در استان خوزستان بود که با اضافه شدن دو دیزل ژنراتور دیگر، این تعداد به ۱۶ عدد رسید. تمامی این دیزل ژنراتورها در تصفیه خانه های خوزستان مستقر شده است تا اگر قطعی برق داشتیم آب شرب مردم تامین شود.
منبع: تابناک
برچسب ها: معصومه ابتکار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار