آب‌و‌هوای خوزستان، تعطیلات زمستانی مدارس، برنامه‌های مقابله با گردوغبار و...؛ دیروز «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط‌زیست یک روز بعد از جلسه فوق‌العاده ستاد بحران در دولت با موضوع وضع خوزستان، به یک نشست خبری آمد تا به سوال‌های مختلفی که این روزها درباره محیط‌زیست ایران مطرح است پاسخ دهد.
کد خبر: ۳۸۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹ 20 February 2017
تابناك رضوي به نقل از تيتر شهر: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که او درباره آن صحبت کرد، تعطیلات زمستانی مدارس بود؛ موضوعی که در دو‌ سال گذشته درباره آن بحث‌و‌نظرهای زیادی وجود داشته و حالا این‌طور که پیداست، دارد جدی‌تر می‌شود. ابتکار دیروز درباره این موضوع گفت: «با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش و پرورش را در طول ‌سال توزیع کنیم. وزارتخانه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تأکید دارد. علاوه بر این رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند؛ چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول‌ سال ایرانی‌ها فرصت بیشتری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت كه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیأت وزیران رسیده و تقدیم مجلس شده است: «اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی ‌ماه در کلانشهرها کاسته می‌شود. در این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.»
ابتکار در ادامه درباره جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع گردوغبار خوزستان که روز شنبه به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، سخن گفت: «در این جلسه وزیر کشور گزارشی از نحوه مدیریت مشکلات مختلف استان خوزستان ارایه دادند. همچنین وزیر نیرو گزارشی در مورد تلاش‌های صورت‌گرفته به منظور حل مشکلات آب و برق خوزستان ارایه کردند. علاوه بر این وزیر جهاد کشاورزی گزارشی را در ارتباط با اقدامات این وزارتخانه در راستای مقابله با کانون‌های گرد و خاک‌های خوزستان
 ارایه دادند.»
او درباره وجود ٣٠‌هزار هکتار کانون فوق بحرانی در استان خوزستان هم گفت: «مطالعات شناسایی کانون‌های گردوغبار ایران طی دولت یازدهم انجام و تکمیل شد. علاوه بر این در خوزستان برنامه‌های مقابله با کانون‌ها نیز نهایی شد. وزارت جهاد کشاورزی به منظور مهار کانون‌های گردوغبار خوزستان برنامه‌هایی شامل ثبت بیولوژیک و کاشت نهال به وسعت ٤٠‌هزار هکتار در خوزستان به‌ویژه در جنوب این استان و منطقه هندیجان انجام خواهد داد.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که در کشورهای عربستان، عراق و سوریه کانون‌های گردوغبار که کشور ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، وجود دارد، ادامه داد: «گردوغباری که روز گذشته در استان خوزستان ایجاد و از سوریه و عراق وارد خوزستان شد. پدیده‌ای است که سال‌هاست تکرار می‌شود. در ‌سال ٩٢ سفری به عراق به منظور پیگیری این موضوع داشتم و حتی اقداماتی چون کاشت نهال نیز صورت گرفت. مذاکرات متعددی با عراق در موضوع مقابله با گردوغبار داشتیم اما متاسفانه شرایط داخلی عراق به گونه‌ای بود که نتوانستیم برنامه‌های مقابله با گردوغبار را به‌طور کامل اجرایی کنیم.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که انتقال آب از سرچشمه‌های کارون طی دولت یازدهم به غیر از مواردی که قبلا ایجاد شده بود، صورت نگرفته است، در مورد امکان پیش‌بینی طوفان‌های گردوخاک خوزستان گفت: «حدود ٥ روز پس از اولین گردوغبار در استان خوزستان، در این استان حضور داشتیم که در جلسه ستاد مدیریت بحران، سازمان هواشناسی اعلام کرد که دستگاه‌های جدیدی به منظور پیش‌بینی گردوغبار تهیه کرده است که در این صورت می‌توانند خدمات پیش‌بینی بهتری در اختیار مردم قرار دهند و حداقل ٢٤ ساعت قبل از وقوع گردوغبار مردم را در جریان بگذارند. در این صورت مردم استانی هم می‌توانند تصمیم لازم را در مورد تعطیلی مدارس به موقع اتخاذ کنند.»
ابتکار درباره خطرات ناشی از خشک‌شدن دریاچه نمک در استان قم هم گفت: «دو دریاچه نمک و حوض سلطان در قم به چند دلیل به‌ویژه تغییر اقلیم، گرم‌تر شدن هوا و سدسازی‌ها آسیب‌های جدی دیده‌اند. ١٦ رودخانه وارد این دو دریاچه می‌شد که در نتیجه سدسازی‌ها همه رودخانه‌ها کم‌آب و خشک شدند و این موضوع باعث شده دو دریاچه نمک و حوض سلطان آسیب‌های جدی ببینند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که از ‌سال ٩٣ تأمین حقابه تالاب‌ها و دشت‌ها از سوی وزیر نیرو ابلاغ شده است، ادامه داد: «در شرایط حاضر به سمتی حرکت کردیم که وضع تالاب‌ها و ضرورت تأمین حقابه‌ها در رده مسئولان بهبود پیدا کرده است. علاوه بر این ساماندهی واحدهای صنعتی قم یکی از اولویت‌های ما بوده است و شرایط نابسامانی در این منطقه در مورد واحدهای صنعتی وجود دارد.»
ابتکار ادامه داد: «در بحث بازیافت و سرب هم نگرانی‌های زیادی داریم که برنامه‌هایی برای آنها از سوی سازمان محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. بازیافت باتری به‌طور کامل ساماندهی شده و تحت نظارت قرار دارد. روی واحدهای آجرپزی و گچ نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است ولی هنوز مشکلات به جا مانده از گذشته
زیاد است.»
لایحه خاک و مقابله با قاچاق خاک در کشور
او در ادامه درباره قاچاق خاک که پیش از این هشدارهایی به مسئولان کشور داده بود، گفت: «لایحه حفاظت از خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که لایحه جامعی است و می‌تواند تخریب و آلودگی خاک را تحت پوشش قرار دهد. امیدواریم هر چه زودتر این لایحه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به تصویب نهایی برسد.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با اشاره به بحث قاچاق خاک در جزیره هرمز با بیان این‌که این جزیره یک جزیره بسیار زیباست و خاک فوق‌العاده‌ای دارد، ادامه داد: «یک معدن در این جزیره فعالیت می‌کند که پیگیری و برخورد با این موضوع مستقیما به سازمان حفاظت محیط‌زیست مربوط نیست و بیشتر به حوزه منابع طبیعی ارتباط دارد؛ اما به‌طورکلی نیازمند است که ضوابط زیست‌محیطی در حوزه معدن داشته باشیم.»
ابتکار با بیان این‌که پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط زیست‌محیطی معادن در شورای عالی معادن درحال تهیه شدن است، گفت: «باید ضوابط زیست‌محیطی از مرحله اکتشاف تا مرحله بهره‌برداری برای معادن رعایت شود. تاکنون از بسیاری از معادن کشور ازجمله نطنز و محلات بازدید داشته‌ام که طی بازدیدها شاهد این بودیم که در بسیاری از مناطق مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های معدنی ایجاد شده است. رها شدن معادن بعد از استحصال می‌تواند کانون گرد و غبار و آلودگی ایجاد کند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرستان پاکدشت از توابع استان تهران ادامه داد: «این شهرستان بیش از ٦٠٠‌هزار نفر جمعیت دارد که عمده آنها مهاجر هستند. این درحالی است که پاکدشت ظرفیت این تعداد جمعیت را ندارد. نزدیک به ٢٧٠٠ واحد صنعتی و معادن عظیم شن و ماسه که منشأ گرد و غبار هستند در این شهرستان بارگذاری شده است.»
ابتکار با بیان این‌که نظارت‌ها از سوی منابع طبیعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر فعالیت معادن باید جدی‌تر انجام شود، گفت: «آیین‌نامه ضوابط زیست‌محیطی معدن در صورت نهایی شدن می‌تواند تأثیر بسیاری در بهبود اوضاع داشته باشد. آیین‌نامه‌های مربوط به معادن را در ‌سال ٨٤ داشتیم. ولی وقتی در‌ سال ٩٢ بازگشتیم مجبور شدیم از صفر شروع کنیم.»
او ادامه داد: «قبلا سازمان حفاظت محیط ‌زیست در مورد نظارت بر فعالیت معادن اختیاراتی داشت ولی متاسفانه در دوره قبل اتفاقاتی در مجلس صورت گرفت که این اختیارات از سازمان محیط ‌زیست سلب شد. در شرایط حاضر نیز ما اخطاریه‌هایی به معادن می‌دهیم. در نطنز بسیاری از معادن را به دادگاه برده‌ایم ولی اختیار کافی نداریم.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: «معدن می‌تواند یکی از بخش‌های توسعه پایدار برای توسعه ایران باشد ولی باید الزامات زیست‌محیطی چه در مناطق حفاظت‌شده و چه در عرصه سرزمینی را رعایت کند. در صورت تصویب آیین‌نامه الزامات زیست‌محیطی معادن در شورای عالی معدن اختیارات محیط‌ زیست به منظور نظارت در این زمینه افزایش می‌یابد.»
ابتکار در ادامه از آغاز عملیات زمینی در ارتباط با کاشت نهال در عرصه ٤٠‌هزار هکتاری کانون‌های فوق‌بحرانی گرد و خاک در استان خوزستان خبر داد: «بحث تأمین آب برای پخش سیلاب نیز به منظور مرطوب نگاه‌داشتن خاک در این استان مطرح شده است. ‌سال پیش هم بحث کاشت نهال به وسعت ٣٠٠٠ هکتار را در استان خوزستان داشتیم.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: «پیش‌بینی شده ٤٥٠‌میلیارد تومان برای مقابله با ٣٠‌هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و خاک در استان خوزستان در نظر گرفته شود که دولت این مبلغ را تأمین خواهد کرد. کاشت نهال در استان خوزستان هم از اسفند تا فروردین‌ماه اجرایی خواهد شد. این وعده وزارت جهاد کشاورزی به منظور مقابله با گرد و غبار استان خوزستان است.»
او در ادامه درباره اهمیت پوشش گیاهی برای مقابله با گرد و غبار در مورد کاشت گونه‌های مهاجم کنوکارپوس در شهر اهواز توسط شهرداری این شهر گفت: «قبل از ‌سال ٩٠ در نخستین باران پاییزی در شهر اهواز بسیاری از شهروندان با علایم آسم و خفگی راهی درمانگاه‌ها شدند و حتی تعدادی به آی‌سی‌یو رفتند. این تعداد در ‌سال ٩٢ به ٢٨‌هزار نفر رسید. دولت بلافاصله کار خود را شروع کرد.»
ابتکار با بیان این‌که با همکاری شهرداری و استانداری اهواز فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت، گفت: «تمام درختان کنوکارپوس هرس شد و بعد از نخستین بارشی که امسال در اهواز داشتیم، تعداد مراجعان به درمانگاه‌ها به دلیل مشکلات تنفسی به زیر ١٠٠٠ نفر کاهش یافت.»
او ادامه داد: «متخصصان آسم و آلرژی اعتقاد دارند مردم اهواز و تمام شهرهای صنعتی که تحت‌ تأثیر آلاینده‌ها هستند، ریه‌هایشان زمینه حساسیت بیشتری دارد و این گرده‌ها این حساسیت را
تشدید می‌کند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در ادامه با بیان این‌که برای اجرای سیاست‌های کلی محیط ‌زیست و فرمایشات مقام معظم رهبری در ١٧ اسفند ٩٣ یک سازوکار تدوین شد، گفت: «در این سازوکار تکالیف همه دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ کردیم و در ادامه، فعالیت‌های آنان را در زمینه اجرای این سیاست‌ها رصد می‌کنیم. چند ماه پیش نخستین جلسه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه سیاست‌های کلی محیط‌ زیست با حضور آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد.»
ابتکار با اشاره به این‌که گزارش‌گیری از دستگاه‌های مختلف اجرایی کماکان ادامه دارد، گفت: «در نتیجه این گزارش‌گیری‌ها میزان موفقیت این دستگاه‌ها را در مورد اجرای سیاست‌ها رصد می‌کنیم. ضمن این‌که ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌ زیست با تدوین اهداف ١٥ساله توسعه پایدار همزمان شد.»
منشور حقوق شهروندی بستر پیشرفت آزادی بیان و فعالیت احزاب در کشور
ابتکار در ادامه گفت: «منشور حقوق شهروندی باعث پیشرفت کشور در زمینه ایجاد فضای بهتر برای آزادی بیان و نقد، فعالیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی فعالیت احزاب می‌شود. همچنین در نتیجه این فعالیت‌ها دولت به ضعف‌ها و نواقص خود پی می‌برد.»
رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در ادامه گزارشی از وضع آلودگی کلانشهرها ارایه داد: «آلودگی هوا برای کلانشهرها از اولویت برخوردار است. مردم به دلیل تراکم فعالیت‌های صنعتی، وجود خودروهای فراوان و تراکم جمعیتی در کلانشهرها در معرض آسیب قرار دارند. آلودگی هوا همچنین به اقتصاد جوامع آسیب‌ می‌رساند. دولت گام‌های مهمی در این زمینه برداشته و دستاوردهای قابل توجهی هم داشته است.»
ابتکار گفت برنامه کاهش آلودگی هوا در تهران و ٨ کلانشهر دیگر درحال اجراست: «کیفیت هوا در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است. در‌ سال ٩٣ تهران سه روز پاک و ١٨٧ روز سالم داشته است. این درحالی است که در ‌سال ٩٥، ١٦ روز پاک و ٢٣٧ روز سالم داشتیم، بنابراین امسال نسبت به ‌سال ٩٢، ٦٣ روز هوای سالم‌تری را تجربه کرده‌ایم.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار