روزی که محمود احمدی‌نژاد کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری در زمستان ۱۳۸۳ اعلام کرد، هیچ سیاست‌ورزی تصور نمی‌کرد او در تابستان ۱۳۸۴ فرمانروای نهاد ریاست جمهوری در پاستور شود.
کد خبر: ۳۸۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 21 February 2017
به گزارش تابناك رضوي به نقل از تابناك مازندران، در حالی که نظرسنجی‌ها حتی در اوایل بهار ۱۳۸۴ شانس احمدی‌نژاد را برای پیروزی بر رقبای قدرتمند از درون جناح اصولگرا نیز چندان بالا نمی‌دانستند، اما نتایج دور اول انتخابات فاصله‌ای قابل توجه میان آرای او و لاریجانی و سایر کاندیداهای اصولگرا نشان داد. حالا پس از سپری شدن ۱۲ سال از زمستان ۱۳۸۳ شاهد اعلام کاندیداتوری ۳ تن از وزیران و کابینه احمدی‌نژاد در انتخابات هستیم.
 
حمیدرضا بقایی معاون اجرایی دولت دهم از میان ۳ عضو کابینه احمدی‌نژاد نزدیک‌ترین فرد به رییس‌جمهور سابق به حساب می‌آید. قاسم رستمی وزیر نفت دولت دهم که داستان بابک زنجانی در  دوره وزارت او رخ داد و حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش از سوی یک جبهه سیاسی به نام یکتا برای کاندیداتوری معرفی شده‌اند، فاصله دورتری با احمدی‌نژاد دارند تا حمیدرضا بقایی معاون اجرایی رییس جمهور سابق که کار سیاسی‌اش را از ریاست دفتر مشایی آغاز کرده بود به سرعت در دولت دهم رشد کرد و تا جایی پیش رفت که با جرات می‌توان گفت پس از احمدی‌نژاد و مشایی مرد سوم کابینه بود. محول کردن ماموریت‌هایی خارج از معاونت به بقایی او را به چهره‌ای بانفوذ در دولت تبدیل کرده بود.
 
وی در حالی که هیچ خبر موثقی درباره دلایل بازداشت چند ماهه‌اش منتشر نشده است می‌گوید به طور مستقل به انتخابات می‌آید. اگر او با احمدی‌نژاد مشورت کرده باشد یا با هماهنگی وی و مشایی می‌خواهد در میدان رقابت حاضر باشد معنایش این است که این جریان سیاسی قصد دارد از دو جهت دست به آزمایش بزند. آنها از یک طرف اعضای شورای نگهبان را در شرایط سخت قرار می‌دهند که با توجه به همه شرایط آیا بقایی را تایید صلاحیت می‌کنند یا اینکه با توجه به بازداشت چند ماهه از تایید صلاحیت او اجتناب می‌کنند. اگر این اتفاق نیفتد و هیچ مانعی بر سر راه حضور بقایی در انتخابات آتی پیش نیاید، میزان آرایی که او از شهروندان می‌گیرد یک آزمایش برای خود احمدی‌نژاد خواهد بود که در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر باشد.
 
از طرف دیگر اگر آرای بقایی در صورت حضور تا روز آخر در میان کاندیداها بیشتر از آرای کاندیدای سایر طیف‌های اصولگرا باشد معنایش این است که اصولگرایان قدیمی دیگر شانسی برای بازی موثر در انتخابات ندارند و به مرور به سمت دیگری می‌روند یا اینکه کادرهای جوان جای بزرگان را خواهند گرفت. حضور قاسمی و حاجی‌بابایی در میان کاندیداهای احتمالی با توجه به سابقه و کارنامه این دو نفر و شانس اندک آنها برای جلب رضایت سایر طیف‌های اصولگرا و همچنین شانس کمتر آنها برای اخذ رای از شهروندان با هدف امتیازگیری از اصولگرایان طراحی شده است. این دادوستد احتمالی که یک گمانه‌زنی است می‌تواند قبل از شروع رای‌گیری و انصراف باشد یا در جریان مبارزه.
 
به گزارش ساعت ۲۴، در شرایطی که سعید جلیلی، رضا تقوی و مصطفی میرسلیم به ترتیب شانس کاندیدا شدن از طرف جبهه پایداری، جامعه روحانیت مبارز و جمعیت موتلفه را احساس می‌کنند در حال حاضر یک گروه ۶ نفره در برابر روحانی صف کشیده‌اند. اگرچه بیشترین شانس برای کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصور می‌شود نیز به زودی معلوم شود و فردی غیر از ۶ نفر یادشده باشد می‌توان تئوری حضور پرشمار کاندیداها در برابر روحانی را که چند وقت است در جامعه سیاست‌ورزان بر سر زبان‌هاست را قابل قبول دانست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار