معاون وزیر ارشاد در مشهد:
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه به معماری ارزشمند و غنی ایرانی و اسلامی توجهی نمی‌شود و به فراموشی سپرده شده است.
کد خبر: ۳۸۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 21 February 2017
به گزارش تابناك رضوي، علی‌اصغر کاراندیش در نخستین همایش ساخت و ساز و رونق اقتصادی که در هتل پارس برگزار شد، اظهار داشت: بحث شهرسازی و ساخت و ساز از مسائل مهم جامعه است که در موضوعات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن جامعه تاثیرگذار است.

وی افزود: بحث پیوست فرهنگی در دو بخش دولتی و خصوصی در برنامه پنجم توسعه دیده شد و توجه به مقوله شهرسازی در ایمنی و سلامت جامعه موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شورای عالی شهرسازی در سه سال اخیر به مباحث زیادی پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده کوتاهی‌های بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی دیده شده و برای رونق اقتصادی و کسب درآمد نگاهمان کوتاه‌مدت است و به بسیاری از پارامترها و الزامات توجهی نمی‌شود که در آینده لطمات زیادی خواهد زد.

کاراندیش با بیان اینکه متاسفانه به معماری ارزشمند و غنی ایرانی و اسلامی توجهی نمی‌شود و به فراموشی سپرده شده تصریح کرد: به‌طور مثال ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر رضوی ضربه زیادی تحمیل کرده که در کوتاه‌مدت هم قابل جبران نیست و اثر این لطمات در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: مجوز ساخت و سازها در تهران به شکلی داده شده که اکنون نفس‌کشیدن در این شهر سخت شده و مشابه آن در دیگر نقاط کشور از جمله مشهد هم هست.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی قزوین، پل زده شده در دریاچه ارومیه و بسیاری دیگر از موارد لطمه و آسیب تحمیل کرده‌اند و باید به سمت اقداماتی برویم که ضمن درآمدزایی و منفعت اقتصادی از تحمیل آسیب‌ها و خسارت‌ها جلوگیری کنیم و اگر کوتاهی شود این خسارت‌ها بیشتر و جبران‌ناپذیرتر خواهد شد.

کاراندیش با بیان اینکه در مسائل شهرسازی بیش از هرچیز باید به موضوع ایمنی توجه شود، گفت: متاسفانه هستند فضاها و سالن‌هایی که همه‌چیز را پیش‌بینی کرده‌اند جز بحث ایمنی و نمونه‌های آن سالن تئاتر شهر تهران و برج سلمان مشهد هستند و در همه موارد به‌ویژه بحث ساخت و سازها موضوع ایمنی باید در راس توجهات باشد.

وی افزود: توجه به موضوع فرهنگی در همه‌چیز از جمله ساخت و سازها بسیار مهم است و اگر می‌خواهیم خودمان را به مخاطبان معرفی کنیم بهترین زبان، زبان هنر است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه حوزه‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، مطبوعاتی، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و غیره فعال است و باید در بعد محتوا و رساندن پیام آن قوی باشیم و باید هم محتوا تولید کنیم و هم آن را عرضه کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل فراموش شده در ساختمان‌های ما بحث معماری ایرانی اسلامی است، چیزی که کمتر دیده می‌شود و از نمایندگان مجلس خواستیم که بخشی از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 96 به موضوع هنر معماری ایرانی اسلامی اختصاص یابد و متاسفانه این طرح تصویب نشد.

کاراندیش گفت: مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد و تا 11 سال دیگر شهری از ایران به این عنوان انتخاب نمی‌شود و باید با تلاش و کششی مضاعف و استفاده از تمام توانمان اثرگذاری‌های خوبی در سال 2017 داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار