اصلاح‌طلبان شورای شهر، امروز ریسک بزرگی کردند. آنها در نشستی شلوغ و طولانی، خود را در معرض مطالبات مردم قرار دادند که از زبان خبرنگاران مطرح شد. خبرنگارانی که بیشترین وقت این نشست را به شنیدن توضیحات تکراری اعضای شورا طی کردند.
کد خبر: ۳۹۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 13 March 2017

به گزارش تابناک : کسی نمی داند خودزنی سیاسی بود یا مانور تبلیغاتی برای فراکسیون اصلاح طلبان شورای چهارم شهر که باعث شد در نشست امروز خبری در ساختمان خیابان بهشت، این فراکسیون مقابل خبرنگاران بنشیند و پاسخ به عملکرد 4 ساله خود بدهد.

غیبت های پرسش برانگیز 

این نشست با غیبت 3 تن از اعضای فراکسیون طی شد و احمد مسجدجامعی، رئیس پیشین شورای شهر و عضو شاخص اصلاحطلبان به دلیل آنچه "بیماری و بدحالی" عنوان شد، در این نشست نبود. همچنین محسن سرخو، عضو حزب اسلامی کار که مناصبی را نیز در سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار دارد، ترجیح داد در این نشست نباشد. سرخو، دیروز در نشستی محفلی، برخی خبرنگاران را به ساختمان شورای شهر دعوت کرده بود و خروجی خبری چندانی نیز در نشست دیروز او نبود. همچنین الهه راستگو، کسی که با رای مردم به لیست اصلاح طلبان وارد شورای چهارم شده بود، در این نشست حضور نداشت.

در بخشی از قسمتهای این نشست، برخی اعضای اصلاحطلب شورای شهر در انتقاد به رویه-و البته بدون ذکر نام- انتقاد کردند و گفتند این فرد تا دقایق آخر رای گیری برای شهردار تهران دروغ می گفته و دروغگویی نه مرام اصلاح طلبی است و نه انسانی!

حتی تعدادی از اعضای این فراکسیون هم با تاخیر طولانی به نشست خبری آمدند تا نشان دهند خیلی هم برای پاسخگویی به افکار عمومی عجله ندارند و تاخیرهایشان در جلسات صحن علنی، بی دلیل نبود. در گزارشی که پیش رو دارید، توضیحات اعضای فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر را می خوانید.

حکیمی پور: نتوانستیم اثرگذار باشیم

احمد حکیمی پور رئیس فراکسیون شورای شهر در ابتدای این نشست گفت: این جلسه گزارش عملکرد اعضای اصلاح طلب شورای چهارم طی 4 سال گذشته است.

او به کم فروغ بودن اصلاحطلبان در مهار شهرداری در دوره چهارم اذعان کرد و گفت: در برخی جاها که عدد حرف می زد نتوانستیم اثرگذار باشیم. تلاش کردیم در صحن شورا و کمیسیونها حضور کافی داشته باشیم.

حکیمی پور همچنان به سال اول شورای چهارم و ریاست مسجدجامعی اشاره کرد و گفت: در سال اول، گزارش عملکردها داده شد ولی در سالهای بعد این گزارشها ادامه نیافت. همچنین در سال اول چون ریاست شورا را داشتیم، به نفع کاندیدای اصولگرایان در نایب رئیسی کناره گیری کردیم ولی علی رغم تلاش ما در سالهای بعد این اخلاق از سوی سایر دوستان رعایت نشد.

او با اشاره به 21 نفره شدن شورای آینده گفت: ساختار شورای شهر با 6 کمیسیون در دوره چهارم شکل گرفت که با کاهش 10 عضو شورا، ساختار شورا دستخوش تغییر خواهد شد. همچنین می خواستند مجلس در کار شورایاریها نظارت کند که ما به سختی در برابر این موضوع، موضع گرفتیم. درباره ردصلاحیت کاندیداهای شورایاری متوجه شویم 2550 نفر از شورایاران دوره سوم، ردصلاحیت شده بودند که 2450 نفر از این عزیزان با تلاش دوستان، به رقابت بازگشتند.

رئیس فراکسیون اصلاحطلبان شورای چهارم درباره "بزنگاه های شورای چهارم" توضیح داد و گفت: درباره بزنگاه هایی مانند واگذاری املاک شهرداری، بدون هیاهو مسایل پیگیری شد و دوستان نقطه نظرات خود را اعلام کردند. بحث حوادث مربوط به آتش سوزی خیابان جمهوری یا انفجار تونل مترو در شهران، سیل های اخیر و آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، مسایل به صورت کارشناسی و دقیق دنبال شد. دغدغه ما این بود شورا به تنش و حاشیه نرود و شورا سالم از گردنه ها عبور کند.

خبرنگار خبرآنلاین از او پرسید: برخی اشخاص شبها در هتل ها، شام می دهند و کارت هدیه توزیع می کنند و می گویند می خواهیم به لیست اصلاح طلبان برویم و وقتی هم می پرسیم چه هنری دارید که می خواهید در لیست قرار بگیرید، می گویند ما هزینه انتخابات را تامین می کنیم. چرا روند انتخاب نامزدها برای حضور در لیست اصلاح طلبان مشخص نمی شود و معلوم نیست روی چه حسابی برخی کاندیداها داخل لیست نمی روند و برخی که می گویند هزینه می کنند باید در لیست وارد شوند؟

احمد حکیمی پور در پاسخ به این پرسش گفت: مطمئنا جمعی که درباره حضور اشخاص در لیست اصلاح طلبان تصمیم می گیرد، شاخصهایی را برای این منظور در نظر گرفته که اطلاع رسانی خواهد کرد. این نشست، سیاسی نیست و ما نمی توانیم درباره این سئوال با توجه به اینکه شان این جلسه، علمکرد مدیریت شهری است، توضیح بدهیم. نهادهای بالادستی اصلاح طلبان در این باره توضیح خواهند داد و ما خروجی این نشست را برای تصمیم گیری بهتر در اختیار آنها خواهیم گذاشت.

توضیح سالاری درباره همسفر شدن با قالیباف در اروپاگردی

محمد سالاری یکی دیگر از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان بود و به شدت قالیباف را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در سالهای اخیر با وضعیت بسیار بسیار ناهنجاری در وضعیت شهرسازی در مناطق 22 گانه تهران روبرو شده ایم. امیدواریم کمیته تحقیق و تفحص به خصوص درباره وقایع ماههای اخیر در حوزه شهرسازی مناطق تشکیل شود. به شهردار تهران هم گفتیم وضعیت بسیار بسیار ناهنجار است و حتی دیدن فرم اعلام عوارض که حق شهروندان است، به مردم داده نمی شود.

او با اشاره به وجود عدم شفاف سازی، فساد و رانت در شهرداری گفت: وضعیت شهر تهران در سالهای آینده مانند زمین سوخته است و شهرداری تهران دارد زمین سوخته را تحویل دوره آینده می دهد. تمام زمینهای شهرداری تهران از دست رفت و امکان درآمدزایی پایدار از میان رفت. حتی تراکم را به صورت هولوگرام پیش فروش کردند که برای اداره آینده تهران بسیار خطرناک است. باید قالیباف استیضاح شود.

خبرآنلاین پرسید: شما با قالیباف به مجارستان و بوداپست رفته اید، در حالی که مسئله بازدید از تاسیسات فاضلاب و حمل و نقل سیستم ال.آرتی و دیدار با پارلمان این شهر مطرح بود. چه دلیلی داشت شما برای مسایلی که شفاف نیست با قالیباف به اروپا بروید و اکنون در ماه های آخر شورای چهارم، حرف از استیضاح به میان بیاید؟

این پرسش باعث شد دقایقی جلسه به گفتگوی جمعی اعضای شورا کشیده شود و برخی از اصلاح طلبان گفتند تاکنون از این سفر خبر نداشته اند. سالاری در پاسخ به این پرسش گفت: مجارستان چیزی نبوده که... شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت که منتخب شوراست در راستای تحقق یکی از راهبردهای طرح جامع و دیپلماسی شهری، مجموعه ای از مسافرتهای به کشورهای دیگر جهان دارد. کمیته ای به این سفرها نظارت می کند که آقایان شجاع پوریان و ساعی عضو این کمیسیون هستند. آقای دوستی، قناعتی و خانم دکتر آباد هم به دلیل حضور در اجلاسهای مختلف به سفرهای خارجی رفتند.

او در توجیه حضور خود در سفر به اروپا به همراه شهردار تهران گفت: یکی از انتقادات اعضای شورا، این است که نمایندگان مردم در شورا به همراه مجموعه شهرداری در این سفرها باشند تا بتوانند تبادل تجربیات را داشته باشند. در ارتباط با مجارستان هم به عنوان یک شهرهایی که قرارداد خواهر خاندگی با تهران داشته و شهردارش به تهران آمده به اتفاق یکی دو معاون شهردار، رفتیم و در ارتباط با بحثهای سیما و منظر هم مسایلی بود که تلویزیون هم مصاحبه من را نشان داد!

سالاری که صلاحیتش در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی رد شد، به موضوع هیات نظارت انتخابات شورایاری‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: ما انتخابات شورایاران را به پایان بردیم و به مصلحت شهر و شهروندان اندیشیدیم. در این انتخابات بیش از 2500 نفر ردصلاحیت شدند. کسانی که در مقیاس محلات، بدون مطالبه دستمزد و چشمداشت، آمده بودند از مصالح محله خود صیانت کنند را ردصلاحیت کرده بودند. ما به عنوان نمایندگان مردم با دقت هر چه تمامتر، بیش از 2500 نفر از آنها را به صورت قانونی تایید صلاحیت کردیم.

انصاری: نمی پسندم اعضای شورا به سفر خارجی با شهردار بروند

غلامرضا انصاری عضو دیگر شورای شهر هم در سخنانش به سفر اروپایی سالاری به همراه قالیباف اعتراض کرد و گفت: اعتقاد ندارم عضو شورا که مدیران را انتخاب می کند به همراه مدیران شهرداری به سفرهای خارجی برود. ولی شورا باید بتواند این تعاملات را برقرار کند.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر گفت: ما در حوزه نظارت بسیار ضعیفیم و قانون برای شورا ظرفیت نظارتی بالایی ندارد. درست است تعاملات بین المللی و سفرهای خارج از شهر در تبادلات شکل می گیرد. یکی از کارهای ضعیف در شوراهای اول تا چهارم، این بود که روابط بین الملل ما صفر است. باید شورای شهر خودش این ارتباط را برقرار کند.

حقانی: تهران در حال مرگ است

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر هم در سخنان خود گفت: امیدوارم امسال که سال اقدام و عمل بود، سال آینده سال اجرای قانون باشد. شهر تهران واقعا شهر سوخته است. حتی بزرگراه های این شهر در برابر اندک لرزه ای، غیرقابل استفاده است.

او با انتقاد از مدیریت بحران، گفت: مدیریت بحران، ساخت سوله نیست. طبق طرح تفصیلی حق نداریم روی گسل یا حتی در حریم گسل ساخت و ساز کنیم. فضاهای عمومی شهر، ذخیره گاه و تنفسگاه های این شهرند. امیدوارم به قانون، برگردیم. دیگر چیزی از محیط زیست بر جای نمانده. زیرساختهای شهرمان، مانند باغات، فضاهای شهر، روددره ها، سفره های آب زیرزمینی و همه اینها را مصرف کردیم و برای آیندگان چیزی نگذاشتیم.

حقانی در ادامه گفت: با همه تفاسیر تنها جایی که بعد از خداوند متعال توانستیم صدایمان را بلند کنیم، نزد رسانه ها بوده. با تمام این احوال تهران هنوز هم ظرفیت دارد. تهران در حال کما و احتضار است، ولی هنوز قابل احیا شدن است به شرطی که متخصصان حرف اول را بزنند و شهرداران آینده دیگر متخصصان را پشت درها نگه ندارند

در بخش دیگری از این نشست، حقانی به شهرداری تهران اعتراض کرد و گفت هر مدیر محله ای که اعضای اصلاح طلب شورا را برای جلسه دعوت می کند، اخراج می شود.

او گفت: همه مدیران محله را که ما رفتیم توی محله شان دارند از کار برکنار می کنند. هر روز خودشان اشخاص را دعوت می کنند، بن می دهند، جلسه می گذارند ولی شهرداری برای گذاشتن یک جلسه برای ما محدودیت ایجاد می کند. در صحبتهای رودررو با رسانه ها محدودیت ها را حس می کنیم. به مردم نمی شود دروغ گفت. مردم به خوبی می دانند ما محدودیت داریم.

محمد حقانی در انتهای این نشست هم با اعتراض به شهرداری گفت: پروژه شهر آفتاب مصوبه شورای شهر را ندارد. پس چرا باید اجرا شود؟ از 6200 میلیارد تومان بودجه مصوبه مترو، تنها 1300 میلیارد تومان برای توسعه در نظر گرفته شده. بقیه این مبالغ کجا رفته؟

تندگویان: هر کاری کنیم می گویند تبلیغاتی است

محمد مهدی تندگویان، سخنگوی فراکسیون اصلاح طابان در مقابل انتقادات خبرنگاران از عدم اثرگذاری این فراکسیون در مدیریت شهری، پاسخهای مفصلی داد. او در پاسخ به سئوالی درباره دستاورد فراکسیون اصلاحطلبان شورای شهر گفت: مهمترین دستاورد فراکسیون و شورای چهارم، "شفاف سازی" بوده. همین که عملکرد ما به راحتی نقد می شود، مشخص می شود همه چیز را شفاف می کنیم. بنابراین فکر می کنم موفق عمل کردیم و خواستیم موضوعات را حداقل به اطلاع مردم برسانیم. با توجه به تعداد و مشکلاتی که در صحن شورا داشتیم، هر موضوعی که احساس کردیم عدم شفافیت در شهرداری وجود داشته را اطلاع رسانی کنیم. بعد از این 4 سال مردم حق و حقوق خود را بهتر درک می کنند که این بهترین دستاورد است.

او با اشاره به اینکه اصلاح طلبان در شورای چهارم، اقلیت بودند، گفت: وقتی یک فراکسیونی در اقلیت است، مدیریت بهینه آنها باعث می شود که اکثریت بازی را بهم بریزد و همه قواعد را خراب کند. باید وقتی در اقلیت هستی باید کاری کنی موضوعات تا جایی که ممکن است شفاف شود. ولو طرف مقابل سعی کند همه چیز را سیاسی و با تهمت پیش ببرد ولی مدیریت در اقلیت باعث شد موضوعات را تخصصی بررسی کنیم.

تندگویان ادامه داد: ابطال 2000 مصوبات در کمیسیون توافقات که همگی غیرقانونی بوده، از افتخارات کمیسیون شهرسازی است.در فراکسیون اصلاح طلبان نظم خیلی خوبی داشتیم. جلسات را مرتب برگزار کردیم.

چرا دنیامالی به شهردار شدن قالیباف رای داد؟

بخش دیگری از این نشست به دلایل انتخاب شدن محمدباقر قالیباف به عنوان شورای شهر مربوط بود. تندگویان درباره دلیل رای آوردن قالیباف گفت: آقای دنیامالی همیشه سلیقه خودشان و مدل برخورد را اصلاح طلبی اعلام کردند. بحث رای دادن به آقای قالیباف به عنوان مدیری که قبلا با ایشان کار کرده شفاف به ما اعلام کرد و گفت:"به نظرم من اگر مدیری شما معرفی کنید که توانمندتر در مدیریت شهری باشد، من حتمن به او رای می دهم و از آقای قالیباف می گذرم ولی تا زمانی که خودم به جمع بندی نرسم، به آقای قالیباف رای خواهم داد."

تنگویان در ادامه به نقد عملکرد احمددنیامالی دیگر عضو این فراکسیون در رای دادن به قالیباف پرداخت و گفت: این موضع را می پسندیم. آقای دنیامالی مشخص بود اصلاح طلب است ولی به هر دلیلی که تشخیص خودش است به آقای قالیباف رای داد. این اوضاع شفاف است، مشکل ما زمانی است که موضع اعضا مشخص نیست. موضع ما در مقابل دروغگویی است. دروغگویی نه سمبل اصلاح طلبی است نه انسانیت. آن شخص (عضو اخراجی فراکسیون اصلاح طلبان) تا دقایق آخر می گفت به کاندیدای ما رای می دهد ولی در لحظه آخر به آقای قالیباف رای داد.
خبرنگاران به او اعتراض کردند چه تضمینی وجود دارد این اتفاق برای لیست بعدی نیفتد؟ تندگویان جواب داد: اگر شخصی آمد حرکت شخصی کرد، یک جمع را زیرسئوال نمی برند. آدمی که در رئیس جمهوری بمب گذاشت و عده ای را شهید کرد، باید یقه رئیس جمهور را بگیریم چرا او را راه داده؟
خبرنگاری از او پرسید: شما تازه توئیت را کشف کردید؟
تندگویان جواب داد: واقعیت این است ما کاندیداییم. آدمی که کاندیداست در فضایی که قرار می گیرد، باید تبلیغات کند، ما باید خود را در معرض دید عموم بگذاریم. ممکن است توئیتر از صدسال قبل وجود داشته ولی شخصا آشنایی و علاقه ای نداشتم. الان احساس کردم رویکرد جامعه، بهتر این نوع اطلاع رسانی را می پسندد.
خبرنگار دیگری از او پرسید: یعنی شما دارید با توئیتر تبلیغات می کنید؟
تندگویان گفت: در شبکه های اجتماعی مردم تک جمله را خیلی خوب می خوانند و تصمیم می گیرند. تا دو سال پیش تلگرام و کانال و تکنولوژیهای امروز را نداشتیم. ما باید مدل خواست مردم را رصد کنیم. برداشتم این است مدل پیام رسانی جدید را باید دریافت. من اگر شعر هم بنویسم برخی اشخاص می گویند کار تبلیغاتی می کنی. بله، جلسه هم اگر بگذاریم می گویند سیاسی است. اگر بخواهم کار نکنم و بگویم برداشت می شود تبلیغاتی است، که اصلا معنی ندارد. ممکن است برخی کارها انتخاباتی به نظر می رسد
او در بخش پایانی سخنانش گفت: معلوم نیست من در لیست باشم یا صلاحیتم را تایید کنند، کما اینکه صلاحیتم را در دوره قبل تایید نکردند. یکی از موارد رد صلاحیت من صفحه فیس بوکم بود!
همچنین در این نشست ولی الله شجاع پوریان، اسماعیل دوستی، عبدالحسین مختاباد و علی صابری حضور داشتند و نظرات خود را به صورت اجمالی بیان کردند.

 



منبع : خبرآنلاین
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار