رفتار انتخاباتی اصولگرایان این روزها بیش از آنکه بوی وحدت بدهد، داستان انشقاق را روایت می‌کند.
کد خبر: ۳۹۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴ 16 March 2017

به گزارش شفاف، بیشتر جدال‌ها بر سر کاندیداتوری سعید جلیلی است. از روزی که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دولت محمود احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ اعلام کاندیداتوری کرد، واکنش‌ها و نگرانی‌های اصولگرایان هم آغاز شد. جدال‌ها پس از آن اوج گرفت که خبرهایی مبنی‌بر تصمیم سعید جلیلی برای تشکیل یک جبهه جدید منتشر شد. پس از آن بود که اصولگرایان تیغ انتقادهایشان را نسبت به این اقدام جلیلی تیزتر کردند. البته این اقدام جلیلی تنها عامل تفرقه این جریان نیست. اعلام نامزدی حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم و حمایت‌های آشکار رئیس‌جمهوری سابق از او یکی دیگر از نگرانی‌های این روزهای اصولگرایان برای نرسیدن به وحدت بر سر معرفی کاندیدای واحد از سوی این جریان است. در واقع اصولگرایان این روزها تاوان طرد محمود احمدی‌نژاد را پس می‌دهند.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، در همین ارتباط روز گذشته محسن کوهکن نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تصمیم جلیلی برای ایجاد جبهه جدیدی در آستانه ورود به انتخابات گفت: اگر فردی که مدعی اصولگرایی باشد به سمت تکثر برود خودش زیر سوال می‌رود و این فاصله گرفتن از جمع در نهایت منجر به شکست خواهد شد. عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم در گفت‌وگو با انتخاب، در مورد تصمیم سعید جلیلی برای ایجاد جبهه جدیدی در کنار جبهه پایداری اظهار کرد: بی‌تردید اگر فردی که مدعی اصولگرایی باشد به سمت تکثر برود خودش زیرسوال می‌رود؛ بنابراین باید به کاندیدای ریاست‌جمهوری که سازوکارهای خرد جمعی را نپذیرد و تکروی کند، نمره منفی داده شود.
 
از سوی دیگر محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرا در مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با انتخاب، با تایید این موضوع که ورود مستقل کاندیداهای اصولگرا همچون سعید جلیلی، الیاس نادران و طیف احمدی‌نژاد در انتخابات به وجهه اصولگرایی خدشه وارد کرده است، تاکید کرد: این انتقادی است که ما از خود داریم، اما باز هم امیدواریم با رایزنی بزرگانی که در این مورد تلاش زیادی داشته‌اند به وحدت برسیم ضمن‌ اینکه بنده اطمینان دارم که اگر گزینه مطلوبی معرفی شود آقای سعید جلیلی و بقیه دوستان هم در این جمع شرکت خواهند کرد. آقای احمدی‌نژاد هم که از ابتدا تصمیم نداشت در انتخابات ورود کند و آقای بقایی از این طیف کاندیدا شده که در صورت معرفی گزینه مورد تایید همگان وی نیز در این جمع حاضر خواهد شد.
 
او با اشاره به موانعی که در مسیر شکل‌گیری ائتلاف بین اصولگرایان وجود دارد، اظهار کرد: افرادی که دم از ارزش‌ها می‌زنند شیطان در آنها نفوذ می‌کند و همین باعث می‌شود ما به ائتلاف نمی‌رسیم کما اینکه بسیار تجربه کرده‌ایم که اغلب ائتلاف‌ها شکست خورده‌اند؛ بنابراین راه رسیدن به ائتلاف این نبود که آقایان انتخاب کرده‌اند. ابطحی سپس گفت: امیدواریم همان‌طور که آقای آقاتهرانی گفته‌اند لازم است نماز جعفر‌طیار بخوانیم تا خدا به دل این افراد بیندازد که از منیت‌ها، مقام‌ها و دنیاطلبی‌ها دوری کنند و با انتخاب یک کاندیدای واحد وارد عرصه انتخابات شوند تا این ائتلاف از جامعیت برخوردار باشد که بتوانیم شاهد شیرینی تاثیر این اتحاد در انتخابات پیش‌رو باشیم. عبدالرضا مصری عضو فراکسیون ولایت مجلس نیز در گفت‌وگو با انتخاب گفت: باید بپذیریم که شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت ۵۰ کاندیدا را برای ورود به عرصه انتخابات تایید کند بنابراین بعد از این مرحله می‌توان تشخیص داد که آیا برخی اصولگرایان پای وحدت هستند یا تصمیم دارند به‌صورت مستقل کاندیدا شوند.
 
برنامه انتخاباتی محرمانه احمدی‌نژاد
 
در کنار این انتقادها به رفتار انتخاباتی سعید جلیلی و یاران محمود احمدی‌نژاد، برخی خبرها از برنامه محرمانه انتخاباتی احمدی‌نژاد حکایت می‌کند. آنطور که الف به نقل از سایت «پایش» نقل می‌کند ظاهرا حمیدرضا بقایی نه‌تنها نامزد واقعی مورد حمایت احمدی‌نژاد نیست؛ بلکه وی با اطمینان کامل از ردصلاحیت بقایی به دنبال تکرار تجربه هاشمی- روحانی در انتخابات سال ۹۲ است.
 
به گفته این منبع نزدیک به احمدی‌نژاد، وی به همراه تعداد بسیار اندکی از مشاورانش، طرح انتخاباتی پیچیده‌ای را دنبال می‌کند تا هم اصولگرایان و هم دولتی‌ها را در هفته آخر انتخابات غافلگیر کند. براساس اطلاعات دریافتی، احمدی‌نژاد تصمیم گرفته با طرح نامزدی مساله‌دارترین عضو تیم خود، با رد صلاحیت وی در انتخابات، از خود و بقایی چهره‌ای مظلوم و در عین حال معترض و اپوزیسیون در افکار عمومی ساخته و سپس با انباشت مطالبات مردمی، نامزد اصلی خود را که بی‌سروصدا در انتخابات ثبت‌نام کرده و ازسوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده به مردم معرفی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار