نایب رئیس فراكسیون امید با اشاره به نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی در ارتباط بين مجموعه حاكميت، روشنفكران و تحول‌خواهان، معتقد است اصلاح‌طلبان باید هرچه زودتر رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند.
کد خبر: ۳۹۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷ 27 March 2017

 «عصر ایران» نوشته است: محمدرضا تابش با پنج دوره حضور در مجلس از باسابقه‌ترین نمایندگان پارلمان است. نماینده مردم اردکان در سه دوره هفتم، هشتم و نهم که اکثریت مجلس در درست راست‌گرایان بود به عنوان یک اصلاح‌طلب در خانه ملت حضور داشت.

مرد باسابقه اصلاح‌طلبان در مجلس در گفت‌وگو با «عصر ایران» حادثه پلاسکو را بدترین اتفاق سال ۹۵ می‌داند. نایب رئیس فراكسیون امید بر این باور است پیدا کردن شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی در کشور امکان‌پذیر نیست و او حلقه وصل حاکمیت و روشنفکران بوده است. تابش می‌گوید برای جبران فقدان هاشمی باید هرچه زودتر رابطه خود با رهبری را ترمیم کنند.

در ادامه مشروح گفت‌وگو عصر ایران با تابش را بخوانید.

- به نظر شما به عنوان کسی در حضور فعالی در صحنه سیاسی ایران دارید، مهمترین اتفاق‌های سال ۹۵ چه بود؟

در عرصه داخلی تحقق برجام و به نتیجه رسیدن تلاش های مسؤلین و ملت در حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بود و در عرصه خارجی نیز به قدرت رسیدن ترامپ و متعاقب آن تغییر در رویكردها و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای آمریكا.

- بدترین اتفاق سال ٩٥ كه در واقع از آن به عنوان اتفاق تلخ یاد خواهید كرد چیست؟

كشته شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در قطار مسافربری تبریز به مشهد یكی از تلخ‌ترین اتفاقات سال ٩٥ بود كه ناهماهنگی بین عوامل مدیریتی باعث بروز این حادثه شد اما حادثه پلاسكو بدترین اتفاق سال گذشته بود و هشداری به مسئولان امر بود كه زیرساخت‌ها فرسوده است و باید فكر اساسی برای اینگونه زیرساخت‌ها شود.

از دیگر حوادث تلخ در سال ٩٥ درگذشت آیت‌الله هاشمی بود كه انعكاس ملی و تأثیرات بین‌المللی داشت.

- فقدان آیت‌الله هاشمی چه تأثیری در جریان اعتدال دارد؟

مرحوم هاشمی حلقه وصل بین روشنفكران و حاكمیت بود و ما در كشور كمتر شخصیتی همانند وی داریم. مردم راه خودشان كه راه مسالمت‌آمیز بود را در سایه پایمردی‌های بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی و حجت‌الاسلام خاتمی پیدا كردند و این مسیر را طی كردند. اگر امثال هاشمی در كشور نبودند شاید تحولاتی كه در كشور اتفاق می‌افتاد با هزینه‌های بیشتری انجام می‌شد كه این نه به نفع مردم و نه به نفع مجموعه حاكمیت بود. ما كه دلبسته به نظام و انقلاب هستیم دلمان نمی‌خواهد مردم با هزینه زیاد خواسته‌هایشان را محقق كنند.

هر كسی كه قانون اساسی و جمهوری اسلامی را قبول دارد باید خودش را ذیل پرچم جمهوری اسلامی احساس كند تا امنیت شغل و مسكن و آزادی‌های مشروعش محقق شود و این راه اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی است كه عمده مردم نیز این مسیر را پیش گرفته‌اند و خواسته‌هایشان را ذیل پرچم جمهوری اسلامی و قانون اساسی مطالبه می‌كنند این اندیشه در كشور تثبیت شده است و از این نظر شاید بتوانیم بگویم فقدان آیت‌الله هاشمی جبران‌پذیر باشد.

از این نظر كه وی حلقه وصل بین مجموعه حاكمیت، روشنفكران و تحول‌خواهان بود و از جمله یاران امام و نحله فكری وی بود و هنوز نیز در صحنه حضور داشت قطعاً فقدان وی جبران‌ناپذیر است كه ما باید به سرعت این حلقه را ترمیم كنیم و ارتباطات با سرعت با رهبری نظام برقرار شود.

وجود مقام معظم رهبری مایه خیر و بركت است، شاید تنها باقیمانده جریان روشنفكری و انقلابی كه همین اندیشه اعتدالی و اصلاحی داشتند و جمهوری اسلامی را محترم می‌دانستند یعنی برای رأی مردم احترام قائل بودند و از حلقه یاران و نزدیكان امام كه در حكومت هم بودند خود آیت‌الله خامنه‌ای هستند كه امیدواریم این پیوندها با جریان اعتدال‌گرایی و اصلاح‌طلبی تثبیت شود.

- یكی از افرادی كه به عنوان رابط اصلاح‌طلبان با رهبری این روزها مطرح است آقای جهانگیری است، آیا وی گزینه مورد نظر اصلاح‌طلبان است؟

آقای جهانگیری شخصیت مورد احترامی است كه از نظر كاركرد اداری و اجرایی وجود وی برای كشور لازم و ضروری است اما باید بگویم تأثیر در حوزه فكری آیت‌الله هاشمی جبران‌ناپذیر است.

- شرایط انتخابات ریاست جمهوری ٩٦ را چگونه پیش‌بینی می‌كنید و فكر می‌كنید حسن روحانی می‌تواند برکرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؟

ما نباید رقیب را دست كم بگیریم. رقیب روحانی جریان اصولگرا نیست؛ رقیب آقای روحانی عملكردهای دولت است و شاید خلاءهای كه در جریان اطلاع‌رسانی به مردم وجود داشته است و البته رقیب دیگر آقای روحانی كه ممكن است در آینده خود را نشان دهد فضایی است كه ممكن در پی تخریب‌های ناجوانمردانه علیه آقای روحانی ایجاد شود و كسی نیز جلودار این فضا نباشد و همین سه عامل ممكن است آراء آقای روحانی را كاهش دهد.

- در انتخابات هیأت رئیسه مجلس در سال دوم آیا اصلاح‌طلبان مجددا كاندیدای ریاست مجلس معرفی خواهند كرد؟

تا آن زمان وقت زیادی داریم ولی در هر صورت سیب سیاست از آن بالا كه تا به پایین برسد صد بار و شاید هزار بار قل می‌خورد ما نیز در آن زمان متناسب با اوضاع و احوال سیاسی كشور تصمیم می‌گیریم.

- تعامل لاریجانی با روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این تعامل خوب است و رئیس مجلس سعی در تعامل با دولت داشته است و ارتباطات نیز تاكنون خوب بوده است آنها نیز در هر صورت سیاست‌ورزی می‌كنند، این دولت است كه حاكم است و بخشی ملاحظات سیاسی است و بخشی نیز تعهداتی است كه همه نسبت به مردم داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار