اختلالات مادرزادی ستون فقرات یا به اصطلاح اسپاینا بیفیدا شامل دو دسته کلی است که نوع باز و نوع بسته تقسيم بندی می شوند. جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌ا... روحانی(ره) بابل گفت:علت این اختلالات عدم بسته شدن قسمت پشتی مهره در زمان تشکیل و کامل شدن ستون فقرات در دوران جنینی است.
کد خبر: ۴۰۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 18 April 2017
 به گزارش تابناک مازندران، دکتر هادی ابراهیمی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات این مرکز و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ،از جراحی موفقیت آمیز ستون فقرات خانم 48 ساله با  اختلالات مادرزادی خبر داد.
 
دکتر ابراهیمی گفت: خانم ۴۸ ساله ای با درد کمر ، بی حسی پاها و شروع بی اختیاری به این مرکز مراجعه کردند که در معاینه و بررسی های بعمل آمده ، مشکل پوستی در ناحیه وسط پشت و نقص مادرزادی مهره پنجم کمری تشخیص داده شده و تحت عمل جراحی موفقیت آمیز قرار گرفت.
 
وی گفت: اختلالات مادرزادی ستون فقرات یا به اصطلاح اسپاینا بیفیدا شامل دو دسته کلی است که نوع باز و نوع بسته تقسيم بندی می شوند.
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌ا... روحانی(ره) بابل گفت:علت این اختلالات عدم بسته شدن قسمت پشتی مهره در زمان تشکیل و کامل شدن ستون فقرات در دوران جنینی است.
این جراح ادامه داد : خوشبختانه از سال های قبل به دلیل مصرف قرص اسید فولیک در دوران بارداری و حتی قبل بارداری باعث کاهش شدید بروز این بیماری شده است
وی ادامه داد : در افراد با سابقه ی زایمان نوزاد مبتلا به نقص عصبی ، دیابت نوع یک ، سابقه تشنج و مصرف داروی والپروات سدیم ، دپاکین و یا سابقه ابتلاء به نقص ستون فقرات در فامیل درجه یک دارند به میزان بیشتری این بیماری دیده می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل  اضافه کرد :  چاقی شدید در حاملگی ، وزن بیش از ۱۱۰ کیلو، برخورد با سموم کشاورزی در زمان بارداری ، تماس بیش از حد با شوینده ها و ضد عفونی کننده ها، مصرف سیگار  ، آلودگی با سرب به خصوص سرب موجود در هوا از عوامل ابتلا به این بیماری می باشد.
دکتر ابراهیمی بیان داشت : تشخیص بیمار در حین بارداری با سونوگرافی، آزمایش مایع جنینی و ام آر آی بوده  و در غیر این صورت بعد از زایمان می توان تشخیص داد و سپس برنامه درمانی شروع نمود.
 
وی این نکته را یادآور شد :  مشکل اصلی نوع بسته ی این بیماری می باشد که متاسفانه ممکن است تا دوران بزرگسالی تشخیص داده نشود و بیمار با عوارض شدیدی مانند درد کمر، اختلال در راه رفتن ، بی اختیاری ادراری، عفونت های مکرر نخاع و مغز مراجعه کند.
متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌ا... روحانی(ره) بابل خاطرنشان کرد:  پر مویی پشت یا کلافی از مو در پشت، چربی زیر پوست در خط وسط ستون فقرات، زایده پوستی، لکه های کبودی شکل یا شبیه ماه گرفتگی به اسم همانژیوم، فرورفتگی یا چین خوردگی و یا جمع شدن پوست در وسط پوست ستون فقرات از علائم این بیماری می باشد که باید جدی گرفته شود و در صورت مشاهده حتما با پزشک متخصص مشورت گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار