رای اولی های استان مازندران با شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا گام اول را در زندگی سیاسی و اجتماعی خود برمی دارند و وارد تمرین دموکراسی می شوند.
کد خبر: ۴۱۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 19 April 2017
 ایرنا، در انتخابات 29 اردیبهشت ماه جاری از مجموع جمعیت حدود سه میلیون و 200هزار نفری مازندران ، 2 میلیون و 242 هزار نفر در استان واجد شرایط رای می باشند که از این تعداد کمتر از 10 درصد رای اولی هستند.
رای اولی ها که حالا به سن 18 سال رسیدند از این که می توانند رای دهند و انتخاب کنند شور و اشتیاق خاصی دارند بویژه اینکه با رای خود مدیرانی را انتخاب می کنند که در آینده انان ونیز کشور و مدیریت شهر و روستاها تصمیم گیر هستند.
حسین رحمانی کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آنچیزی که خانواده ها باید برای فرزندان خود که رای اولی اند بدانند این موضوع مهم است که به هیچ عنوان نظر خود را بر این افراد تحمیل نکنند و اجازه دهند فرزندان رای اولی شان بنا به سلیقه و نظر خود به نامزد مورد نظرشان رای دهند.
وی افزود: هر چند شاید این افراد در برخی از موارد نتوانند فرد اصلح تر را انتخاب کنند اما اجازه دهیم آنان در آغاز کار سیاسی و اجتماعی خود استقلال فکری خود را حفظ کنند و اگر در انتخاب خود اشتباه کردند تردیدی نداشته باشیم که در دوره های بعد آن را اصلاح و یا تجدید نظر خواهند کرد.
وی گفت: اگر والدین و یا حتی معلمان بخواهند کاندیدای مورد نظر خود را بررای اولی ها تحمیل کنند تجربه و تحقیقات نشان داده است که این افراد دلسرد شده و آن شور و شعفی که در آنان وجود خواهد داشت کمرنگ می شود.
وی افزود: خانواده ها، جامعه و رسانه ها تنها کاری که می توانند برای رای اولی ها انجام دهند این است که برای آنان اطلاع رسانی کنند که برای تعیین سرنوشت این کشور هیچ راهی جز انتخابات و معرفی افراد اصلح وجود ندارد.
وی اظهارداشت: اگر قرار است مشکلات پیش رو در جامعه به طور کامل مرتفع شود باید از راه انتخابات مدیران قوی را برمسند خدمت به مردم بنشانیم.
محمد تقی عباسپور فرماندار بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای نظام یک افتخار است که جوانان این کشور به خصوص رای اولی ها برای آینده ایران اسلامی احساس مسئولیت می کنند و با حضور خود در پای صندوق های رای زمینه توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور را فرآهم می کنند.
وی افزود: حضور همین جوانان پرشور در انتخابات گوناگون کشور را از پرتگاههای مختلف نجات داده است و در شرایط فعلی نیز جهان منتظر است و انتخابات ایران را رصد می کند.
وی اظهارداشت: امیدواریم رای اولی های ما با یک انتخاب هوشمندانه کشور ما را که در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد یاری رسانند.
سارا هدایتی دانش آموز رای اولی از شهرستان بابل به خبرنگار ایرنا گفت: بسیار علاقمندم که در انتخابات 29 اردیبهشت ماه شرکت کنم و اولویتم در انتخابات این است که زنان بیشتر در مدیریت بکار برده شوند و با این نگاه در انتخابات ریاست جمهوری و شورا ها شرکت خواهم کرد.
وی افزود: زنان جامعه ما از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستند و این تا اندازه ای است که بیش از نیمی از دانشجویان این کشور خانم ها هستند و این امر ضرورت دارد که از ظرفیت های علمی و مدیریتی این قشر پویای جامعه در مدیریت شهری و روستایی بیشتر بکار برده شود.
محمد رضا خالقی یکی دیگر از رای اولی ها در شهرستان بابلسر نیز به خبرنگار ایرنا گفت که بسیار خرسندم که می توانم با رای خود در سرنوشت کشور خود سهیم باشم و افرادی که به آنان در 29 اردیبهشت ماه رای خواهم داد دارای توانمندی هایی باشند تا بتوانند برای اشتغال، تولید ، درمان و آموزش عالی این کشور تاثیرگذار باشند.
وی افزود: شرکت در این انتخابات یک تمرین دموکراسی و مردم سالاری برای ما محسوب می شود و برای سال های آینده این روند ادامه خواهد داشت و راهی نداریم جز اینکه با انتخابات کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهیم.
جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران، دو میلیون و 242 هزار نفر واجد شرایط رای می باشند که از این تعداد کمتر از 10 درصد رای اولی هستند.
همچنین در این دوره از انتخابات چهار هزار و 100 شعبه اخذ رای در شهر ها وروستاهای مازندران مستقر می شود و 50 هزار نفر به عنوان مجری انتخابات اعم از هیات اجرایی، هیات نظارت، امنیتی و بازرسان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در این استان را تحت پوشش قرار می دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار