برای اولین بار
سیزدهمین همایش بین ­المللی صنعت پتروشیمی ایران هماهنگ با دیپلماسی انرژی وزارت نفت با حضور صاحب نظران صنعت پتروشیمی ایران و جهان، 2و3 اردیبهشت ماه در مرکز همایش ­های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برگزار می ­گردد.
کد خبر: ۴۱۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷ 21 April 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در این همایش، مزایا و پتانسیل ­های توسعه صنعت پتروشیمی ایران و راه‌های توسعه صنایع میانی و تکمیلی با ایجاد زمینه‌­های مشارکت و به کارگیری منابع مالی بین ­المللی جهت اجرای برنامه های توسعه، استفاده از حداکثر توانمندی‌­های داخلی و بین‌­المللی در توسعه و انتقال تکنولوژی، تکمیل زنجیره ­های ارزش و توسعه قطب‌­های جدید صنعت پتروشیمی با هدف دستیابی به ظرفیت تولید معادل 120 میلیون تن تا سال 2020 و ظرفیت تولید 180 میلیون تن تا سال 2025 با حضور دست اندرکاران و متخصصین این حوزه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

احداث شهرک پتروشیمی مکران در جنوب غربی‌ترین نقطه ایران و در استان پهناور سیستان و بلوچستان، باعث شده تا نام این استان در بین یکی از مناسب‌ترین فرصت‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

حضور دو شرکت از سیستان و بلوچستان در همایش بین‌­المللی صنعت پتروشیمی ایران/ سیستان و بلوچستان در راه صنعتی شدن 

پس از آنکه دو قطب پتروشیمی ایران یعنی ماهشهر و عسلویه به دلایل متعدد من جمله فقدان زمین کافی، ظرفیت خود برای توسعه صنایع جدید را به حد زیادی از دست دادند، وزارت نفت از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال‌های 76 تا 84 نسبت به مطالعه مناطق متعددی برای توسعه سومین قطب پتروشیمی کشور اقدام نمود که از بین همه موقعیت‌ها، منطقه آزاد چابهار به علل متعدد بهترین نقطه تشخیص داده شد.

دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد، استفاده از معافیت‌های مالیاتی متعدد، نزدیکی به بازارهای هدف (چابهار بین 900 تا 1200 کیلومتر نسبت به ماهشهر و عسلویه به آب‌های آزاد نزدیک‌تر است)، وجود زیرساخت‌های حمل و نقل، ارتباطات، دانشگاه و نیروی انسانی مستعد همه از دلایل انتخاب منطقه آزاد چابهار برای توسعه صنایع پتروشیمی بوده است.

بعلاوه قرارگیری چابهار در منطقه سواحل مکران که توسعه آن در دهه اخیر کراراً مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، به همراه تلاش دولتمردان برای تسریع در توسعه این منطقه همه از عوامل تسریع در توسعه صنایع پتروشیمی در این منطقه است.

شهرک پتروشیمی مکران واقع در حریم منطقه آزاد چابهار طرحی با هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران در تولیدات محصولات پتروشیمی و نیز کمک به دستیابی به اهداف عالی چشم‌انداز 20 ساله می‌باشد که طی آن قرار است ایران به صدر لیست تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی منطقه دست یابد.

طرح اولیه این شهرک مشتمل بر 18 واحد صنایع بالادستی و حدود 30 واحد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌باشد که ظرفیت تولید سالیانه 26 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را دارد.

به اذعان کارشناسان، سومین قطب پتروشیمی ایران که با استفاده از تجربیات دو قطب قبلی در حال احداث است مدرن‌تر و کاملا سازگار با مسایل زیست محیطی خواهد بود. بعلاوه فرصت پسابرجام سبب تسهیل دستیابی سرمایه‌گذاران و پیمانکاران این قطب جدید پتروشیمی ایران به دانش روز دنیا و استفاده از سرمایه‌گذاران، صاحبان دانش و تکنولوژی جهانی شده است.

امروزه شهرک پتروشیمی مکران به صورت روزانه مورد بازدید هیات‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد تا سهمی در ظرفیت جذب سرمایه 15 میلیارد دلاری آن داشته باشند. به عنوان مثال ژاپن، فرانسه، آلمان، عمان، هندوستان، آفریقای جنوبی و بسیاری از سرمایه‌گذارن داخلی در بخش‌های مختلف این شهرک در حال سرمایه‌گذاری، مطالعه، تامین کالا و قطعات هستند. بعلاوه بانک‌ها، هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این شهرک در حال سرمایه‌گذاری هستند.

شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران به عنوان متولی شهرک پتروشیمی مکران به همراه شرکت صنایع پتروشیمی بدر شرق به عنوان یکی از پیشتازان احداث واحد پتروشیمی در این شهرک در سیزدهمین همایش بین ­المللی صنعت پتروشیمی ایران شرکت خواهند نمود تا علاوه بر تعامل با صاحبان سرمایه، دانش و تکنولوژی افقی به روی آینده صنایع مادر و بالادستی در استان سیستان و بلوچستان به روی همگان بگشایند و بازهم نام سیستان و بلوچستان را در بین استان‌های در حال گذار به صنعتی شدن شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار