کد خبر: ۴۱۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷ 23 April 2017
بيژن نامدار زنگنه گفت افزود: تکميل زنجيره ارزش در صنعت نفت را از مسائل بسيار مهم همسو با اقتصاد مقاومتي است و مجتمع هاي پتروشيمي چنين قابليتي را دارند و طرحهاي پتروشيمي چنین قابلیتی دارند که به طور کامل اين زنجيره را تکميل کنند.

وزير نفت ادامه داد: پتروشيمي کاويان با توليد 2 ميليون تن اتيلن يک زنجيره ارزش را تا تبريز و اروميه ايجاد مي کند، يعني از پارس جنوبي اتيلن توليد مي شود و با خط لوله به انديمشک، لرستان، ايلام، کرمانشاه، سنندج، مياندوآب، مهاباد و تا تبريز و اروميه برده مي شود و يک مجموعه به هم پيوسته ارزش است که بزرگترين تأثير را براي رفع محروميت دارد.

زنگنه بيان کرد: 2 منطقه جاسک و چابهار نيز از مناطقي هستند که به دليل اهميت راهبردي، در اولويت توسعه پتروشيمي قرار دارند و بزودي فعال خواهند شد.

وزير نفت با بيان اينکه براي نخستين بار بود که در تاريخ نفت پيش از توليد گاز، فعاليت واحدهاي پتروشيمي در عسلويه آغاز شد، ادامه داد: در ابتدا ساخت تعداد بالاي واحدهاي پتروشيمي در 1400 تا 1500 هکتار زمين در منطقه ويژه پارس باور کردني نبود.

وي افزود: هم اکنون با توجه به حجم ساخت و ساز با کمبود زمين در عسلويه براي توسعه پتروشيمي رو برو هستيم، طوريکه در بندر امام نيز بايد به دنبال ايجاد مجموعه جديدي براي توسعه باشيم.

وزير نفت با بيان اينکه خوراک کافي براي واحدهاي پتروشيمي کشور تامين شده است، تاکيد کرد: حدود 13.5ميليون تن اتان از 27 فاز پارس جنوبي توليد خواهيم کرد و واحدهاي ان جي ال مختلفي به بخش هاي خصوصي واگذار شده اند که خوراک بسيار مطمئن ارزان و قابل رقابت در اختيار دارند.
زنگنه با اشاره به اين که براي نخستين بار در صنعت نفت، تامين خوراک واحدهاي پتروشيمي در وزارت نفت اهميت بسياري پيدا کرد، گفت: پيش از اين، محصولات فرعي توليدي پالايشگاه هاي نفت و گاز براي واحدهاي پتروشيمي استفاده مي شد در حالي که وزارت نفت دولت يازدهم تامين خوراک پتروشيمي ها را در دستور کار قرار داد.

وي با بيان اين که براحتي مي توان درآمد محصولات پتروشيمي را با 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري، 20 تا 21 ميليارد دلار اضافه کرد، ادامه داد: ايران مي تواند رتبه نخست منطقه را در توليد پتروشيمي و در پايين دست آن داشته باشد.
وزير نفت با اشاره به ارزش 15 ميليارد دلاري محصولات توليدي پتروشيمي افزود: 6 ميليارد دلار از اين توليدات در داخل و در مسير زنجيره اي از ارزش افزوده اضافي استفاده و 9 ميليارد دلار نيز به بازارهاي جهاني صادر مي شود.
زنگنه با بيان اين که هرچه صادرات محصولات پتروشيمي کاهش يابد دوباره در داخل کشور توليد را به دنبال خواهد داشت، تصريح کرد: ما بايد براي افزايش ارزش افزوده پتروشيمي همت داشته باشيم که اين همت نيز نيازمند ثبات و تدبير است.
وي گفت: اين ثبات و تدبير نيز در کوتاه مدت ايجاد نمي شود بلکه به سياست ها، رفتارها، شعارها و راهبردها وابسته است و شکي نيست که کشورمان مي تواند چنين کاري را محقق کند البته اگر اصل بر اين باشد که همه با هم براي توسعه کشور تلاش کنيم.

وزير نفت ادامه داد: ايجاد واحدهاي جديد پتروشيمي با فناوري هاي نو که گاز طبيعي را به پلاستيک و يا مواد اوليه پلاستيک تبديل مي کنند، براي کشور تعيين کننده است.
زنگينه يادآرشد: در دولت يازدهم تلاش بسياري براي پيشرفت در اين واحدها انجام شد اما مشکلاتي براي تامين فاينانس در اين مسير وجود دارد که به نظر مي رسد راه اندازي 6 تا 7 واحد از اين مجموعه مي تواند پيشران اقتصاد در مناطق محروم کشور باشد.

وي با اشاره به انتخاب حوزه پتروشيمي و پايين دست به عنوان محور و هسته از سوي بسياري از سرمايه گذاران صندوق هاي بازنشستگي براي سرمايه گذاري، ادامه داد: اين سرمايه گذاري در کنار فعاليت بخش خصوصي آينده اي روشن و ممتاز را در اين حوزه ترسيم مي کند.

زنگنه به تشويق سرمايه گذاران بخش خصوصي در صنعت پتروشيمي اشاره کرد و افزود: با توجه به رقابت جدي در ميان متقاضيان براي تخصيص خوراک، در اين زمينه بايد توجه ويژه اي به بخش خصوصي نيز داشته باشيم.

وزير نفت همچنين از افتتاح طرح متانول کاوه به عنوان بزرگترين واحد متانول دنيا با ظرفيت 2.5 ميليون تن در يک ماه آينده و فاز 3 پتروشيمي پرديس با ظرفيت 1.5 ميليون تني اوره و آمونياک تا هفته آينده خبر داد.

زنگنه با تشکر از همه سرمايه گذاران و تلاش شبانه روزي تمامي کارکنان در دوران تحريم، پيش و پس از آن گفت: امسال و سال آينده، سالهاي طلايي براي صنعت پتروشيمي خواهد بود.
منبع: روابط عمومی پتروشیمی مکران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار