تابناک چهارمحال وبختیاری-سیاست ها و بسته های حمایتی دولت یازدهم از رونق تولید و واحدهای صنعتی، چرخ های صنعت چهارمحال وبختیاری را دوباره به چرخش درآورد.
کد خبر: ۴۱۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 24 April 2017
به گزارش تابناک شهرکرد- واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری در ابتدای دولت یازدهم به دلیل تحریم های ظالمانه اقتصادی، بی ثباتی قیمت ارز، نبود نقدینگی، نداشتن بازار مناسب، کمبود و نبود سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دچار رکود شده بود.
با عزم جدی دولت یازدهم و اجرای برنامه های حمایتی از رونق تولید در کشور، صدای حرکت چرخ های تولید در این استان پس از مدتها رکود به گوش می رسد.
در ابتدای دولت یازدهم از یکهزار و 270 واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه در چهارمحال و بختیاری، 450 واحد کامل تعطیل و مابقی واحدها با ظرفیت های متفاوت فعالیت می کرد و به طور میانگین واحدهای فعال صنعتی در استان با 48 درصد ظرفیت فعال بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ظرفیت اسمی اشتغال واحدهای تولیدی و صنعتی استان 24 هزار نفر است که در ابتدای دولت تنها 12 هزار نفر در واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشغول بکار بودند.
سید نعیم امامی اظهار کرد: بخش اعظم ظرفیت اسمی اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سه و نیم سال گذشته محقق شده است.
وی گفت: بخش عمده واحدهای فعال در استان، واحدهای معدنی و صنایع غیرفلزی است که با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز در کشور و نبود رونق اقتصادی، تولیدات واحدهای صنعتی و تولیدی چهارمحال و بختیاری به فروش نمی رسد.
امامی افزود: از واحدهای تولیدی فعال استان حدود 20 واحد بزرگ به عنوان کارخانه و مابقی به عنوان کارگاه شناخته می شوند.
وی ادامه داد: با اجرای سیاست حمایت از تولید در کشور از سوی دولت یازدهم، واحدهای نیمه فعال استان فعال و طرح های در دست اجرا که بعضا متوقف شده بودند، تکمیل و وارد چرخه تولید شد.
به گفته وی، سال گذشته در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و بسته های حمایتی رونق تولید، 4 هزار و 280 میلیارد ریال تسهیلات در این استان پرداخت شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از مجموع تسهیلات پرداختی 3 هزار و 120 میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، یکهزار و 40 میلیارد ریال در بخش کشاورزی و 120 میلیارد ریال در بخش گردشگری بود.
امامی افزود: هم اینک یکهزار و 145 کارگاه تولیدی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که برای 22 هزار و 267 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
به گفته وی، در ابتدای دولت یازدهم 253 جواز تاسیس واحد تولیدی و صنعتی در استان صادر شده بود که هم اینک به 322 جواز ارتقا یافته است.
امامی میزان اشتغال کارگاههای صنعتی و تولیدی براساس پروانه بهره برداری را در ابتدای دولت یازدهم 838 نفر عنوان کرد و افزود: هم اینک این اشتغال برای پروانه های صادره به 905 نفر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری کارگاههای صنعتی براساس پروانه بهره برداری در ابتدای دولت یازدهم 778 میلیارد ریال بود و هم اینک به 2 هزار و 899 میلیارد ریال ارتقا یافته است.
به گفته امامی در ابتدای دولت یازدهم 148 معدن با اشتغال یکهزار و 331 نفر در چهارمحال و بختیاری فعال بود و هم اینک به 188 معدن و یکهزار و 578 نفر اشتغال افزایش یافت.
وی میزان سرمایه گذاری معادن استان در ابتدای دولت یازدهم را 481 میلیارد ریال برشمرد و افزود: هم اینک سرمایه گذاری در معادن استان به 677 میلیارد ریال ارتقا یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری میزان استخراج مواد معدنی از معادن استان در ابتدای دولت یازدهم را 5.1 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با فعال شدن 40 معدن جدید در استان در دولت یازدهم میزان مواد استخراج شده از معادن نیز به 6.2 میلیون تن افزایش یافته است.
امامی افزود: با راه اندازی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مشکل 300 طرح و واحد صنعتی و کشاورزی راکد و نیمه تعطیل این استان در این ستاد رفع شد.
طبق گزارش های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان شهرک های صنعتی کشور، 5 هزار و 400 طرح نیمه تمام صنعتی با 220 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در طول سه سال و نیم گذشته در کشور به بهره برداری رسیده که این واحدها در مجموع به طور مستقیم برای 76 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌ است.
براساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری هم اینک از یکهزار و 220 واحد تولیدی و صنعتی 850 واحد فعال است و مابقی واحدها با ظرفیت های متفاوت فعالیت دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار