هفته نامه تایم چهار فایده یک آغوش گرم بر سلامت جسم و روان انسان را منتشر کرده است
کد خبر: ۴۱۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ 29 April 2017
به گزارش رسانه تابش کوثر هیچ جایی صمیمانه تر از یک آغوش نیست. چه در  آغوش کشیدن مادر و دختری باشد و چه فشردن لذت بخش عزیز دیگری در بغل، می تواند در درون ما احساس گرمی ایجاد کند. اما یک آغوش گرم چیزی بیشتر از یک احساس خوب به ما می بخشد. تحقیقات نشان می دهد که در آغوش کشیدن می تواند فوایدی واقعی برای سلامتیمان داشته باشد، از آرام کردن استرس تا کاهش فشار خون. هفته نامه تایم چهار فایده  یک آغوش گرم بر سلامت جسم و روان انسان را منتشر کرده است که  در ادامه می آید :

حس حمایت

در آغوش گرفتن نه تنها ما را به دیگران نزدیک تر می کند بلکه منجر به ازاد سازی اکسی توسین، ماده شیمیایی مرتبط با رفتارهای متعهدانه، می شود. دکتر تری اوربوچ، متخصص روابط و نویسنده 5 روش ساده برای تبدیل یک ازدواج خوب به یک ازدواج عالی، می گوید: مطالعات نشان می دهد که مردم وقتی به صورت مداوم از سوی همسرانشان در آغوش گرفته و لمس می شوند، احساس بهتر و رابطه صمیمی تری با هم دارند. وقتی ما به صورت فیزیکی و از طریق آغوش کشیدن ارتباط برقرار می کنیم، پیوند عاطفی و روانی با آن فرد احساس می کنیم، آرامش می گیریم و حس حمایت را تجربه می کنیم. در آغوش گرفتن هیچ ضرری ندارد.

کاهش فشار خون

اکسی توسین  علاوه بر افزایش صمیمیت، نقشی کلیدی در سلامتی دارد. بر اساس تحقیقاتی بر روی 59 زن یائسه که در مجله روانشناسی زیستی منتشر شد، هم آغوشی زنان و همسرانشان به صورت مداوم ارتباط مستقیمی با سطح بالای اکسی توسین و کاهش فشار خون دارد.

تسکین استرس

شواهدی علمی وجود دارد که آغوش مادر اساسا انسان را شکست ناپذیر می کند. وقتی محققان دانشگاه ویسکانسین و دانشکده پزشکی مدیسون، گروه دختران بین 7 تا 12 ساله را در معرض شرایط استرس آور قرار دادند و از آنها خواستند فی البداهه سخنرانی کنند یا معماهای ریاضی را در مقابل غریبه ها پاسخ دهند، آن هایی که بعد از تجربه اضطراب آور در آغوش مادرشان رفته بودند یا با تلفن با آنها صحبت کرده بودند، سطح کمتری از کورتیزول، هورمون استرس، داشتند.

کاهش خطر عفونت

آیا می دانستید که نوازش می تواند شما را از سرماخوردن نجات بدهد؟ بر اساس پژوهشی در سال 2014 در دانشگاه کارنگی ملون، محققان دریافتند که افراد مضطرب( که بیشتر در معرض بیماری قرار دارند) اگر حسی شبیه به حمایت اجتماعی کافی در زندگی داشته باشند و به صورت مکرر در آغوش گرفته شده باشند، در مقابل ویروس سرماخوردگی کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند.
اشتراک گذاری