نامزدهاي غيرسياسي و مستقل در کنار اصلاح طلبان و اعتدال گرايان بيشترين کرسي هاي پنجمين دوره شوراهاي اسلامي در 22 شهر بزرگ استان مازندران را به خود اختصاص داده اند.
کد خبر: ۴۲۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶ 23 May 2017
بررسي خبرنگاران ايرنا در مازندران نشان مي دهد که از136 کرسي شوراي شهرهايي که مرکز شهرستان هاي 22 گانه مازندران محسوب مي شوند ، 71 نفر فاقد گرايش سياسي يا مستقل هستند ، 42 نفر گرايش اصلاح طلبانه و اعتدالي دارند و 23 نفر نيز داراي گرايش اصولگرايانه هستند.
 
در اين جمع بندي اصلاح طلب و اعتدالي به آن دسته از منتخبان گفته مي شود که از حمايت تمامي يا بخش هايي از تشکل هاي و احزاب حامي دولت برخوردار بودند و اين حمايت را در تبليغات انتخاباتي خود به عنوان برگ برنده اعلام کرده اند .
اصولگرا هم به منتخباني گفته مي شود که از حمايت تمامي يا بخش هايي از تشکل ها و احزاب اصولگرا برخوردار بودند.
مستقل و غير سياسي به منتخباني گفته مي شود که آراي خود را مديون هيچ يک از جريان هاي سياسي اصلاح طلب و اصولگرا نيستند و از اين نشان سياسي تبليغاتي براي جمع کردن آراي راي دهندگان استفاده نکردند.
مستقل و غير سياسي بودن در اين تقسيم بندي به معناي بي تفاوتي اين منتخبان نسبت به دو جريان سياسي فعال در کشور شامل اصولگرايان و اصلاح طلبان نيست .
بررسي هاي ميداني خبرنگاران ايرنا نشان مي دهد که دستکم 70 درصد از منتخباني که به صورت مستقل و با پوشيده نگه داشتن گرايش سياسي خويش به شوراهاي اسلامي 22 شهر اصلي مازندران راه يافته اند در نگاه به مسايل کلان کشور از جريان سياسي اصلاح طلب و اعتدالگرا حمايت مي کنند ولي با توجه به اثرگذاري مسايل قومي و قبيله اي و همچنين مسايل منطقه اي در انتخابات شوراهاي شهر ، ترجيح داده اند اين ديدگاه خود را پوشيده نگه دارند.
همچنين حدود 20 درصد اين منتخبان در نگاه به مسايل کلان کشور داراي ديدگاه اصولگرائي هستند و 10 درصد ديگر به معناي واقعي افراد غيرسياسي به شمار مي روند و در صورت مواجه شدن با جبر زمانه براي انتخاب يکي از جريان هاي سياسي بر مبناي شرايط زماني و مکاني تصميم گيري مي کنند .
انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهرهاي بزرگ در مازندران تنها انتخاباتي است که بشدت تحت تاثير جريان هاي سياسي قرار گرفته است و دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا را وادار کرد تا در جريان تبليغات انتخاباتي و حتي پيش از آن در حد مقدور در شهرهاي مختلف نامزدهاي مورد حمايت خود را مشخص کنند.
تا پيش از اين ، دو جناج سياسي کشور در جريان تبليغات انتخاباتي حتي در شهرهاي بزرگ و مرکز ثقل سياسي استان مانند ساري مواضع خود را نسبت به نامزدها مشخص نمي کردند و تنها پس از اعلام نتايج به عنوان خوشه چين خرمن مناسبات مردم سالارانه خود را سهامدار معرفي مي کردند.
اين نگاه جناح هاي سياسي در دوره هاي گذشته سبب شد تا هنوز هم حدود 51 درصد از منتخبان شوراهاي اسلامي شهرهاي بزرگ مازندران به عنوان افراد مستقل و غيرسياسي شناخته شوند در حالي که در خوشبينانه ترين حالت تنها 10 درصد منتخبان به معناي واقعي غيرسياسي و مستقل محسوب مي شوند.
** مشت ، نمونه خروار
مازندران 22 شهرستان دارد و در اين گزارش وضعيت منتخبان در شهرهايي که مرکز اين شهرستان ها محسوب مي شوند بررسي شده است .
شوراي اسلامي در چهار شهر بزرگ مازندران 9 کرسي ، 8 شهر داراي هفت کرسي و 10 شهر هم داراي پنج کرسي هاست .
مسايل سياسي و گرايش جناحي بيشترين تاثير را در اين دوره از انتخابات در شهرهاي ، بابل ، آمل ، قائمشهر و ساري نشان داده است که پارلمان شهري در آنها داراي 9 کرسي بوده است .
اگر اين شهرها را که تاثير جريان ها و احزاب سياسي در آنها از بيشترين شفافيت برخوردار است مبناي تحليل قرار دهيم ، باز هم اين نتيجه حاصل مي شود که مستقل ها و اصلاح طلبان بيشترين کرسي ها را از آن خود کردند و اصولگرايان با ناکامي سنگيني مواجه شده اند.
در اين چهار شهر از مجموع 36 کرسي ، اصلاح طلبان 15 کرسي را به دست آوردند ، مستقل ها 18 کرسي را در اختيار گرفته اند و تنها سه کرسي شهرهاي بزرگ مازندران به اصولگرايان رسيده است .
مازندران 22 شهرستان و 58 نقطه شهري دارد که در اين دوره 316 نفر به عنوان اعضاي اصلي شوراي اسلامي اين شهر انتخاب شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار