با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و پیروزی اصلاح طلبان بر رقیب خود در این انتخابات، رفتن «محمدباقر قالیباف» از شهرداری قطعی شده است و با توجه به در دست گرفتن شورای اسلامی تهران توسط اصلاح طلبان قطعا جانشین وی یک چهره اصلاح طلب خواهد بود، به همین منظور گزینه های متعددی برای جایگزینی وی این روزها از سوی این طیف سیاسی در رسانه ها مطرح می شود.
کد خبر: ۴۳۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲ 25 May 2017

شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و....بسیار حائز اهمیت بوده و نمی توان به راحتی از مدیریت این مجموعه بزرگ که کار مدیریت شهری پایتخت را سامان می دهد، گذشت.

به گزارش «تابناک»، با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران و پیروزی اصلاح طلبان بر رقیب خود در این انتخابات، رفتن «محمدباقر قالیباف» از شهرداری قطعی شده است و با توجه به در دست گرفتن شورای اسلامی تهران توسط اصلاح طلبان قطعا جانشین وی یک چهره اصلاح طلب خواهد بود، به همین منظور گزینه های متعددی برای جایگزینی وی این روزها از سوی این طیف سیاسی در رسانه ها مطرح می شود.

از مرداد ماه سال دوره چهارم شوراها پایان می یابد و پس از آن نوبت به نشستن اعضای لیست امید بر روی کرسی های ساختمان بهشت خواهد رسید. اکنون شمارش معکوس برای تغییر روند کاری شورا از یک مدیریت نسبتا اصولگرایانه به مدیریت کاملا اصلاح طلبانه آغاز شده است و این جریان سیاسی گزینه های متعددی را برای پست و جایگاه مهم شهرداری تهران مطرح کرده و در حال بررسی سوابق آنها و رایزنی در این خصوص است.

اکنون اصلاح طلبان از نفر اول انتخابات شورای شهر تهران یعنی «محسن هاشمی رفسنجانی» را در سبد چهره های خود برای تصدی شهرداری تهران دارند تا افرادی نظیر محسن صفایی فراهانی، معصومه ابتکار، اسحاق جهانگیری، علی عبدالعلی زاده، حبیب الله بی طرف، محسن مهرعلیزاده، پیروز حناچی، عباس آخوندی و ...

***محسن هاشمی گزینه اصلی اصلاح‌طلبان

یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران «محسن هاشمی رفسنجانی» است. هاشمی در انتخابات شورای شهر با کسب حدود یک میلیون 800 هزار رأی با اقتدار نفر اول شورای تهران شد. او ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌است و اکنون به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی فعال است. هاشمی در کارنامه مدیریتی خود رئیس هیئت مدیره اتحادیه قطارهای شهری کشور و ریاست هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران را عهده دار بوده است.

او در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با یک رأی مغلوب «محمدباقر قالیباف» شد و اکنون انتخاب شهردار جدید به عهده شورای شهر جدید خواهد بود.

«غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران از افراد ذی نفوذ جریان اصلاحات، در همین زمینه گفته که او گزینه اصلی شهرداری تهران است ولی خب برخی از بدنه اصلاح طلبان می گویند او نباید رای مردم را نادیده بگیرد؛ مخصوصا با توجه به اینکه با حضور او در شهرداری واستعفا از شورای شهر، «مهدی چمران» خواهد توانست وارد شورای شهر شود و تمامیت اصلاح طلب شورا از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر «صادق زیباکلام» هم اعلام کرده که درست است که آقای محسن هاشمی میثاق نامه امضاء نکرده اند، اما ما در جریان اصلاح طلبی همه چیز را بر اساس شور و مشورت و خرد جمعی بنا داریم پیش ببریم؛ بنابراین اگر رهبری اصلاح طلبان در شورای شهر به این جمع بندی برسند که آقای محسن هاشمی بر اساس پارامتر‌هایی که دارند برای شهرداری تهران مناسب هستند باید ایشان را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: میثاق نامه وحی ملزم نیست میثاق نامه را خودمان ایجاد کردیم. با توجه به شرایط خاص «محسن هاشمی » می شود میثاق نامه را در مورد ایشان نادیده گرفت.

*** جهانگیری 96 در بهشت 1400 در پاستور

«اسحاق جهانگیری» یکی از سرشناس ترین گزینه هایی است که این روزها برای نشست بر صندلی شهردار پایتخت مطرح می شود. او در حال حاضر معاون اول رئیس جمهور است. وی در کارنامه خود سابقه 2 دوره وزارت صنعت و معدن، استانداری اصفهان و نمایندگی مجلس را دارد.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که اصلاح طلبان به دنبال آن هستند که «اسحاق جهانگیری» را برای سال 1400 به عنوان نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنند و لذا او را برای آمادگی در انتخابات و شناخت بیشتر مردم از توانایی های مدیریتش به عنوان شهردار تهران منصوب خواهند کرد. البته پس از مطرح شدن جهانگیری برای شهرداری تهران، این مساله در برخی رسانه ها به نقل از جهانگیری تکذیب شد.

*** صفایی فراهانی با کارنامه موفق در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش

از سوی دیگر «محسن صفایی فراهانی» از دیگر گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران است. او از معدود افرادی است که در سه حوزه سیاست، اقتصاد و ورزش حضور مدیریتی داشته و کارنامه خوبی از خود به ثبت رسانده است. معاونت طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین، معاون و قائم مقام وزارت صنایع سنگین،‌ مدیریت عامل شرکت و تاسیس شرکت های فراب و مپنا، ریاست فدراسیون فوتبال ایران، نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم، قائم مقامی وزارت امور اقتصادی و دارایی از سوابق اوست که به نیکی از آن یاد می شود.

***مهرعلیزاده گزینه تهران، مشهد یا...

«محسن مهرعلیزاده» هم یکی از گزینه های مطرح برای شهرداری تهران است. او که برای حضور در شورای شهر تهران ثبت نام کرده بود، پس از اعلام اسامی لیست امید در پایتخت از کاندیداتوری انصراف داد که بسیاری انصراف او را به منزله احتمال انتخابش به عنوان شهردار تهران دانستند، مساله ای که باید دید باتوجه به مطرح شدن گزینه های متعدد و پرتوان برای این جایگاه آیا به واقعیت نزدیک خواهد شد یا خیر؟

او در حال حاضر ریاست فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه سازمان منطقه آزاد کیش را برعهده دارد. پیش از این مهرعلیزاده استاندار خراسان و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. پس از مطرح شدن گزینه های پرشانس تر از مهرعلیزاده برای شهرداری تهران، برخی از او به عنوان یکی از گزینه های شهرداری مشهد هم نام می برند؛ چراکه لیست امید در مشهد هم توانسته تمامی کرسی های پارلمان شهری را از آن خود کند.

***ابتکار تنها گزینه زن برای شهرداری تهران

«معصومه ابتکار» که مدتی را در شورای شهر تهران و در کسوت نمایندگی مردم در شورا گذارانده است، یکی دیگر و تنها گزینه زن اصلاح طلبان برای شهرداری تهران است. او در دوره اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بوده است و پس از 8 سال با روی کار آمدن «حسن روحانی» بار دیگر بر کرسی ریاست ساختمان سبز پارک پردیسان تکیه زد و تاکنون هم این مسئولیت را بر عهده داشته و دارد.  

*** بی‌طرف از وزارت نیرو تا شهرداری تهران

از سوی دیگر حبیب الله بی طرف وزیر نیروی دولت هشتم و استاندار پیشین یزد هم از گزینه مطرح از سوی اصلاح طلبان  برای شهرداری تهران است که در رسانه ها نیز نام او ذکر شده است. او در حال حاضر معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. از بی طرف به عنوان یکی از گزینه های اصلی وزارت نیرو در دولت داوزدهم نیز نامبرده می شود.

از «پیروز حناچی» نخستین رییس مركز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری ایران و معاون فعلی نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزارت مسكن و شهرسازی نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نام برده می شود.

از «علی عبدالعلی زاده» مشاور عالی وزیر کشور در امور مناطق هم به عنوان گزینه های مطرح شده اصلاح طلبان برای شهرداری کلان شهر تهران یاد می شود. او پیش از این نمایندگی در مجلس دوم و سوم، استانداری آذربایجان شرقی در دولت هاشمی رفسنجانی و 8 سال وزارت مسکن در دوره اصطلاحات را در کارنامه خود دارد.

*** آخوندی و رویای شهرداری شدن

و در نهایت «عباس آخوندی» هم جز نام هایی است که دوستان رسانه ایش  نام وی را برای حضور در شهرداری مطرح می کنند. وزیر مسکن و شهرسازی دولت سازندگی و وزیر راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، این روزها از سوی برخی از فعالان اصلاح‌طلب به عنوان گزینه شهرداری مطرح شده است. او که باجناق حجت الاسلام ناطق نوری نیز هست، به دلیل عملکرد ضعیفش در دوارن وزارت راه و شهرسازی، 2 بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد.

در حالی که برخی خرید هواپیماهای نو برای کشور را جزو کارنامه موفق آخوندی می دانند، باید اشاره کرد که تمام توافقات خرید هواپیما از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و در راستای اجرای موفق برجام صورت گرفته است. برخی از کارشناسان حوزه راه و حمل و نقل معتقدند که «عباس آخوندی» تنها با هواپیماهای خریداری شده عکس یادگاری گرفته و تقریبا تمام کارهای آن در جای دیگری صورت گرفته است.

برخی موضوعات مربوط به استیضاح آخوندی که توسط بعضی از نمایندگان مطرح شده اس شامل موضوعاتی نظیر: عدم شفافیت در خرید هواپیما و بدون اطلاع مجلس، بکارگیری نیروهای بازنشسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه، حوادث متعدد مرگبار ریلی - جاده و هوایی در کشور و بلاتکلیف ماندن مسکن مهر متقاضیان و عدم عمل به شعار مسکن اجتماعی است که ناظر به عملکرد ناموفق او در حوزه وزارت راه و شهرسازی است. 

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند به دلیل اینکه احتمال حضور «عباس آخوندی »در دولت دوازدهم بسیار ضعیف است به خاطر همین از ناحیه اطرافیانش سعی می شود تا او را از گزینه های اصلاح طلبان برای شهرداری تهران معرفی کنند.

شهرداری تهران به دلیل داشتن رسانه های گسترده، بانک شهر و سازمان های بسیار از جمله سازمان بازرسی شهرداری تهران، سازمان ورزش و تندرستی، سازمان بهشت زهرا، سازمان نوسازی، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری و....بسیار حائز اهمیت بوده و نمی توان به راحتی از مدیریت بر آنن گذشت.

حال باید دید که جریان اصلاحات که در مدت 12 ساله مدیریت قالیباف در شهرداری تهران منتقد اصلی او و کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری بودند و تاکید داشتند که کسی باید شهردار شود که از این جایگاه برای ریاست جمهوری استفاده نکند،  آیا با معرفی شهردار آینده به فکر رئیس جمهور ساختن هستند یا با انتخاب فردی با عملکرد اجرایی و مدیریتی قوی به توسعه و آبادانی پایتخت فکر می کنند؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :