بیماری‌های روانی در جامعه روند رشد سریعی داشته‌اند . پیمایش‌های معتبر نشان می‌دهد حدود ۲۳ درصد از جمعیتت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور (حدود ۱۵ تا۱۷ میلیون نفر ) درجه‌ای از بیماری یا اختلال‌های روانی را تحمل می‌کنند .
کد خبر: ۴۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۵ 26 May 2017
ساعت 24-حسن روحانی در جریان مبارزه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کتاب مشروحی با عنوان « برنامه دولت دوازدهم ، آزادی و امنیت ،آرامش و پیشرفت » منتشر کرد.
 
در مقدمه این کتاب – برنامه آمده است : کلیات برنامه‌هایی که قصد دارم در دولت دوازدهم پیگیری کنم درچند فصل همراه یک فصل معرفی مسایل اساسی کشور تقدیم ملت ایران می‌شود .
 
کارشناسان ساعت ۲۴ پس از مطالعه این کتاب،انتشار بخش‌هایی از آن را برای اطلاع خوانندگان ساعت ۲۴ توصیه کرده‌اند . این نوشته در چند بخش تقدیم می‌شود که بخش نخست آن را می‌خوانید :
 
 
یکی از مشکلات کشور افزایش خطراتی است که امنیت انسانی را تهدید می‌کند شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۱۳۹۵ در جایگاه ۶۹ جهانی قرار گرفت که جزو کشورهای با توسعه انسانی بالا محسوب می‌شود . این شاخص در ایران از سال ۱۳۷۰ به این‌سو ، به ‌طور متوسط سالانه ۶۷درصد درصد رشد داشته که بیشترین رشد به بازه زمانی۱۳۸۰ -۱۳۷۰ اختصاص دارد ه به ‌طور میانگین سالانه ۲۶/۱ درصد رشد داشته است، لیکن برخی مشکلات تهدیدکننده رشد توسعه و امنیت انسانی است . برخی عواملی که امنیت انسانی را تهدید می‌کنند عبارت‌اند از :
 
 
-  حدود ۵۰ درصد از مرگ‌ومیرها در ایران از بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی می‌شود ۲۰ تا ۳۰ درصد مرگ‌ومیرها نیز ناشی از انواع مختلف سرطان است . حدوداً ۸۰ درصد از بیماری‌هایی که به مرگ‌ ومیر ایرانیان منجر می‌شود غیر واگیر و نیمی از آن نیز قابل‌پیشگیری هستند
 
 
-  در حال حاضر ۶/۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به دیابت مبتلا هستند که ۴۰ درصد (حدود نیمی از آن‌ها ) از بیماری خود مطلع نیستند . سن ابتلا نیز همانند سن ابتلا به سکته ۱۰ تا ۱۵ سال پایین‌تر از میانگین جهانی است .
 
 
-  حدود ۱۰ میلیون ایرانی به فشارخون مبتلا هستند ،هرچند بسیاری از آن‌ها از این امر آگاهی ندارند .
 
 
-  حدود هفتاد در صد تهرانی‌ها اضافه‌وزن دارند . رژیم غذایی پرچرب ،کم‌خونی عادت غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی ،ازجمله علل اصلی اضافه‌وزن عنوان‌شده است .۱۸ میلیون ایرانی بر اساس برآوردهای وزارت بهداشت ،دچار کم‌تحرکی هستند .
 
 
-  بیماری‌های روانی در جامعه روند رشد سریعی داشته‌اند . پیمایش‌های معتبر نشان می‌دهد حدود ۲۳ درصد از جمعیتت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور (حدود ۱۵ تا۱۷ میلیون نفر ) درجه‌ای از بیماری یا اختلال‌های روانی را تحمل می‌کنند .
 
 
-  مشکلات محیط زیستی نظیر ریز گردها ،آلودگی هوا ،مشکلات تأمین آب و آلودگی‌های ناشی از مواد سمی سلامت میلیون‌ها نفر را در ایران تهدید می‌کند .
 
 
-  کاستی های نظام سلامت
 
 
نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه دستاوردهایی که در گذشته داشته و خدماتی که در چارچوب طرح تحول جامع نظام سلامت به مردم ارائه شده هنوز با مشکلاتی ساختاری مواجه است . برخی چالش های نظام سلامت عبارتند از :
 
 
افزایش کسری اعتبارات سازمان های بیمه گر
 
 
افزایش کسری غیر رسمی علی رغم کاهش آن در دولت یازدهم
 
 
نظام پرداخت با آثار انگیزشی هماهنگ
 
 
افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی شامل سکته قلبی و سکته مغزی ،سرطان ، دیابت ،بیماری‌های تنفسی و ترافیکی
 
 
-  بی‌عدالتی در بهره‌مندی از خدمات سلامت
 
 
-  تمرکز بر درمان و کم‌توجهی به پیشگیری
 
 
-  کم‌توجهی به مؤلفه‌های اجتماعی سلامت و تمرکز بر وجوه پزشکی سلامت و غفلت از ابعاد غیرپزشکی سلامت
 
 
-  تمرکز بر بخش درمان و اجرانشدن الزامات قانونی ازجمله نظام ارجاع ، سطح‌بندی خدمات و خرید راهبردی
 
 
-  در اولویت بودن خدمات بیمارستانی تخصصی و فوق تخصصی در برابر مراقبت‌های سرپایی
 
 
-  بروز تقاضای القایی در بخش‌های تشخیصی و درمانی به دلایلی از قبیل عدم اجرای نظام ارجاع ،اصلاح نظام پرداخت و ابلاغ راهنماهای بالینی
 
 
-  هدفمند نبودن منابع بخش سلامت به سمت دهک‌های پایین درآمدی
 
 
-  نبود برنامه‌های جامعه‌محور برای کنترل عوامل خطر سلامتی در اولویت منطبق با بار بیماری‌های کشور
 
 
-  ورود بی‌رویه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت به بازار و ایجاد تقاضای القایی
 
 
-  نظام پرداخت نامناسب و هزینه زا
 
 
-  فقدان راهنمای بالینی و تأثیرات نامناسبان بر درمان و هزینه‌های بخش القایی
 
 
-  نظام پرداخت نامناسب و هزینه زا
 
 
-  فقدان راهنماهای بالینی و تأثیرات نامناسبان بر درمان و هزینه‌های بخش سلامت
 
 
-  نبود نظارت مؤثر بر شیوه ارائه خدمات در بخش‌های مختلف
 
 
-  ناهماهنگی و ناپایداری بین منابع با بسته خدمت موردنیاز و مصاف .دولت یازدهم از طریق اجرای طرح تحول سلامت تلاش کرد تا فشار هزینه‌های  ناشی از درمان بر مردم را کاهش دهد و با توجه به وضعیت بحرانی ایجادشده در پایان دولت دهم  ، این اقدام ضروری بود ، اما کماکان ضرورت‌های جدی برای اصلاحات ساختاری در نظام بهداشت و درمان وجود دارد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار