کامران اصغري پيش ازظهر دوشنبه در دوره آموزشي تخصصي توليد و برداشت ژل رويال در قالب طرح تکاپو، ويژه صنعت زنبورداري مازندران، يکي از دلايل برجسته بودن رسته زنبورداري را وجود ظرفيت‌هاي بسيار بالقوه و بالفعل در استان برشمرد و افزود: شايد استان مازندران بيش‌ترين تعداد کلني زنبور را به‌ويژه نسب به استان‌هاي شمالي هم‌جوار داشته باشد.
کد خبر: ۴۵۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 10 July 2017
به گزارش تابناک : وي يکي از علل مشکلات فروش عسل را خام فروشي برشمرد که به فراورده‌هاي ديگر زنبور همچون ژل رويال و بره‌موم اصلاً توجه نمي‌شود و افزود: خود زنبوردار که مي‌داند ژل رويال بسيار مفيد است و در حين بازديد از زنبور آن را حتي مصرف مي‌کند اما هيچ‌گاه درصدد ترويج آن برنيامده است.

اصغري بابيان اينکه ما بدترين شيوه بسته‌بندي را در تمام محصولات خودداريم و عسل نيز بدين گونه است، هرچند سالي است که با ايجاد بحث صادرات عسل، اين امر کمي بهتر شده است، چراکه افراد رغبت به خريد عسلي که بسته‌بندي يا کيفيت نامناسبي دارد، ندارند.

وي با تأکيد بر برنامه‌ريزي درست درزمينهٔ هزينه‌ها، خاطرنشان کرد: زنبورداري ازجمله رشته‌هايي است که با عدم برنامه‌ريزي درست، هزينه بسيار بالايي را بر فرد بار خواهد کرد، همچون مهاجرت زنبور و کرايه ماشين، خريدن موم، خريدن شکر براي زمستان سپري زنبور، مقابله با آفاتي مانند کنه که باوجود مقابله سالانه همچنان وجود دارد.

اصغري بابيان اينکه فرهنگ مصرف عسل در کشور ما نهادينه نشده است و بايد تفاوت قيمت زيادي ميان يک شيشه عسل ويک شيشه مربا وجود داشته باشد، اما متأسفانه ندارد، ازاين‌رو بايد، هزينه استحصال عسل را پايين بياوريم تا صرف اقتصادي داشته باشد تا در بحث فروش هم مشکل نداشته باشيم، هرچند عسل تنها کالايي است که اگر خلوص بالا داشته باشد تا ده سال هم ماندگار است.

وي در رابطه با شرايط آب‌وهوايي و زنبورداري گفت: بهترين آمادگي براي زنبور هم وجود داشته باشد، اما هواي باراني در فصل گل مرکبات موجب مي‌شود که زنبوردار نتواند عسلي بگيرد يا زنبور بدي در يک سال دارد اما هوا خوب باشد و افسوس براي زنبوردار مي‌ماند و ازاين‌رو همواره در استرس است.

اصغري بابيان اينکه ترويج زنبورداري، ترويج اشتغال بوده و خروجي اين کار، اشتغال است، افزود: تسهيلات چهاردرصدي توجيه اقتصادي دارد و تسهيلات با سود 18 درصد براي زنبوردار بسيار سخت است.

اصغري بابيان اينکه اکثر جوانان و برخي بانوان نيز وارد اين رشته شده‌اند، افزود: ازاين‌رو نياز است تا پشتوانه محکمي براي آن‌ها باشيم تا آينده تضمين‌شده‌اي داشته باشند.

وي اعلام کرد: ما پرورش ماهيان گرم آبي و سرد آبي را در قفس آب‌بندان‌ها داريم که کار بسيار جديدي است و در حال حاضر سه‌نقطه استان را به‌عنوان پايلوت قرار داده‌ايم.

وي بابيان اينکه تمام امکاناتي که شهر استفاده مي‌کنيم در روستا توليد مي‌شود، گفت: چند سال گذشته، در هر خانواده روستايي چند دام پرواري يا شيرده وجود داشته اما اکنون خانواده‌هاي انگشت‌شماري اين‌چنين هستند، چراکه هرچند ارزش غذايي شير بسيار بالاست اما صرفه اقتصادي دامداري بسيار پايين آمده است.

اصغري با اعلام اينکه بيشترين فارغ‌التحصيل بيکار در کشور مربوط به استان مازندران است، افزود: فرهنگ پشت‌ميزنشيني و مزدبگيري را کم‌کم بايد فراموش کنيم و به سمتي رويم که مردم خودشان به سمت توليد بروند و از نعمات خداوند و پتانسيل‌هاي موجود با حمايت دولت بهره بگيرند.

وي افزود: توليدکننده نمي‌تواند به فکر صادرات باشد، چراکه حوزه جدايي بوده و کار کسي است که به اين حوزه اشراف دارد.

اصغري گفت: هدف طرح تکاپو، آموزش و افزايش بهره‌وري است و در اين رابطه از مشورت زنبورداران نيز بهره مي‌گيرد و به آن‌ها کمک نيز خواهد کرد.

اصغري بابيان اينکه در اکثر بازارها تقلب وجود دارد، گفت: عسل خوب، مشتريان خاص خود را دارد و آزمايشگاه‌ها نيز خلوص عسل را مشخص مي‌کند، اما در بازار عسل خالص از ناخالص تشخيص داده مي‌شود و ما نگران اين امر نيستيم، بلکه بيشتر در اين زمينه به فکر افزايش مصرف عسل در کشور و صادرات عسل هستيم تا نگراني فروش برطرف شود.




منبع : مازن آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار