مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: عسل مازندران توانایی صادرات دارد اما بدترین شکل بسته بندی محصولات را داریم.
کد خبر: ۴۵۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 11 July 2017
به گزارش تابناک : کامران اصغری در دوره آموزشی تخصصی تولید و برداشت رویال ژل در قالب طرح تکاپو توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار ویژه صنعت زنبورداری استان مازندران، اظهار کرد: استان مازندران بیش‌ترین تعداد کلنی زنبور را به‌ویژه نسب به استان‌های شمالی هم‌جوار دارد.

وی تصریح کرد: زنبورداری از جمله رشته‌هایی است که با عدم برنامه‌ریزی درست، هزینه بسیار فراوانی را بر فرد همچون مهاجرت زنبور و کرایه ماشین، خریدن موم، خریدن شکر برای زمستان سپری زنبور، مقابله با آفاتی مانند کنه به بار دارد.

اصغری یادآورشد: بدترین شیوه بسته‌بندی در تمام محصولات در کشور وجود دارد و عسل نیز بدین گونه است چرا که افراد تمایلی به خرید عسل بسته‌بندی با کیفیت نامناسب ندارند اما چند سالی است که با ایجاد بحث صادرات عسل، این امر کمی بهتر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه خام فروشی مهم‌ترین معضل فروش عسل در این استان است، گفت: به فراورده‌های دیگر زنبور همچون ژل رویال و ‌موم توجه نمی‌شود و با وجود اینکه زنبوردار می‌داند این ژل بسیار مفید است و در حین بازدید از زنبور آن را حتی مصرف می‌کند هیچ‌گاه به دنبال ترویج آن نبوده است.

اصغری با بیان اینکه ترویج زنبورداری، ترویج اشتغال بوده و خروجی این کار، اشتغال است، تصریح کرد: مصرف عسل در کشور نهادینه نشده است با وجود اینکه عسل تنها کالایی بوده که اگر خلوص بالا داشته باشد تا 10 سال هم ماندگار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه باید تسهیلات ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار داد، یادآورشد: تسهیلات 4 درصدی توجیه اقتصادی دارد و تسهیلات با سود ۱۸ درصد برای زنبوردار بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اینکه هدف طرح تکاپو، آموزش و افزایش بهره‌وری بوده است، اظهار کرد: عسل خوب، مشتریان خاص خود را دارد و آزمایشگاه‌ها نیز خلوص عسل را مشخص می‌کند.

اصغری بیان اینکه در بسیاری از بازارها تقلب وجود دارد اما در عسل خالص از ناخالص تشخیص داده می‌شود، یادآور شود: بیشتر در این زمینه به فکر افزایش مصرف عسل در کشور و صادرات عسل هستیم تا نگرانی فروش برطرف شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تولیدکننده نمی‌تواند به فکر صادرات باشد، چرا که حوزه جدایی بوده و کار کسی است که به این حوزه اشراف دارد.

وی در ادامه درباره پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان گرم‌آبی و سرد آبی قفس آب‌بندان‌ها کار بسیار جدیدی بوده و در حال حاضر سه‌نقطه مازندران را به ‌عنوان پایلوت قرار دادیم.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار