مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که سامانه جامع کاهش طلاق تا یک ماه آینده در استان راه اندازی و امکان رصد آنلاین تمامی اطلاعات مربوط به طلاق و دادگاه خانواده را فراهم می کند .
کد خبر: ۴۶۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱ 15 July 2017
 سعید آرام عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : سامانه کاهش طلاق نخستین بار سال گذشته در شهرستان مشهد به صورت پایلوت اجرا شد که نتیجه آن کاهش هشت درصدی میزان طلاق بود .
وی گفت که راه اندازی این سامانه امسال در مازندران و 11 استان دیگر به صورت پایلوت فعال می شود.
مدیرکل بهزیستی یکی از اقدامات انجام شده در سال گذشته برای کاهش طلاق در استان را فعال کردن مراکز کاهش طلاق در اورژانس اجتماعی برشمرد و گفت که هفت هزار و 721 فقره پرونده طلاق پارسال به این مراکز ارجاع شد.
وی افزود : در سه ماهه اول امسال هم با توجه به افزایش تعداد مراکز ، حدود 2 هزار و 300 فقره پرونده با موضوع طلاق و دادگاه خانواده برای رسیدگی به مراکز کاهش طلاق بهزیستی ارجاع شده است .
** افزایش 100 درصدی طلاق از سال 81 تا 91 در مازندران
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین آمار طلاق در استان مازندران در سال های 81 تا 91 ثبت و از 1.2 درصد به 2.4 درصد رسید .
وی افزود : کاهش این معضل اجتماعی با آغاز به کار دولت یازدهم به صورت برنامه ریزی شده آغاز شد و در گام اول در سال های 92 و 93 تلاش شد تا جلوی رشد آن گرفته شود که موفقیت آمیز بود.
آرام یکی از برنامه ها را تعامل تمامی دستگاهها مرتبط از جمله قوه قضائیه برشمرد و گفت : بهزیستی و قوه قضاییه در سال 95 تفاهمنامه ای امضا کردند که بر اساس آن تمامی پرونده های دادگاه خانواده ، خارج از موضوع آن قبل از هر اقدامی و ثبت در مراجع قضایی به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع می شود .
وی افزود : با این تفاهم نامه ، تقریبا 100 درصد پرونده های طلاق به مراکز بهزیستی برای بررسی ارجاع می شود .
او ادامه داد : براساس آخرین آمار سه ماه اول 96 نسبت به سه ماهه اول 95 در استان مازندران 2.2 درصد کاهش نرخ طلاق را شاهد هستیم .
** رتبه اول مازندران در تماس با اورژانس اجتماعی
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که پارسال اورژانس اجتماعی مازندران با دریافت بیش از 20 هزار تماس تلفنی ، رتبه اول کشور را کسب کرد که نشانگر اعتماد مردم به بهزیستی و روش اتخاذ شده برای مداخله در کاهش آسیب های اجتماعی است.
وی آمار مراکز اورژانس اجتماعی مازندران را 12 مرکز اعلام کرد و افزود که تا چند روز آینده 6 اورژانس اجتماعی جدید در استان فعال خواهد شد.
او با اعلام این که مراکز اورژانس اجتماعی مازندران پارسال بیش از سه هزار مورد خدمات مداخله ای انجام دادند ، مهم ترین موارد مداخله را همسر آزاری ، کودک آزاری ، فرار ، خودکشی ، طلاق و اختلافات خانوادگی برشمرد.
آرام گفت : تنها در موضوع خودکشی اورژانس اجتماعی مازندران سال گذشته موفق شد دستکم از 750 مورد خودکشی با مداخله بموقع جلوگیری کند.
** غربالگری رایگان
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که بر اساس برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (س) موظف به پرداخت تمام هزینه طرح غربالگری خانواده های بی بضاعت و کم بضاعت هستند.
وی انجام غربالگری ژنتیک را برای کاهش آمار سالانه 30 هزار معلولیت مادرزادی مهم توصیف کرد و افزود : طرح غربالگری ژنتیک زوج ها از برنامه های دولت برای کنترل و جلوگیری از تولد نوزادان معلول است که در برنامه ششم توسعه جوانب آن تدوین و در اختیار مجلس قرار گرفت و در آخر با همراهی و تائید نمایندگان مجلس تصویب شد .
او ادامه داد : هم اکنون طرح بینایی سنجی و شنوایی سنجی برای پیشگیری از معلولیت در استان انجام می شود ، اما اقدام ویژه ای که در این دولت صورت گرفته است ، بحث مشاوره ژنتیکی برای زوج های در شرف ازدواج و سن ازدواج است .
او توضیح داد : از این پس تمامی زوج های جوان پیش از ازدواج باید غربالگری ژنتیکی شوند و چنانچه در این طرح از گروههای پر خطر تشخیص داده شوند برای مشاوره به مراکز مشاوره ژنتیک برای انجام اقدامات تخصصی مربوط معرفی می شوند .
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت : این استان به عنوان یکی از سه استان کشور به صورت پایلوت از سال 95 با هماهنگی با دفاتر ثبت ازدواج طرح غربالگری را آغاز کرد و پارسال برای یکهزار و 544 زوج غربالگری شد که 117 مورد نیازمند استفاده از خدمات مشاوره ای بودند و از این تعداد حدود 50 نفر دچار اختلالات ژنتیکی تشخیص داده شدند .
آرام افزود : پارسال برای 2 هزار 696 دختر 15 تا 25 ساله استان هم طرح غربالگری ژنتیک اجرا شد که 116 نفر نیازمند خدمات مشاوره ای بودند و برای آزمایش به مراکز مشاوره معرفی شدند و در نهایت کمتر از 80 نفر دارای اختلالات ژنتیک بودند .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار