رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در پی بارش برف و یخبندان اول آذرماه پارسال که به حدود 30درصد از باغهای مرکبات استان خسارت جدی وارد شد ،دولت در قالب هفت بسته حمایتی برای جبران خسارت دیدگان ، 2هزارو 773میلیارد ریال کمک کرده است.
کد خبر: ۴۶۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 16 July 2017
به گزارش تابناک : بارش برف و کاهش دمای بی سابقه هوا به 15 تا 17 درجه زیر صفر در مازندران در اوایل آذرماه سال پیش که مصادف با برداشت مرکبات بوده سبب از بین رفتن نیمی از سردرختی باغداران و بخش عمده باغات مرکبات و کیوی این خطه شمال کشور شد.
در پی این خسارت با بررسی های کارشناسی دولت با هدف تنظیم بازار مرکبات و کمک به باغداران هفت بسته حمایتی در نظر گرفته بود که تمام هفت مورد عملیاتی و اجرایی شده است.
دلاور حیدر پور روز یکشنبه ضمن تکذیب ادعای برخی از رسانه ها مبنی بر پرداخت نشدن خسارت باغداران شمال کشور افزود: در پی خسارت سرمازدگی به باغات استان 300 میلیارد ریال کمک بلاعوض که برای خرید و امحای 131 هزارتن پرتقال غیرقابل مصرف استان مازندران اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: این مبلغ به حساب 53 هزار و 191 باغدار خسارت دیده واریز شده است.
وی همچنین اضافه کرد: 240 میلیارد ریال نیز از محل صندوق بیمه کشاورزی بابت غرامت باغداران خسارت دیده به حساب باغداران واریز شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی دیگر از هفت بسته حمایتی دولت به باغداران خسارت دیده را تسهیلات با سود 10 درصد عنوان کرد و بیان داشت: مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود 10 درصد به عاملیت بانک کشاورزی به باغداران خسارت دیده، سورتینگ داران و سایر فعالان کشاورزی مازندران اختصاص یافته که تاکنون 480 میلیارد ریال به شش هزار و 828 باغدار خسارت دیده پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.
حیدر پور به خرید تضمینی انواع پرتقال به لحاظ درجه بندی تحت عنوان کمک به باغداران اشاره کرد و گفت: 233 میلیارد ریال برای خرید تضمینی 42 هزار و 690 تن پرتقال و مبلغ 200 میلیارد ریال برای خرید توافقی 12 هزار و 731 تن از سوی دولت تخصیص یافته و به حساب باغداران واریز شده است.
سالانه حدود 2میلیون و 500هزار تن مرکبات از 110 هزار هکتار باغ در مازندران برداشت می شود. مازندران حدود 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که معادل 160هزار هکتار ان باغ مرکبات و سیاه ریشه است .




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار