وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که قرار است بخشی از ۸۰۰ هزارتن کسری تولید برنج در کشورمان از ویتنام وارد شود. این اظهارات با تعجب و بعضا عصبانیت برخی نمایندگان و کارشناسان مواجه شده است به گونه ای که برخی نمایندگان مجبور به تهدید وزیر شدند.
کد خبر: ۴۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ 16 July 2017
به گزارش تابناک : با توجه به اینکه وضعیت برنجکاران در کشور بسیار بغرنج است و طبق آمار و افزایش میزان تولید نسبت به مصرف، واردات برنج ظلم به کشاورزان محسوب می شود.

طبق آمار در فصل برداشت 2 میلیون و سیصد هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و از طرفی میزان مصرف کمتر از 3 میلیون تن بوده، لذا با توجه به میزان تولید و موجودی انبارها نیازی به واردات برنج از خارج نیست.

بر اساس این گزارش طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر نیاز 3 میلیون تنی به برنج در کشور وجود دارد و این در حالی است که سالانه 2.2 میلیون تن برنج در کشور تولید و نزدیک به 800 هزارتن کسری تولید از طریق واردات تامین می شود.

حجتی روز گذشته در دیدار با وزیر کشاورزی ویتنام، ضمن گسترش همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی اعلام کرد که می توانیم بخشی از جبران نیاز برنج را از کشور ویتنام تهیه کنیم.

جالب اینکه وزیر کشاورزی به ذائقه مردم کشورمان برای مصرف برنج ایرانی، اشاره کرده و گفته برای مبادله بذر و کشت گونه های پرمصرف برنج ایرانی در ویتنام آمادگی داریم.

واکنش نمایندگان به حجتی
بنا براین گزارش این اظهارات حجتی با عصبانیت و واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس مواجه شده است. نماینده مردم رشت با واکنش شدید نسبت به این مباحث حجتی گفته است: اگر وزیر کشاورزی به موضوع واردات برنج در فصل برداشت ورود نکند و جلوی‌ این کار را نگیرد این موضوع را از طریق طرح سوال از وزیر پیگیری می‌کنیم.

جبارکوچکی نژاد  با بیان اینکه واردات برنج در فصل برداشت برنج خلاف قانون است، می گوید: طبق قانون، 3 ماه قبل از برداشت برنج و 3 ماه پس از برداشت آن، توزیع و واردات برنج به کشور ممنوع است.

به گفته این نماینده ثبت سفارشاتی برای واردات برنج به کشور انجام شده و همچنین براساس اخبار به دست آمده برنج‌هایی را که قبلا خریداری شده و به دلیل تحریم‌ها وارد کشور نشده،‌ هم اکنون این برنج‌ها را وارد کشور می‌کنند.

برنج‌ها از تایلند، اروگوئه و هند خریداری شده، حجم این ثبت سفارشات برای واردات برنج 100 هزار تن است و بسیاری از این سفارشات در کشتی‌ها هستند که بهتر است این کشتی‌ها پهلو نگیرند.

وی درباره کیفیت برنج‌های وارداتی، می گوید: این برنج‌های وارداتی آلوده بوده و قابل مصرف نیستند و مسئولان سازمان استاندارد باید جلوی واردات آن  را بگیرد.

این نماینده با انتقاد شدید از وزیر کشاورزی می گوید: واردات برنج ظلم به کشاورزان است، اگر وزیر کشاورزی به موضوع واردات برنج در فصل برداشت ورود نکند و جلوی‌ این کار را نگیرد این موضوع را از طریق طرح سوال از وزیر پیگیری می‌کنیم.

بر هم خوردن تعادل بازار
لغو ممنوعیت واردات درآستانه فصل برداشت برنج، تعادل بازار را برهم می زند، بنابراین وزارت کشاورزی پس از برداشت کامل برنج از اراضی کشاورزی طبق میزان نیاز بازار واردات را رقم بزند. 

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی مجلس لغو واردات برنج در فصل  برداشت برخورد قانونی بهارستان  را در پی دارد، مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت  هرگاه که بی نظمی در نظام عرضه ، تقاضا و تولید ، مصرف  مشاهده کند، این حق را برای خود محفوظ می داند که پیگیریهای لازم را با ابزارهای  قانونی که در اختیار دارد با واردات  برنج  در فصل برداشت انجام دهد.

رییس کمیسیون کشاورزی با بیان مطالب فوق می گوید: واردات برنج در فصل برداشت  منطقی  نیست زیرا تعادل بازار برنج  در  این راستا  بهم می خورد بنابراین راهکار اصولی این است که  پس از  برداشت  برنج، اگر تقاضا در بازار بیش از  عرضه بود، دولت برای تنظیم بازار  این محصول استراتژیک  واردات را  به جریان بی اندازد.

به گفته علی اکبری نباید  به هیچ وجه  قبل از  برداشت برنج ، مجوز ورود برنج های وارداتی صادر شود،  زیرا این امر  نه به  نفع کشور و نه به سود  تعادل  بخشی به بازار  برنج است. 

واردات برنج در فصل برداشت به معنای  سردرگمی کشاورز در  چرخه تولید تمام می شود زیرا کشاورزی که با زحمات فراوان  برنج روانه را  بازار مصرفی می کند، سزاوار نیست با واردات بی موقع اقتصادش بهم ریخته شود.

این نماینده با بیان  اینکه دولت باید سرجمع میزان تولید سال زراعی برنج را محاسبه کند و سپس در صورت نیاز واردات برنج  را به جریان بیندازد، تصریح کرد: دولت باید تقاضای بازار برنج  را نیز بر مبنای تولید ارزیابی کند و سپس براساس نیاز جاری کشور واردات برنج به کشور رقم زده شود و این امر بدین معنا است که باید  واردات برنج  در تمام ادوار کشت از  جمله پاییزه،کشت دوم در کشور ممنوع اعلام شود تا کشاورز در عرصه تولید برنج متضرر نشود.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار