صنعت نساجی در حال نابودی است و این توصیف طی سالهای اخیر بارها به گوش رسیده است. این بارمعاون وزیر صنعت اقرار می کند که صنعت نساجی کشور حال خوبی ندارد.
کد خبر: ۴۶۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ 17 July 2017
به گزارش تابناک : واردات بیش از حد پوشاک قاچاق باعث کسادی این بازار در کشور شد و به گفته برخی نمایندگان و کارشناسان حدود 75 درصد از واحدهای تولیدی پوشاک کشور تعطیل هستند.

دادن مجوزهای واردات از ترکیه تا سقف 80 دلار، تعرفه ترجیحی با ترکیه از مورادی بود که با مخالفتهای شدیدی مواجه شد اما با وجود همه واکنشها همچنان به قوت خود باقی است.

نادر قاضی پور یکی از مخالفان واردات پوشاک و تعرفه ترجیحی در این باره می گوید: متاسفانه دولت با امضاء قرارداد تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه تولید پوشاک داخلی را فلج کرده است.

مجوز واردات کالا از ترکیه تا سقف 80دلار برای هر نفر نیز به واردات قاچاق پوشاک ترک کمک کرده است، و اسم این مجوز تا سقف 80دلار است در حالیکه واردت کنندگان تا هزار دلار نیز محصولات ترک را وارد کشور می‌کنند.

قاضی پور با کنایه و انتقاد شدید در این باره می گوید: متاسفانه وارد کنندگان با پرداخت هزینه های سفر افراد متقاضی را به کشور ترکیه می‌برند و با استفاده از پاسپورت این افراد از مرز رازی مبادرت به واردات پوشاک می‌کنند. 

و جای سوال است که چگونه مرزهای کشور در معرض رفت و آمد و عبور و مرور قاچاقچیانی است که می توانند به راحتی پوشاک و دیگر اجناس را وارد کشور کنند؟!

میزان واردات نساجی بسیار نگران کننده است
بر اساس این گزارش حمایت از تولید داخل شعاری است که همواره می شنویم اما تا رسیدن به عمل فرسنگها فاصله داریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از تولید کنندگان داخلی حمایت شود، می گوید: در حال حاضر 30هزار تن از پنبه  مورد نیاز صنعت نساجی کشور در داخل کشور تولید می‌شود و ما بقی آن از کشورها دیگر وارد می‌شود، عوارض اعمال شده بر واردات پنبه باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصول تولید داخل می‌شود و این امر توان رقابت پذیری پوشاک ایرانی در مقابل پوشاک خارجی را کاهش می‌دهد، رقابت در کیفیت و قیمت دو راه حل مبارزه با قاچاق پوشاک است.

عین الله شریف پور می گوید: گمرکات در حال حاظر نقش خود را به‌خوبی اجرا می‌کنند و کنترل‌ها افزایش یافته است، امیدواریم دستگاهای ایکس‌ری تازه خریداری شده نیز به زودی  در گمرکات نصب شوند.

درمان دیگر صنعت نساجی تجهیزات ماشین آلات است. جالب اینکه معاون وزیر هم مثل دیگران فقط شعار می دهد و می گوید: این صنعت نیازمند چند کار جدی برای بهبود است. نخستین کار این است که نوسازی در تجهیزات و ماشین آلات صورت پذیرد. نکته دوم حمایت های دولت در مورد تعرفه ها است و نکته سوم هم این است که دولت به بخش خصوصی برای تامین منابع کمک کند.

منصور معظمی می گوید: من به عنوان یک مصرف کننده پوشاک و محصولات نساجی می گویم سلیقه مشتری داخلی از مصرف تولیدات داخل به سمت تولیدات خارجی رفته و این بسیار خطرناک است. باید این سوال را پرسید که تولیدات ترک چه مزیتی دارد که ما نمی توانیم در کارخانجات نساجی و پوشاک داخل آن را تولید کنیم؟

وی با اشاره به سهم صنعت نساجی در صنایع کشور می افزاید: این صنعت به لحاظ پیچیدگی بسیار ساده‌تر از صنایع دیگری است که ما توانستیم در آنها پیشرفت کنیم. پس حتما می‌توانیم در بخش پوشاک هم مشکلات را حل کرده و با سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌دهیم بازارهای خارجی را هم به دست بیاوریم. همانطور که در صنایعی مانند پتروشیمی و قطعه سازی توانستیم این کار را انجام دهیم.

و تاسف تر از همه اینکه معظمی می گوید: علت اینکه در صنعت نساجی نتوانستیم بازارهای بین المللی را به دست بگیریم این است که این صنعت نتوانسته خود را با تکنولوژی روز دنیا به روز کرده و در زمینه تولید و طراحی از دنیا عقب مانده است.




منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار