دادستان عمومی و انقلاب یزد بر حضور به موقع و نظارت بیشتر از بافت تاریخی و اقدام سریع در جهت جلوگیری از تخریب و هرگونه سوء استفاده احتمالی از بافت تاریخی یزد تأکید کرد.
کد خبر: ۴۶۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 19 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛علی اکبر شمس با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد و ضرورت بیشتر صیانت از این میراث ماندگار، افزود: به یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابط خاص اختیارات بیشتر در برخورد سریع با جرائم مشهود و هر گونه ساخت و ساز‌های غیرمجاز و خلاف ضوابط داده شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه یگان حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی قادر به این امر نمی‌باشد و این مسئله نافی صلاحیت و مسئولیت عام سایر ضابطین نیست، باید با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان یزد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برخورد با جرائم ارتکابی در حوزه میراث فرهنگی با اهتمام جدیت دنبال شود.

این مقام قضایی بر ضرورت حفظ بافت تاریخی شهر یزد از هرگونه تجاوز، تخریب، ساخت و ساز غیر مجاز و حفاری غیر مجاز تأکید کرد و اظهار داشت: طبق ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری در آنچه که به عنوان جرم مشهود ارتکاب می‌یابد لازم است یگان حفاظت، حسب وظیفه قانونی خود عمل نموده و آلات و ادوات ارتکاب جرائم در حوزه میراث فرهنگی را جمع آوری به مکان مناسبی منتقل نماید.

وی خاطرنشان کرد: در صورت حضور متهم نیز باید با هماهنگی قاضی کشیک، اقدام قانونی معمول و گزارش لازم به دادسرا اعلام شود.

دادستان عمومی و انقلاب یزد گفت: چنانچه جرائم مورد اشاره غیر مشهود بود و وسایل ارتکاب جرم در محل مشاهده شد، وسایل توقیف و مستند سازی و تهیه گزارش جهت سایر مراتب قانونی به دادسرا ارسال گردد.

وی یادآور شد: ورود به محل در این گونه جرائم مستلزم دستور قضایی موردی و خاص است که باید طی هماهنگی با مقامات قضایی اخذ شود.

شمس حضور به موقع و انجام اقدامات قانونی در اسرع وقت در برخورد با متخلفان عرصه میراث فرهنگی را موثر در پیشگیری از وقوع جرم دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه حضور به موقع در همان ابتدای اقدامات خلاف قانون و جلوگیری از آن در پیشگیری از وقوع جرم نقش به سزایی دارد، باید تلاش شود با هرگونه تجاوز و تعدی از همان ابتدا برخورد قانونی صورت پذیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار