همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم بزرگداشت بیست و هشتمین سالگرد رحلت علامه کبیر سید نعمت الله جزایری در پلدختر برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 21 July 2017
مراسم سالگرد ارتحال علامه جزایری در شاماه روز پنجشنبه با حضور نوادگان این عالم برجسته از استان‌های تهران، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و قم و اقشار مختلف مردم شهرستان پلدختر برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید محمد جزایری یکی از نوادگان علامه جزایری و مدرس حوزه علمیه در این مراسم پیرامون مقام و منزلت علامه جزایری وآثار و کتاب‌های بجای مانده از وی به ایراد سخن پرداخت.

وی از مردم و مسئولان پلدختر خواست که در توسعه و ساخت و ساز بقعه علامه جزایری همکاری لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام کاظم تیموری مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی پلدختر به نمایندگی از مردم پلدختر به حضور نوادگان علامه جزایری در این مراسم خیرمقدم گفت.

لازم به ذکر است؛ «سیدنعمت‌الله جزایری» فرزند سید"عبدالله" که به دوازده واسطه نسب او به عبد‌الله بن امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

وی یکی از علمای بزرگ شیعه در اواخر قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری و به سید جزایری معروف است.

او در سال ۱۰۵۰ در قریه صباغیه از قراء جزایر متولد شد، ایشان در جزائر(جنوب) و فارس مقدمات و قسمتی از سطوح فقهی را به پایان برد سپس در دارالعلم اصفهان سالها از حضور اساتید مختلف همچون محقق‌ خوانساری، محقق‌ سبزواری، حاج میرزا رفیعا، علامه فیض و علامه مجلسی بهره‌مند بود.

سید جزایری در فقه و حدیث و روایات و تفسیر و سایر علوم متداوله مهارت داشت و از وی تألیفات مفیدی برجای مانده است که از جمله آنها می‌توان به انوار نعمانیه، انس وحید، شرح عیون، شرح تهذیب، شرح روضه کافی، شرح صحیفه سجادیه، قصص‌العلما، قصص‌الانبیاء، غرائب اخبار، نوادر آثار، کشف‌الاسرار، مقامات النجاة، ریاض‌الابرار، نور‌الانوار، غایت‌المرام، مقصود‌الانام، منتهی‌المطلب، هدایت‌المؤمنین، قاطع‌اللجاج، اربعین و ... اشاره کرد.

بزرگانی همچون میرزا ابراهیم فرزند ملاصدرای شیرازی، ملامحمدباقر مجلسی، شیخ علی و محمدبن مرتضی و ملامحسن فیض کاشانی از جمله اساتید وی به شمار می‌روند.

از شاگردان وی نیز می‌توان به شیخ محمدعلم الهدی کاشانی، شیخ محمد نجار، قاضی مجدالدین، شیخ حسین بحرینی و میرابوالقاسم اشاره کرد.

وی در شب جمعه بیست و سوم شوال سال هزار و صدو دوازده (1112) هجری، قمری در راه مراجعت از مشهد مقدس در پل‌دختر میان خرم‌آباد و اندیمشک فعلی به ریاض رضوان شتافت.

امروزه بارگاه سید نعمت‌الله جزایری در پل‌دختر زیارتگاه خاص و عام است، در اثر کراماتی که از آن شخصیت بزرگ دیده شده، هر روز به خیل عاشقان آن بزرگوار افزوده می‌شود و مردمان مرتب به نذر برای آن حضرت می‌پردازند.

لازم به ذکر است که امروز درباره علامه جزایری متنی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علّامه سیّد"نعمت‌الله جزایری" قرائت شد که در بخشی از این بیانیه آمده است:

ایشان، هم فقیه بودند فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمت‌اللّه و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتاب‌های اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب این‌جا است که خانواده‌ این‌ها یک خانواده‌ای‌اند که علاوه‌ بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و این‌ها هستند.

مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که این‌جور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحب‌نظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجسته‌ای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که این‌ها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمت‌اللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجسته‌ای است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار