به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی، در زمان رکود نباید از تولیدکنندگان، مالیاتی دریافت شود اما برخی صاحب نظران معتقدند مالیات در زمان رکود و تورم، کنترل کننده اقتصاد است.
کد خبر: ۴۶۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 22 July 2017
به گزارش تابناک : سازمان امور مالیاتی برای دستیابی به هدف افزایش درآمد مالیاتی به منظور کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، دنبال شناسایی مودیان و منابع جدید و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی است.


اگرچه اجرای قانون جدید مالیاتی در ابتدا با مشکلاتی همراه است اما در مجموع این قانون به نفع مردم است که باید به گونه ای صحیح اطلاع رسانی شود در واقع با قانون جدید، مودیانی که فرار مالیاتی دارند، محدود می‌شوند و درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد.


به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به منظور تحقق اهداف توسعه ای کشور ، فرهنگ مالیاتی باید تقویت و بحث فرهنگ مالیاتی نیز باید در جامعه نهادینه شود اما برخی کارشناسان نیز معتقدند در زمان رکود نباید از تولیدکنندگان مالیات اخذ شود.


براین اساس به سراغ کارشناسان مالیات رفتیم تا اطلاعات بیشتری دراین زمینه داشته باشیم.

در زمان رکود نباید مالیات گرفته شود

مسعود صوفی کارشناس مالیات در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی ، با اشاره به اینکه مالیات، در زمان رکود و تورم شرایط خاص خود را دارد اظهارداشت: طبق اصول علم اقتصاد، در زمان رکود نباید مالیات گرفته شود.

وی عنوان کرد: در زمان رکود به علت اینکه فروشنده و تولیدکننده با کاهش فروش کالا مواجه اند و هزینه‌ها بالا می‌رود، مالیات نباید گرفته شود که البته دراین بین، میزان فشار بر مصرف کننده بیشتر خواهد بود.

صوفی با بیان اینکه تثبیت اقتصاد باعث ازبین رفتن تورم است عنوان کرد: زمانی که رکود ازبین برود نرخ مالیات کاهش می‌یابد.


به گفته این کارشناس مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده، فشار کمتری بر تولیدکننده وارد می کند و پرداخت هزینه آن بیشتر به عهده مصرف کننده است.


صوفی در پاسخ به این پرسش که افزایش درآمد‌های مالیاتی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد تصریح کرد: این افزایش درآمد‌های مالیاتی، مشکلاتی را به همراه ندارد چرا که باتوجه به درآمد‌های هر فرد مالیات گرفته می‌شود.

مالیات ابزاری برای خروج از رکود است

سیاوش غیبی پور در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی ، دراین باره گفت: مالیات ابزاری برای ایجاد رفاه درجامعه و خروج از رکود در جامعه است.

این کارشناس مالیاتی در ادامهبا اشاره به اینکه اخذ مالیات به اقتصاد کشور کمک می کند اظهار کرد: نرخ مالیات برارزش افزوده، برای کالا‌های صنعتی در جامعه هزینه داردبه گونه ای که شرکت‌هایی که از نظر محیط زیستی آلاینده هستند، باید سهم بیشتری از مالیات را پرداخت نمایند.

این کارشناس مالیات یادآورشد: اگر نرخ مالیاتی بیش از حد افزایش یابد، درآمد مالیاتی کاهش پیدا می‌کند و برعکس، اگر درآمد مالیاتی افزایش یاسد قطعا می‌تواند به ضرر اقتصاد باشد.





منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار