مجموع اقدامات و برنامه های دولت یازدهم برای ریشه کنی بی سوادی ، نشان از رشد 10 برابری سواد آموزی نسبت به دولت قبل دارد، طبق آمارهای رسمی رشد سوادآموزی در چهارسال گذشته 2.75 درصد است ، درحالی که این رقم در دولت دهم تنها دو دهم درصد بود.
کد خبر: ۴۶۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ 22 July 2017
به گزارش تابناک : هر چند که در دومین دهه قرن بیست و یکم، خواندن و نوشتن دیگر نمی تواند ملاک باسوادی تلقی شود اما میزان بی سوادی در کشور و تعداد زیاد بازماندگان از تحصیل، موجب شده تا همواره ریشه کنی بی سوادی و عدالت آموزشی در سال های پس از انقلاب به یک دغدغه مهم تبدیل شود.
پیرو این مهم، اصل سی ام قانون اساسی، دولت ها را موظف کرده تا وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.
با وجود تاکید قانون اساسی و تلاش دولت های پس از انقلاب، مشاهده می شود در برخی مناطق کشور هنوز به صورت کامل بیسوادی ریشه کن نشده و تعداد کودکان بازمانده از تحصیل نیز فراوان است. علم به وجود چنین مشکلاتی موجب شد تا دولت تدبیر و امید برنامه هایی را در دستور کار قرار داده که ادامه آنها می تواند به عدالت آموزشی منتهی شود.

** رشد چند برابری سوادآموزی در دولت یازدهم
براساس آمار سرشماری سال 95 هم اینک 2 میلیون و 700 هزار نفر بیسواد در کشور وجود دارد که شامل اتباع خارجی و افراد آموزش ناپذیر و بخشی نیز افراد بیسواد بین 10 تا 49 سال هستند.از مجموع بیسوادان مطلق کشور پیش بینی می شود یک تا 1.5 میلیون بیسواد بین گروه سنی 10 تا 49 سال باشند. 
در حال حاضر استان های تهران، مازندران، البرز، سمنان و اصفهان با 97 درصدی باسوادی در صدر استان های باسواد کشور و سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کردستان به ترتیب در رده های پایین باسوادی قرار دارند. 
«علی باقرزاده» رییس سازمان نهضت سوادآموزی چندی پیش با بیان این که کاهش 3.2 درصدی آمار بیسوادان گروه سنی 10 تا 49 سال یکی از دستاوردهای بزرگ و مهم دولت تدبیر و امید ست، گفت: با این کاهش آمار بیسوادان در این گروه سنی، یک میلیون و 113 هزار و700 نفر از آمار بیسوادان کشور کاهش یافته است .
وی همچنین اعلام کرد: در 2 سال اخیر 8 هزار معلول در کشور از خدمات سوادآموزی برخوردار شدند. 
وی با اشاره به تلاش های دولت تدبیر و امید برای ریشه کن کردن بیسوادی گفت: در طول پنج سال با اقدامات انجام شده 1.5 میلیون نفر از افراد بی سواد با حضور در کلاس های سوادآموزی از نعمت سواد برخوردار شدند.
یکی دیگر از برنامه های دولت یازدهم برای ریشه کن کردن بیسوادی تامین امکانات مناطق عشایری برای حضور کودکان در کلاس های درس است. 
در این زمینه «مصطفی خزاعی» مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در راستای انسداد بی سوادی در سال 95 حدود 300 نفر از کودکان عشایری بازمانده از تحصیل جذب و نام نویسی شدند.
او گفت: پیگیری، شناسایی و جذب این دانش آموزان علاوه بر عشایر استان همدان، در میان عشایر استان های لرستان، خوزستان و ایلام نیز در حال انجام است.

** دولت یازدهم و بازماندگان از تحصیل 
وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم برنامه شناخت کودکان از تحصیل بازمانده را در دستور کار قرار داد.برای عملی شدن چنین برنامه ای شناسایی خانه به خانه در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن بازگشت یکصد و 75 هزار کودک به کلاس های درس در چهار سال گذشته است.
در این خصوص «علی ربیعی» وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه دولت برای مبارزه با فقر سواد گفت: یکی از این برنامه ها بازگشتن 175 هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه است. 
دولت همچنین شناخت کودکان از تحصیل بازمانده را در مناطق کمتر توسعه یافته کشور را در اولویت کاری قرار داد.
آمار رسمی اعلام شده از وجود یکصد و20 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد که از این تعداد در دولت تدببر و امید، بیش از نیمی از آنان به کلاس های درس بازگشتند.
در این دولت همچنین حدود 2 هزار و 828 دانش‌آموز برای ادامه تحصیل در کلاس های درس حضور یافتند. 

** گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی 
عدالت آموزشی که در سند تحول نظام آموزشی کشور نیز به عنوان راهبردی برای بسط و گسترش عدالت اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته، ار مهمترین سیاست های بلند مدت نظام محسوب می شود. دایر کردن مدارس شبانه روزی برای دسترسی اقشار بازمانده از تحصیل، یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت در جهت تحقق عدالت آموزشی اجرا کرد. 
براساس آمارهای منتشر شده در چهار سال گذشته بیش از 247 مدرسه شبانه روزی در دوره‌های مختلف تحصیلی با اولویت پوشش تحصیلی دانش‌آموزان محروم در مناطق کمتر توسعه یافته، تجهیز و راه اندازی شده است.
همچنین در راستای توسعه عدالت آموزشی دولت تدبیر و امید در حوزه زیرساخت‌ها تحولی جدی را در بخش آموزش کشور ایجاد کرد.در این دولت بیش از 4 میلیون مترمربع در کشور مدرسه ساخته شده که سهم مناطق محروم کشور بیش از دیگر استان های توسعه یافته بود. سهم استان هرمزگان در این مدت 2 هزار پروژه به میزان 56 هزار کلاس درس بوده است
یکی از مشکلات پیش روی دولت یازدهم در سال های آغاز به کار، کمی فضای آموزشی بود. 
در این زمینه با همت دولت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و افزایش سرانه فضا از 4.86 متر مربع برای هر دانش آموز در سال 1392 به 5.7 متر مربع در سال 94 اجرایی شد.

** افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولتی 
دولت تدبیر و امید در راستای تحول در نظام آموزشی کشور سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت را افزایش داد. 
در حالی که سهم بودجه آموزش و پروش از بودجه دولت 12.3 درصدی آموزش و پرورش در سال 1392بود این میزان در سال 1395 به ه 13.8 درصد افزایش یافت.
همچنین در این دولت برای میانگین حقوق کارکنان آموزش و پرورش از 12 میلیون و 900 هزار ریال در سال 1392 به 23 میلیون و 817 هزار ریال در خرداد 1395 رسید.
اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال 94 و استمرار آن در سال 95 و ایجاد 156 مرکز رفاهی و درمانی نیز از دیگر اقداماتی بود که برای تحقق عدالت آموزشی در کارنامه وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم ثبت شد.
رتبه‌بندی معلمان با 1350 میلیارد تومان اعتبار از مهر 94 اجرا شد و میانگین دریافت معلمان حدود 300 هزار تومان رشد یافت، اکنون میانگین حقوق از یک میلیون و 290 هزار تومان در سال 92 به دو میلیون و 380 هزار تومان در سال 95 رسیده است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار