سالهاست که مباحث نظری بسیاری درخصوص لزوم پیوند انسان با طبیعت عنوان می شود اما راه حل عملی در این ارتباط دیده نشده است. همه ما می دانیم که می توان به افراد از کودکی حفاظت از محیط زیست را آموزش داد، اما فعالیت موثر، کمتر دیده شده است.
کد خبر: ۴۶۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵ 22 July 2017
به گزارش تابناک : مشکلات زیست محیطی و نگرانی های انسان معاصر بر جدایی انسان از طبیعت مهر تائید می زند. به دليل آن كه در عصر تكنولوژي قرار داريم بين خانواده ها و فرزندان فاصله ايجاد شده است. در واقع به بچه ها مهارت هاي يكسويه  اي آموزش داده مي شود. آنان تنها ياد دارند پاي كامپيوتر بنشينند. خوب درس بخوانند و در يك دانشگاه برجسته قبول شوند اما با هم اتاقي خود در خوابگاه به مشكل مي خورند. در مسائل ازدواج هم بدين صورت است. اين امر نشان دهنده اين است كه در عرصه هاي مختلفي مهارت وجود ندارد. علت عمده نگراني ها، دلواپسي ها كه انسان با آن درگير است به دليل قطع ارتباطمان با طبيعت است.

انسان يكي از اجزا طبيعت است به همين دليل نگراني ها در جامعه امروزي افزايش پيدا كرده است. زيرا از طبيعت دور مانده ايم. فرزندان ما نيز با اين مشكلات مواجه هستند. فرزندانمان از حيوانات اهلي مي ترسند در صورتي كه ترسي انتزاعي است ولي از چيزهاي خطرناك تر نمي ترسند و اين امر جاي نگراني دارد. 

سيستم ايمني و فكري كودكان در زير 5 سال شكل مي گيرد و اگر در ارتباط با طبيعت و همسالان خود باشند اين اتفاق به طور موثري رخ خواهد داد. بر همين مبنا اهميت مدرسه طبيعت بسيار بالاست. هنگامي كه به كودك چيزي ياد مي دهيد فرصت ياد گرفتن را از او مي گيريد. كودك در اين مدرسه مي آموزد كه طبيعت نسبت به رفتار او واكنش نشان مي دهد. هنگامي كه گربه اي را مي فشارد آن گربه واكنش نشان مي دهد و مي آموزد كه طبيعت حق خود را مي گيرد و رفتار آنان داراي پيامد است.

طبيعت داراي قوانيني است كه افراد بايد خود را با آن تنظيم كنيم. كودكان بايد اين امر را ياد بگيرند. وقتي آنان لاي پر غو بزرگ مي شوند چه توقعي است هنگامي كه با واقعيات زندگي مواجه مي شوند بتوانند گليم خود را از آب بيرون بكشند. اگر اين آموزش ها از كودكي بدان ها داده شود چالش هاي آنان با خانواده كمتر خواهد شد و زندگي واقعي تر مي شود.

كودكان نیازمند تجربه مستقيم و آزادانه طبيعت هستند، بدين ترتيب است که اين عشق در آنان شكل می‌گيرد. اگر خاطرات كودكي افراد با طبیعت عجین شده باشد، و سپس در بزرگسالي اطلاعات مورد نیاز نیز کسب شود، به احتمال بسیار بیشتری آگاهی‌های افراد منجر به عمل خواهد شد.  به علاوه کودک برای اینکه رشد و سالم همه‌ جانبه داشته باشد نیز به تجربه طبیعت نیازمند است.

در این میان گروهی از حامیان محیط زیست برای دورافتادگی انسان از طبیعت چاره ای اندیشیده آنان با استفاده از اندیشه دکتر وهاب زاده استاد دانشگاه و فعال محیط زیست توانسته اند رویای تعامل انسان با طبیعت را به واقعیت گره بزنند و به رشد کودکان این شهر در حد توان کمک کنند. آن‌چه در مدرسه طبیعت اتفاق می‌افتد، فراهم‌آوردن امکان تعامل خودانگیخته، کنجکاوانه و سرخوشانه‌ی کودکان با طبیعت است. 

از این طریق لزوم توجه به همزیستی با طبیعت از کودکی احساس می شود. چنان چه کودکانمان بتوانند تعامل مثبتی با طبیعت داشته باشند و در آنجا رشد کنند در بزرگ سالی شاهد تخریب محیط زیست، ریختن زباله در طبیعت و مشکلات ناشی از آن نخواهیم بود. همه باید یاد بگیرند که جزئی از طبیعت هستند و برای دفاع از آن قدم بردارند. از این رو لزوم توجه جدی به عنصر طبیعت می تواند از اهمیت به سزایی برخوردار باشد که مدیران و متولیان امر باید به ساخت بستر تعامل با طبیعت در کودکان اهتمام بورزند. از این رو تنها اهمیت به محیط زیست نباید از سوی سازمان های مردم نهاد اجرایی شود و دولت برای داشتن نسل بهتر از این سازمان ها حمایت و خود اقدام به عملی کردن طرح های موثر کند. 





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار