بسیاری از جوانان متعهد به ایران اسلامی با شناختی که از منطقه و اقلیم آب و هوایی داشتند، در مسیر تلاش برای شکوفایی اقتصاد کشور و رفع مشکل بیکاری خود گام‌های درخور توجهی برداشتند.
کد خبر: ۴۶۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ 23 July 2017
 بلاغ، در سال‌های اخیر رکود اقتصادی کشور و به‌دنبال آن بازار کار باعث شد تا دیده‌بان بصیر انقلاب اسلامی یعنی مقام معظم رهبری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، که شاکله اصلی آن اقتصاد درون‌زا است، برای رفع بیشتر مشکلات نقطه نظرات ویژه‌ای ارائه دهند که در فضای فعلی جامعه بسیار اثربخش و راه‌گشا بوده است.
 
شعارهای عملیاتی سال که هرسال شهید می‌شوند
 
از این رو در سال‌های اخیر با توجه به عدم همراهی برخی از مسئولان کشور به اندازه لازم با شعارهای سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد مقاومتی، که نقشه راه اقتصاد کشور نیز محسوب می‌شود، رهبر معظم انقلاب در محافل مختلف به جوانان انقلابی اشاره و خواستار فعالیت این عزیزان در این زمینه شدند.
 
بسیاری از جوانان متعهد به ایران اسلامی با شناختی که از منطقه و اقلیم آب و هوایی داشتند، در مسیر تلاش برای شکوفایی اقتصاد کشور و رفع مشکل بیکاری خود گام‌های درخور توجهی برداشتند.
 
استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تولید
 
مازندران به دلیل داشتن مواهب خدادادی در زمینه خاک، آب و هوای مساعد یکی از نقاطی است که اگر به صورت درست، اصولی و با استفاده از دانش روز محصولات کشاورزی و باغی مناسب در آن کشت شود، می‌تواند الگوی موفق در این راه برای بسیاری از استان‌های همجوار باشد تا از ظرفیت‌های خود به نحو شایسته استفاده کنند.
 
البته نباید از این نکته به راحتی گذشت که نظر مسئول ارشد وزارت جهاد کشاورزی یعنی محمود حجتی وزیر این وزارتخانه نیز این است؛ وی در دیدار نوروزی امسال با کارمندان و مدیران ارشد این مجموعه با اشاره به تاکیدات رهبری اظهار کرد: قابلیت‌ها، ظرفیت‌های بی‌نظیر و مغفول فراوانی در بخش کشاورزی ایران وجود دارد که در صورت فعال‌سازی آن‌ها با وضع موجود منابع آب، خاک و اقلیمی هم می‌توان به افزایش تولید و اشتغال در کشور دست یافت.
 
مازندران غمدار قربانی‌ شدن شعارهای سال
 
نظر کارشناسان در مورد ظرفیت‌های منطقه شمالی کشور علی‌الخصوص مازندران آن است که بهترین تولیداتی که در این استان با توجه به وضعیت اقلیمی می‌توان انجام داد، عمدتاً محصولات کشاورزی، باغداری، صیفیجات، دامپروری، پرورش طیور، ماهی و گیاهان داروئی است که در گزارش زیر به دو مقوله باغداری و پرورش طیور از نگاه جوان تحصیل‌کرده با رویکرد کمک به اقتصاد کشور و نگاه اطاعت از امر رهبری در مقوله اقتصاد مقاومتی می‌پردازیم که پیش از آن نگاهی گذرا به این مسئله خواهیم داشت.
 
باغداری و باغبانی
 
باغبانی دانش و فن بررسی و پژوهش در میوه‌شناسی، سبزی‌شناسی، گل‌شناسی و همچنین استفاده از محصولات باغبانی در صنایع غذایی است.
 
باغبانی عبارت است از علم کاشت و پروش گیاهان و درختان میوه است که شاخه‌ای از علوم باغبانی در کارشناسی ارشد ارائه می‌گردد.
 
باغبانی پیرامون خانه، مسکن افراد و در محلی به نام باغ یا باغچه صورت می‌گیرد.
 
باغ‌ها بیشتر چسبیده یا در نزدیکی مناطق مسکونی جای دارد و در پیرامون شهرها و روستاها و باغچه‌ها بیشتر در حیاط خانه‌ها یا کنار خیابان‌ها ساخته می‌شوند.
 
 
 
 
پرورش طیور
 
طیور به دسته‌ای از پرندگان اهلی گفته می‌شود که توسط انسان‌ها به منظور جمع‌آوری تخم‌مرغ و یا کشتار آن‌ها برای گوشت یا پر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
این پرندگان معمولاً از راسته ماکیان‌سانان (از جمله مرغ خانگی، بوقلمون اهلی) و خانواده مرغابیان (از راسته غازسانان) که بخشی از پرندگان آبزی شناخته می‌شود، می‌باشند.
 
افرادی که در مسیر تولید و پرورش این پرندگان عمدتا اهلی فعالیت می‌کنند با استفاده از فضای موجود، آب و هوا و تحلیل شرایط محیطی برای زندگی طیور در این راه قدم می‌گذارند و عمدتا بعد از تجربه هایی کوتاه این کار را به دلیل سود مناسب و رفع نیازهای شخصی در دراز مدت ادامه می‌دهند.
 
 
 
 
 
با پشت‌میز نشینی اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود
 
محمدحسن پاشامیری جوان اهل روستای پاشامیر بخش بندپی‌شرقی بابل با تحصیلات کارشناسی زیست‌شناسی گرایش میکروبیولوژی از دانشگاه قم یکی از جوانانی است که با کنار گذاشتن تفکر تحصیلات برای پشت میزنشینی وارد عرصه کار و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های موجود منطقه خود کرده است که با اشاره به همین پتانسیل‌های منطقه در گفت‌و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: کشت برخی از اقلام محصولات باغی در منطقه بندپی‌شرقی باتوجه به مرغوبیت و حاصل‌خیزی زمین بسیار مطلوب و پر سود است و باید از این ظرفیت به نحو شایسته برای رونق اقتصادی استفاده کرد.
 
وی افزود: البته در کنار تولید محصولات باغی در بحث صنایع تبدیلی نیز باید اقدامات جدی داشت و سرمایه گذاری در این راه می تواند با توجه به نایابی برخی محصولات بسیار قابل ارزش، سود سرشار به همراه داشته باشد که این مسئله باید از سوی مسئولان با ترغیب سرمایه گذاران همراه شود تا تاثیر چندین برابری آن را شاهد باشیم.
 
نعمت از سر و روی مازندران می‌بارد، اما ای‌کاش...
 
این جوان فعال با اشاره به تولید محصولات مختلف در فضای کم و سپس توسعه آن گفت: در این باغ محصولاتی مانند گلابی، شابلون هلو انجیری و برخی دیگر از محصولات باغی وجود دارد که بیشترین ظرفیت این باغ را با توجه به شناخت خاک این منطقه به کشت گلابی اختصاص دادم.
 
پاشامیری ادامه داد: فصل کاشت گلابی زمستان است و سیاه ریشه پیوندی آن ابتدا در زمستان کاشته و سم‌پاشی اولیه نیز در این فصل انجام می‌شود، این محصول در سال دوم شروع به بار دهی می کند و سپس در سال های بعدی بر تعداد میوه های این درخت افزوده می شود که بنده در سال چهارم از یک درخت بیش از صد کیلو گلابی برداشت کردم.
 
وی تصریح کرد: حدود ۵ سال به این کار مشغولم و در حال حاضر ۴ هزار متر مربع زمین دارم که در ابتدا با زمین کمتری شروع کردم و حالا حدود ۴۰۰ قطعه درخت گلابی دارم.
 
صنایع تکمیلی و تبدیلی نیاز امروز مازندران
 
جوان تحصیلکرده روستای پاشامیر بندپی‌شرقی از استقبال مردم منطقه در کاشت این محصول سخن گفت و تاکید کرد: این میوه پر محصول است و باید به فکر صنایع تبدیلی در این زمینه باشیم چون این محصول فراتر از نیاز منطقه در سال‌های آتی تولید خواهد شد و با توجه به اینکه نسبت به هزینه و نوع نگهداری محصول کم هزینه‌ای است همین امر باعث استقبال مردم منطقه از این محصول شده و کاشت آن رو به رشد است.
 
وی افزود: با توجه به نیاز منطقه و استقبال خوب اهالی به پرورش نهال این محصول و دیگر محصولات سیاه‌ریشه در کنار این باغ پرداختم که به لطف خداوند بسیاری از نهال‌هایم به فروش رفت و اهالی راضی بودند.
 
پاشامیری با اشاره به فعالیت دیگرش در زمینه طیور اظهار کرد: هیچ موقع خودم را به یک موضوع در کار و تلاش معطوف نکردم و با توجه به فضای موجودی که در کنار باغ بود به پرورش طیور از جمله اردک، مرغ خانگی، بوقلمون، جوجه و سایر پرندگان پرداختم که از قبل این مسئله نیز سود مناسبی بدست می‌آورم که خداوند را شاکرم.
 
اعتماد به‌نفس، سرمایه اصلی جوانان
 
وی ادامه داد: به جوانان توصیه می‌کنم از حداقل امکانات اطراف خود برای شکوفایی استعدادها استفاده کنند و سعی بر تلاش داشته باشند تا کشور و منطقه‌شان پیشرفت کند و با این مواهب خدادادی بیکاری بی‌معنی است و باید سعی کرد از کمترین امکانات بیشترین بهره‌برداری را با تلاش و صبوری داشت.
 
این جوان تحصیلکرده بخش بندپی شرقی بابل در پایان با اشاره به کلام رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به فرمایش آقا که فرمودند اقتصاد مقاومتی را باید جدی گرفت بنده دیگر به مدرک تحصیلیم اکتفا نکردم و با وضع موجود کشور در سال‌های اخیر تصمیم گرفتم در این زمینه فعالیت کنم، فقط به دنبال پشت‌میز نشینی نبودم و خودم به‌دنبال اشتغال‌زایی رفتم چون با پشت‌میز نشینی اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود.
 
به گزارش بلاغ، استفاده از ظرفیت‌های اقلیمی در کنار ظرفیت‌های منابع انسانی هر منطقه می‌تواند مسیری راه‌گشا در جهت رفع نیازهای اقتصادی و مشکل بیکاری باشد و مسئولان با تمرکز بیشتر بر این توانایی‌ها بجای استفاده از محصولات خارجی و ظرفیت‌های اقتصادی سایر کشورها زمینه را برای ایجاد صنایع تبدیلی و بازار مناسب محصولات تولیدی باغی و طیور در منطقه شمال و حتی سراسر کشور ایجاد کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار