بیرون آوردن آی یو دی (IUD ) پس از 38 سال!
آی یو دی ها یکی از کمترین میزانهای شکست را در بین روشهای پیشگیری از بارداری دارند. اين وسيله از انتقال بيماري هايي كه از راه تماس جنسي منتقل مي شوند جلوگيري نمي كند و كساني كه از آي يو دي استفاده مي كنند حتما بايد براي معاينه دوره اي مراجعه نمايند.
کد خبر: ۴۶۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 27 July 2017
به گزارش تابناک مازندران، دکتر زینت السادات بوذری متخصص زنان و زایمان گفت:  بيمار خانم ٦٥ ساله با درد مفصل زانو به این مرکز مراجعه نمود که در سونوگرافي و راديوگرافي جهت جراحي ، جسم خارجي در رحم  (IUD)تشخيص داده شد.
 
بر اساس این گزارش، وی با اشاره به این که این خانم که دارای شش فرزند می باشد، گفت: جهت پيشگيري از بارداري، ٣٨ سال قبل از آی یو دی (IUD ) استفاده کرده بود که از اولین نوع های آی یو دی بوده است و احتمال میداده است که IUD  افتاده باشد.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد:  پس از جراحی این بیمار مشخص شد که این IUD ، از نوع ليپس لوپ بوده كه پلاستيكي و مارپيچي است و اولين بار در سال ١٩٦٤ به بازار عرضه شد که  پس از ان انواع ديگر از جمله سافت كويل از سال ١٩٦٧تا ١٩٨٣، نوع مس از ١٩٧٣ تا ١٩٨٦ ونوع T. شكل مس TA380 در سال ١٩٨٤ و نوع پروژستاسرت در ١٩٧٦ به بازار امد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: آی یو دیIUD  وسیله ای پلاستیکی است که معمولا توسط ماما یا پزشک در روزهای پایانی قاعدگی درون فضای رحم قرار داده می شود تا از بارداری پیشگیری کند که آی یو دی های موجود ؛ معمولا ماده ای آزاد می کنند تا اثر آنها را در پیشگیری از بارداری افزایش دهد.
 
این متخصص بیان داشت: معمولترین آی یودی ها، به شکل T بوده و به مدت 10 سال مس آزاد می کند و همچنین انواع کم عارضه تر آی یودی های مس دار که 5 سال دوام دارند و درد و خونریزی پریود به دلیل سایز کوچکتر و بازوهای خمیده آنها کمتر است.
 
دکتر بوذری ادامه داد: انواع گران قیمت تر ای یو دی نیز اخیرا به بازار ایران وارد شده که هورمون پروژسترون ازاد می کند و میرنا نام دارد ، به مدت 5سال در حفره رحم قرار گرفته و مقدار اندکی پروژسترون آزاد می کند. که هم میزان خونریزی را کاهش می دهد و هم به دلیل خمیدگی بازوهای آن درد قاعدگی با وجود آن کمتر است و متاسفانه تنها مشکل این نوع از آی یو دی ها قیمت بالای انهاست، گرچه این نوع از آی یو دی ها خود به عنوان درمان خونریزی های شدید حوالی یائسگی نیز کاربرد دارد.
 
وی با ذکر این نکته که آی یو دی یک روش پیشگیری از بارداری بسیار امن و موثر است، گفت: آی یو دی ها یکی از کمترین میزانهای شکست را در بین روشهای پیشگیری از بارداری دارند.  این متخصص با اشاره به این که آی یو دی روشي بسيار موثر وطولاني اثردرجلوگيري ازحاملگي است و پس ازكارگذاري ،نياز به يادآوري روزانه براي استفاده ندارد ، ادامه داد: تداخل نداشتن در تماس جنسی ، نداشتن آثار وعوارض روش هاي هورموني ، تاثيرنداشتن برشيردهي از مزایای استفاده از این روش است که تا دوران يائسگي قابل استفاده مي باشد و پس ازخارج كردن آي يو دي قابليت باروري بلافاصله برخواهد گشت .
 
دکتر بوذری گفت: آي يودي حتما بايد توسط پزشك يا ماما در داخل رحم كارگذاشته شود و همچنين خروج آن نيز بايد توسط آنها انجام شود و احتمال خروج خودبخودي اين وسيله از داخل رحم وجود دارد.
 
وی گفت : اين وسيله از انتقال بيماري هايي كه از راه تماس جنسي منتقل مي شوند جلوگيري نمي كند و كساني كه از آي يو دي استفاده مي كنند حتما بايد براي معاينه دوره اي مراجعه نمايند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت:  افزايش خونريزي و درد هنگام قاعدگي ، افزايش ترشحات از واژن عوارض شايع این روش می باشد.
 
عمل نادر روی بانوی 65 ساله در بابل 
 
متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت ا... روحانی(ره) بابل گفت: قبل از كارگذاري آي يو دي انجام يكسري آزمايش و معاينه ضروري است و پس از كارگذاري آي يو دي لازم است كه فرد به صورت دوره اي براي اطمينان از وضعيت آي يو دي خود يك ماه پس از كارگذاري و سپس هر 6 ماه يكبار به مراكز بهداشتي درماني مراجعه نمايد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار