مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از تشکیل پرونده برای ثبت آئین های ' فردینه ماه شو ' به عنوان آغاز سال تبری در فهرست ملی خبر داد .
کد خبر: ۴۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 29 July 2017
به گزارش تابناک : دلاور بزرگ نیا گفت که مراحل ابتدایی تشکیل پرونده انجام شده و بقیه کارها هم تا ثبت نهائی پیگیری خواهد شد.
وی ثبت آئین ها را مقدمه حفظ و احیای آئین های بومی و محلی و تقویت گردشگری روستا دانست و افزود : همدلی و وحدت مردم روستا و میزبانی از گردشگران با پوشش سنتی از پیامدهای خوب برگزاری آئین فردینه ماشو در سال های اخیر بوده است.
آئین فردینه ماشو که تقریبا در مازندران به فراموشی سپرده شده بود ، از اوایل دهه 80 با همت جمعی از دوستداران فرهنگ بومی در روستای گردشگر پذیر کندلوس بازآفرینی و اجرا شد و از آن سال به بعد در نقاط مختلف مازندران و همچنین چند مرحله در تهران به اجرا درآمد.
** دوم مرداد ، فردینه ماشو
فردینه ماه ، نخستین ماه در تقویم تبری و آغاز سال نو باستانی تبری در مازندران است . این ماه همزمان با مرداد ماه تقویم جلالی است .
بر اساس تاریخ نوشته ها ، با آغاز سال نو تبری در مازندران ، مراسمی در نقاط مختلف این استان برپا می شد که به جشن فردینه ماشو معروف است .فردینه ماه در مازندران گاهی ' سیوماه ' هم نامیده می شود که از گاهشماری گیلانی(دیلمی) وارد زبان برخی از مردم از جمله در بندپی شرقی بابل شده است.
جشن فردینه ماشو که نمادی از تلاش پیشنیان برای حفظ هویت قومی و انتقال فرهنگ و آدابشان به آیندگان بود ، از سال 83 با همت جمعی از دوستداران فرهنگ و آداب و رسوم مازندران در روستای کندلوس احیاء شد و به صورت شگفت انگیزی مورد استقبال بومیان و گردشگران قرار گرفت .
در این جشن هنرمندان با نواختن طبل و سرنا و مردم روستا با برپایی نمادین جشن عروسی به شیوه گذشتگان ، اجرای رقص محلی ، بازی های بومی ، پختن غذاهای سنتی و ... این روز را جشن می گیرند.
در این جشن زنان و مردان شرکت کننده با لباس های محلی حضور می یابند.
مراسم نمادین خواستگاری به شیوه گذشتگان یکی از برنامه های جشن فردینه ما شو است که به طور معمول دختر و پسر خردسالی را به عنوان داماد و عروس انتخاب و به این شیوه ، تمام رسوم گذشتگان را با بازی این دو کودک خردسال احیا می کنند .
در این عروسی نمادین ، تمام مراسم ازدواج از قبیل خواستگاری ، خرجی بار ،شیرینی خوران ،کله قند شکنی ،تهیه وسایل عروسی ،حموم سری ،دادن هدیه به عروس و داماد بازسازی می شود .
جمع شدن گرد هم پس از مراسم خواستگاری و شادی و پایکوبی کردن با نوای ساز و دهل و پختن آش دوغ هم از دیگر برنامه های این آئین است .
' حموم سری ' یا حمام دامادی هم برنامه دیگری است که در آئین فردینه ماشو کندلوس اجرا می شود. در این برنامه داماد و همراهانش که مجمعه های حاوی شیرینی،کله قند ،نبات و ... را روی سر خود حمل می کنند ،به حمام می روند و در طول مدت حضور داماد در حمام ، مراسم کشتی محلی و سپس رقص محلی انجام می شود.
هدیه دادن به داماد پس از بیرون آمدن از حمام و استقبال از او با دود کردن اسپند و پاشیدن نقل وشیرینی و سکه و بردنش به منزل عروس همراه با نواختن طبل و سرنا و هلهله و شادی هم بخشی دیگری از این برنامه هاست.
پس از این مراسم ، کاروان شادی فردینه ماشو به همراه عروس که سوار بر اسب شده و داماد که پیاده وی را همراهی می کند برای تقسیم شادی با سایر مردم در کوچه پس کوچه های باریک کندلوس به حرکت در می آید و اهالی نیز با نقل و شیرینی از کاروان شادی فردینه ما شو استقبال می کنند.
در انتهای مراسم مردم با تجمع دوباره خود در مرکز روستا به خوردن آش دوغ که توسط زنان روستایی درست شده ، مشغول می شوند.
فردینه ماشو یکی از دهها جشن محلی مازندرانی است که در صورت ثبت ملی روند احیاء آن تکمیل می شود.
جشن خرمن ، تیرماه سیزده شو ، آیین سنتی ۲۶ عید ماه یا جشن مردگان ، نوروز بل ، نورگون ، نوروز خوانی و چله شو یا یلدا هم از دیگر آئین های مازندرانی است .
** ماههای تقویم تبری 
تقویم طبری همانند دیگر تقویم های ایرانی 12 ماه دارد که هر ماه آن 30 روزه است . سال طبری اگر چه 365 روز دارد ولی پنج روز خارج از ماهها را ' پتک ' می گویند که به آخر سال اضافه می شود و یک روز اضافه سال کبیسه هم ' ششک ' نام دارد.
فردینه ما ، کرچه ما ، هره ما ، تیر ما ، ملاره ما ، شروینه ما ، میر ما ، اونه ما ، ارکه ما ، دِه ما ، وهنه ما ، نوروز ما 12 ماه مازندرانی است که از دوم آبان با فردینه ماه آغاز می شود و در اول مرداد و آخرین روز نوروز ماه پایان می یابد.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار