به گفته معاون شهردار تهران اکنون برای خروج راه آهن از پایتخت تنها موافقت شهردار با قیمت ارائه شده از سوی راه آهن باقیمانده است.
کد خبر: ۴۶۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ 29 July 2017
به گزارش تابناک : اصطلاح لب خط شاید از چند سال دیگر کاربردی در جملات عامیانه تهرانی ها نداشته بشد. اصلاحی که اکنون به محلات حاشیه راه آهن گفته می شود.
بحث خروج راه آهن از تهران چند سالی است که مطرح بوده و حالا به روزهای پایان خود نزدیک شده است. زمینی به وسعت 8 کیلومتر که سالهای دور به تصرف راه آهن درآمده و از آن دست زمین های بی سند تهران محسوب می شود.

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این مورد گفت: این زمین ها 100 سال پیش بدون اینکه هزینه ای بابت آن پرداخت شود، به تصرف راه آهن درآمده است چرا که زمین بایر و بیایان بوده است.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری قصد دارد این زمین را تبدیل به تفرجگاه و فضای سبز و ورزشی برای مردم کند.

توافق نهایی برای تهاتر زمین‌های راه‌آهن انجام شده است

امانی با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری زمین‌های راه آهن به شهرداری تهران، اظهار داشت: مسئولان شهرداری تهران با شرکت راه آهن توافق کردند و قیمت نهایی برای کل زمین‌های راه آهن تعیین شده است.

وی با بیان اینکه قطعی شدن قیمت زمین به توافق شهردار تهران منوط شده است، افزود: در حال پیگیری هستیم که موافقت شهردار تهران را در خصوص زمین‌های راه آهن اخذ کنیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: عدد مشخص است، اما اعلام قیمت زمین منوط به توافق شهردار تهران است.

امانی ادامه داد: قرار نیست که برای زمین های راه آهن پولی پرداخت کنیم، اگرچه مبلغ ریالی قطعی شده اما می خواهیم آن را با دوستان راه آهن تهاتر کنیم.

پیشنهاد خروج «راه‌ آهن» از کجا آمد؟

دوشنبه ۱۶ فروردين ۹۵ محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از پروژه زیرگذر جوادیه با بیان اینکه وجود راه‌آهن در جنوب تهران مشکلاتی را ایجاد کرد، گفت: از جمله مشکلات راه‌آهن، خط تبریز – اهواز است که شهر را به دو قسمت تقسیم کرده.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری پیشنهاد ویژه‌ای دارد، افزود: ما پیشنهاد داریم که کل راه‌آهن به حریم تهران منتقل شود و حتی پیش‌بینی‌های لازم نیز صورت گرفته و شهرداری آمادگی کامل دارد که این مهم را محقق کنند.

وی افزود: با توسعه مترو مسافران می‌توانند به حومه شهر رفته و از راه‌آهن استفاده کنند.

واکنش راهور به خروج ایستگاه راه‌آهن از تهران

تنها دو روز بعد از اظهارات قالیباف رییس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، انتقال پایانه‌های مسافربری همچون ایستگاه راه‌آهن، فرودگاه مهرآباد و ترمینال‌های اتوبوسرانی به حاشیه شهر را امری ضروری دانست.


سردار سیدتیمور حسینی درباره پیشنهاد شهردار تهران برای انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهر تهران اظهار کرد: ما نیز در پلیس راهور با این پیشنهاد موافق بوده و از ماه‌ها قبل نظر خود در این باره را اعلام کرده بودیم. از نظر ما تمام پایانه‌های مسافربری اعم از هوایی، ریلی و جاده‌ای باید به حومه شهر منتقل شده و در معابر مرکزی و اصلی شهر نباشد.

وی با بیان اینکه انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران، فرودگاه مهرآباد و پایانه‌های اتوبوسرانی شرق، غرب و جنوب به حومه شهر در کاهش ترافیک می‌تواند موثر باشد، گفت: از چنین پیشنهادی حمایت کرده و معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌های زائد درون شهری کم خواهد شد.

رییس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به فعالیت تاکسی‌های برون‌شهری در نقاط مرکزی تهران نیز گفت: همه روزه در میدان ونک، میدان انقلاب، میدان تجریش، سه‌راه تهرانپارس، پارک‌وی و... شاهد فعالیت تاکسی‌ها و بعضا خودروهای شخصی هستیم که به مقاصد کرج، شهریار و... مسافران را جابه‌جا می‌کنند که از نظر ما این پایانه‌های تاکسیرانی با این مقاصد نیز باید به حومه شهر منتقل شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه نیازمند اصلاحاتی در این زمینه هستیم، خاطرنشان کرد: در نقاط مرکزی پایتخت نباید ایستگاه‌های مسافرت‌های برون‌شهری قرار داشته باشد، بنابراین معتقدیم که ساماندهی و جانمایی مکان‌های جدید برای ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه مهرآباد و پایانه‌های مسافربری کاملا ضروری است.

رییس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پایان از دستگاه‌های دخیل، همچون شهرداری تهران، شرکت راه‌آهن، شرکت فرودگاه‌ها، وزارت راه و شهرسازی و... خواست که در این زمینه به تصمیم واحد رسیده و زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

ایستگاهی در آستانه صد سالگی

کلنگ ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در مهر ماه 1306 خورشیدی و در زمینی به مساحت 174 هکتار به زمین زده شد؛ بنای این ایستگاه که یک اوکراینی آن را طراحی کرده است، در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از کل مساحت ایستگاه تهران مساحتی در حدود 30 هزار متر مربع آن به ایستگاه مسافری اختصاص دارد که شامل سالن انتظار و ۵ سکوی مسافری است.

توسعه شهر تهران در زمان پهلوی اول به بعد، ایستگاه راه آهن را بی نصیب نگذاشت؛ این ایستگاه که در ابتدای تاسیس در محدوده ای خارج از شهر تهران (بیرون دروازه گمرک) قرار داشت، اکنون در محدوده منطقه 12 شهرداری قرار گرفته است.

جایگاه این ایستگاه در تردد مسافران استان تهران و نیز مناطق همجوار از طریق خطوط ریلی به نحوی بوده که اکنون یکی از سامانه های اتوبوس های تندرو شهری، یک خط مترو به همراه یک پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در محدوده آن قرار گرفته است.

با این وجود، شهردار تهران معتقد است: در توسعه شهر باید ایستگاه مرکزی راه آهن از مرکز شهر به بیرون از شهر منتقل شود؛ از این رو دو نقطه برای انتقال ایستگاه مرکزی راه آهن یکی در آبیک و دیگری در شمال حرم حضرت امام (ره) برای آن در نظر گرفته شده اما بدون شک نهایی شدن این کار نیازمند نظرات کارشناسی است.

محمد باقر قالیباف با تاکید بر ضرورت تصمیم گیری به منظور انتقال راه آهن از شهر تهران، آلایندگی هوا را یکی از دلایل خروج آن دانسته و می گوید: میدان راه آهن همیشه یکی از آلوده ترین در جریان سنجش آلودگی هوای تهران نقاط به شمار می رود، ضمن اینکه خط راه آهن اهواز و تبریز در منطقه 17، شهر را منقطع کرده است.

با این حال، نتیجه مطالعات کشورهای توسعه یافته نظر مسئولان شهری را درباره لزوم جابجایی ایستگاه راه آهن تایید نمی کند زیرا نشان می دهد که در اغلب شهرهای بزرگ فرودگاه ها در حاشیه و بیرون از شهرها و ایستگاه های راه آهن و ترمینال های اتوبوسرانی در مرکز شهرها قرار دارند و با اتصال ایستگاه های راه آهن به مترو، قطارهای حومه ای و ترمینال های اتوبوسرانی تردد مردم در سطح شهر تسهیل می شود.





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار