ذخایر آبزیان دریای خزر یکی از مابع مهم در اشتغال و تامین معاش محسوب می شود که این روزها در مقابل آسیب های جدی از جانب آلاینده ها و صید غیرمجاز مورد تهدید قرار گرفته است
این عوامل نه تنها روی اشتغال و معاش بلکه در منقرض ساختن گونه های ارزشمند آبزیان تاثیر منفی گذاشته است که این مهم نیازمند مدیریت و برنامه ریزی کارگشایی می باشد. در این میان ماهیان خاویاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید برای حفظ آن تلاش بیشتری صورت پذیرد.
کد خبر: ۴۷۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 06 August 2017
ذخایر آبزیان دریای خزر روی خط قرمز 
به گزارش تابناک مازندران : مدیر بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان موسسه تحقیقات شیلات گفت:گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان با محوریت ماهیان خاویاری در سواحل جنوبی دریای خزر برگزار می شود. این گشت تحقیقاتی که اولین گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخائر آبزیان دریای خزر در سال جاری است که با هدف تعیین ذخائر پنج گونه ماهیان خاویاری و برخی از ماهیان استخوانی این دریا انجام می گیرد.
 
بر اساس نتایج بدست آمده روند کاهش ذخائر آبزیان در دریای خزر همچنان ادامه داردمدیر امورماهیان خاویاری گلستان بیان داشت: برای صیانت و حفظ ذخایر و منایع آبزی و جلوگیری از انقراض نسل برخی گونه ها نیازمند عزم جدی ملی و بین المللی کشورهای حاشیه دریای خزر هستییم.
وی یادآور شد: باید یک تعامل منطقی بین این کشورها درباره جلوگیری از صید غیرمجاز و استفاده بهینه از منابع آبزیان صورت گیرد وی افزود: سالانه بیش ازپنج تن ماهیان خاویاری درسواحل این استان تولید و استحصال می شود و در فصل بهاره صید امسال حدود دو تن معادل 55 درصد خاویار تولیدی کشور در این استان تولید شد.پنج گونه مهم ماهیان خاویاری نظیر فیل ‌ماهی" یا "بلوگا، " قره ‌برون" یا " تاسماهی چالباش" ، چالباش یا " تاسماهی روس "، دراکول یا " ازون ‌برون" در آبهای دریای خزر از جمله سواحل استان گلستان از اهمیت و شهرت جهانی برخوردار است.
 
در همین راستا مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات خبر داد که برای بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر 280 میلیون قطعه بچه ماهی رها شدمدیرکل دفتربازسازی ذخایرآبزیان سازمان شیلات ایران، گفت: سازمان شیلات ایران در راستای به بازسازی ذخایرآبزیان و امنیت غذایی و ارتقای سرانه مصرف و همچنین تثبیت اشتغال صیادان شمالی، در شمال کشور 283 میلیون قطعه بچه ماهی را تکثیر و در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رها سازی کرد.ناصر کرمی راد در بازدید از مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی ساری، اظهار کرد: سازمان شیلات ایران در راستای کمک به بازسازی ذخایرآبزیان و کمک در تامین امنیت غذایی و ارتقای سرانه مصرف و همچنین تثبیت اشتغال صیادان شمالی، از طریق مراکز بازسازی مستقر در شمال کشور 283 میلیون قطعه بچه ماهی را تکثیر و در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رها سازی کرد .
 
وی با اشاره به اینکه از این میزان بچه ماهی تکثیری،270 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی، چهار میلیون خاویاری و 9 میلیون سایر گونه‌ها است، افزود: با توجه به نقش و جایگاه مهم مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجایی ساری، سهم استان مازندران از برنامه‌های بازسازی ذخایر، تکثیر66 میلیون قطعه بچه ماهی است .
کرمی راد تصریح کرد: امسال با همت و تلاش مجموعه گروه‌های کاری مرکز شهید رجایی 60 میلیون قطعه بچه ماهی سفید، پنج میلیون کپور دریایی، 500 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری و نیز 500 هزار قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر برای بازسازی ذخایر آبزیان دریا رهاسازی می‌شوند .
وب در پایان به نقش مهم مشارکتی تشکلات صیادی در بازسازی ذخایر اشاره کرد و گفت: جامعه صیادی در مباحث بازسازی با حرکت خودجوش که بتدریج به یک باور و فرهنگ عمومی تبدیل شد در تامین ماهیان مولد و نیز حمل و رهاسازی بچه ماهی نقش اساسی داشته که امیدواریم برنامه‌های شیلات ایران برای بازسازی ذخایر زمینه‌های رونق صید و صیادی رافراهم کند.
با توجه به آلودگی رودخانه ها،صید غیرمجاز در دریای خزر،تخریب مکان های تخم ریزی در رودخانه های استان های شمالی و برداشت بی رویه شن و ماسه که آسیب های جبران ناپذیری به ذخایر ریای خزر وارد می سازد باید تدابیر جدی اندیشیده شود تا این سرمایه ملی حفظ و مراقبت شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار