خطراتی همواره منبع حیاتی آب را تهدید می کند که برخی از آنها قابل کنترل است
آب یکی از حیاتی ترین منابع موجود در کره زمین است. که علاوه بر زندگی انسان محیط زیست را نیز تحت تاثیر قرار داده است هرگونه حیاتی وابسته به آب است و زندگی بدون آب حتی برای چند لحظه غیر ممکن به نظر می رسد. اما همواره خطراتی این گنج مایع را تهدید می کند که از جمله آن می توان به افزایش جمعیت،مصرف بی رویه آب،کمیاب بودن منابع آبی و ناشناس ماندن آن اشاره کرد.
کد خبر: ۴۷۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸ 06 August 2017
آب،گنجی که هنوز کشف نشده است 
به گزارش تابناک مازندران : در این میان میتوان از عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل یاد کرد. مصرف بی رویه آب توسط انسان ها همواره برای این منبع دردسر ساز بوده است که قابل کنترل نیز هست. استفاده نا به جا و نامناسب تعبیری از مصرف بی رویه آب است. واژه ای که کاملا مقابل مصرف بهینه قرار گرفته است. خارج شدن از اصول صحیح مصرف آب خطرات جدی برای نسل بشر می سازد. میزان سرانه آب تجدیدپذیر ساﻻنه کشور از میزان حدود ۱۳۰۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۰۰، به حدود ۱۴۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۳، تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب حادتر خواهد شد.   
 در حال حاضر میانگین سرانه کل مصرف آب شرب در ایران (شامل تجاری - صنعتی - خانگی – فضای سبز و...) در حدود ۲۰۴ لیتر در روز است که در مقایسه با اکثر کشورهایی اروپایی مانند اسپانیا (۲۰۰ لیتر در روز)، پرتغال (۱۹۴ لیتر در روز)، یونان (۱۷۵ لیتر در روز)، سوئد (۱۶۴ لیتر در روز)، دانمارک (۱۵۹ لیتر در روز)، انگلستان (۱۵۳ لیتر در روز)، اتریش(۱۵۳ لیتر در روز)، ایرلند (۱۴۲ لیتر در روز)، فرانسه (۱۳۹ لیتر در روز)، آلمان (۱۲۹ لیتر در روز)، هلند (۱۲۹ لیتر در روز)، بلژیک (۱۱۲ لیتر در روز) و لهستان (۹۸ لیتر در روز)، بالاتر بوده، ولی نسبت به برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئیس، فنلاند و ایتالیا و همچنین آمریکا و کانادا کمتر است و سرانه مصرف آب شرب در سوئیس ۲۵۲، در فنلاند ۲۱۳، در ایتالیا ۲۱۳، در آمریکا ۲۹۵ و در کانادا ۳۲۶ لیتر در روز است.
این در حالی است که مازندران پرمصرف ترین استان کشور در مصرف آب محسوب می شود.مصرف آب در مازندران ۳۰ لیتر بیشتر از میانگین مصرف کشور است. مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان مازندران گفت: میزان مصرف آب در مازندران بالاتر از میانگین کشوری است.
ذبیح الله ذاكری در حاشیه بازدید و بررسی مشكلات آب شهرهای پول و كجور نوشهر با اشاره به اجرای چندین پروژه عمرانی و خدماتی در بخش آب  شرب و فاضلاب در استان اظهار كرد: سال گذشته در مجموع 121 میلیارد تومان برای اجرای پروژه ها در نظر گرفته شد كه از این مجموع تنها 58 میلیارد تومان تخصیص یافت.
وی با بیان اینكه قرادادهایی كه در بخش آب و فاضلاب  در استان منعقد شد به اندازه 121 میلیارد تومان است، افزود: این پروژه ها در 58 شهر استان كه در اختیار شركت است اصلاح و توسعه اجرا می‌شود.
مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان مازندران تصریح كرد: در بخش تامین آب در برخی شهرها همچون شهر كجور كه با كمبود آب مواجه است با حفر چاه 15 لیتر در ثانیه این كمبود برطرف می شود و در شهر كلاردشت نیز با ایجاد مخزن 1500 متر مكعب این مشكل برطرف می شود.
ذاكری میزان مطالبات شركت آبفا را از مشتركین 23 میلیارد تومان برآورد كرد و گفت: از این میزان بخشی مربوط به حوزه شهری و بخشی روستایی و حدود 3 میلیارد تومان نیز مربوط به دستگاه ها است.
وی در باره كمبود آب در نقاط مختلف استان ابراز كرد: كمبود به آن معنا كه مدنظر است در مازندران وجود ندارد فقط در برخی نقاط با افزایش جمعیت غیر بومی و مصرف آب با كمی آب مواجه می شویم كه اگر این مصرف بهینه باشد به هیچ عنوان كمبود آب نخواهد بود.
ذاكری گفت: میزان مصرف در كشور 160 لیتر متوسط خانگی است كه این رقم در استان 190 لیتر است كه اگر بهینه مصرف شود مشكلی وجود ندارد.
در پایان، برخلاف باور عام، توجه به نکات ساده در صرفه جویی مصرف آب می تواند راهی برای پیشگیری از به خطر افتادن این منبع ارزشمند شود. تبعیت از قوانین محدودیت های آبی و اعمال آن ها در زندگی شخصی حس مسئولیت پذیری نسبت به این منبع را افزایش می دهد.       


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار